Jump to content


Photo
- - - - -

17/6: NRC over Spore


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Hiki

Hiki

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 9,606 posts

Posted 17 June 2005 - 12:25 PM

9 dagen geleden heeft de NRC site op deze pagina aandacht besteed aan Spore.

Nieuwe informatie staat er niet in maar het leest wel lekker weg.

Spore is de allessimulator
Herbert Blankesteijn

Wie gaapt van verveling bij het zien van het zoveelste wrede schietspel op de computer kan alvast wakker worden. Echt vernieuwende games zijn nog mogelijk: games waarin de creativiteit en het intellect van de speler in dienst staan van iets moois. Hoewel ook hier vuile handen niet altijd te vermijden zijn.

Het spel dat Beet in gedachten heeft is Spore, een geesteskind van Will Wright, de bedenker van SimCity. Wright werkt voor Maxis, een specialist in simulatiespellen. Maxis maakte ooit SimLife, een bijna vergeten spel waarin de speler een wereld kon scheppen en daar kant-en-klare of zelfgemaakte wezens in kon loslaten. SimLife liet zien hoe moeilijk het is een evenwichtig ecosysteem te scheppen, en bezorgde Beet - toen Beet als zodanig nog niet bestond - ooit een onvergetelijke ervaring.

Een ander interessant simulatiespel was bijvoorbeeld Creatures, waarin je beestjes moest uitbroeden en opvoeden. In Creatures was, net als in SimLife, een vorm van evolutie mogelijk en er zat bovendien kunstmatige intelligentie in. De creaturen in dit spel konden leren praten en konden ook, afhankelijk van de opvoeding die je ze gaf, gedragingen aan- of afleren.

In SimCity moest je zoals bekend een stad stichten en besturen. Het laatste spel dat Wright voor Maxis maakte was The Sims. In The Sims ben je zogezegd manager van een groep mensen die een netwerk van sociale relaties met elkaar onderhouden.

Spore is het ultieme simulatiespel. In het begin ben je een amoebe in de oersoep. Je moet voedsel bemachtigen en je natuurlijke vijanden ontwijken (dit onderdeel van het spel is wel vergeleken met PacMan). Als dat je lukt, mag je een ei leggen dat jouw nazaat gaat voortbrengen, en daarbij mag je sleutelen aan je eigen eigenschappen. Daarna ben je bijvoorbeeld in staat om de beestjes op te eten die jou daarnet nog bedreigden. In een later stadium kun je radicale veranderingen aanbrengen in het 'design' van je schepsel: je kunt vrijelijk ledematen als poten, bekken en staarten toevoegen. De software van het spel vogelt zelf uit hoe die gebruikt moeten worden: hoe je kunt lopen op drie benen bijvoorbeeld.

Kortom, je evolueert. Wanneer die evolutie ver genoeg is gevorderd, verandert zogezegd het camerastandpunt. Je 'bent' niet langer een individu maar je moet het leven van een stam van de door jou ontworpen diersoort in goede banen leiden. Je kunt ze leren dansen, werktuigen gebruiken, bouwen, noem maar op. De software bepaalt zelf welk lichaamsdeel het meest in aanmerking komt om werktuigen te gebruiken. Is daar bijvoorbeeld alleen een staart voor vrij, dan wordt het de staart.

Dit mondt uit in een volgende, stedelijke fase die iets wegheeft van SimCity, behalve dan dat het de nazaten van jouw fantasiebeest zijn die de straten bevolken. Daarna volgt het stadium van de civilisatie. Je beschaving deelt een wereld met andere beschavingen. Nog weer later kun je ruimteschepen bouwen en andere planeten verkennen, waarbij elementen van Flight Simulator en - toch nog - shoot 'em up's het spel binnensluipen.

Al die tijd zorgt Spore voor een entourage die wordt geselecteerd uit wat andere spelers in hun spel voortbrengen. Spore wordt geen spel dat je via internet speelt tégen anderen - je speelt solo. Maar een internetverbinding is wel essentieel, want de producten van anderen worden gebruikt in de omgeving die het spel je voorschotelt. Andermans beestjes zijn je natuurlijke vijand, die rivaliserende stam of beschaving is door iemand anders ontwikkeld, enzovoort.

Beet kan niet wachten om dit verbazingwekkende spel te spelen, maar geduld is vereist. Spore is nog in ontwikkeling. Will Wright heeft het spel gedemonstreerd op de recente beurs voor computergames E3 in Los Angeles. Op de markt wordt het pas verwacht in de loop van 2006.



#2 Jamesdebiel1

Jamesdebiel1

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 481 posts

Posted 17 June 2005 - 12:30 PM

Nu is het weer 2006 <_<
Posted Image

#3 Krieltje

Krieltje

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,739 posts

Posted 17 June 2005 - 12:33 PM

eerst zou het toch 2007 worden?

#4 Simsfan88

Simsfan88

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 8,740 posts

Posted 17 June 2005 - 12:35 PM

2006-2007 ongeveer is gezegt :).
Posted Image Posted Image

#5 Hiki

Hiki

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 9,606 posts

Posted 17 June 2005 - 12:36 PM

Voor dat soort info zou ik maar niet teveel op dit soort krantenberichten letten: vaak zijn die niet bepaald uptodate: let liever op Gamesites of de officiele Spore site.

:)

#6 Batumulia

Batumulia

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 13 January 2006 - 09:43 PM

:biggrin: :biggrin: :biggrin: ik moet dat spel echt hebben, ik heb ook gelezen dat de bestanden waar die textures in staan maar ongeveer 1KB per stuk worden...moet dat dan niet lekker snel op je computer lopen? *wenste dat ze dat deden met De Sims 2*
Posted Image
"A war has already been won before it has been fought." -Sun Tzu, Art Of War
"Patience is a virtue." -Thom Nederpelt
1000 posts: 24/06/2006, 23:04
2000 posts: 08/01/2007, 19:49

#7 BeachBoy

BeachBoy

    Advanced Member

  • Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 13 January 2006 - 09:44 PM

Lol door deze bump dacht ik even dat dit bericht weer actueel was :lol:.
Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#8 Simsfan88

Simsfan88

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 8,740 posts

Posted 13 January 2006 - 09:45 PM

Haha ikke ook! Ik dacht "hé, eindelijk weer eens wat nieuws!" :lol:
Posted Image Posted Image

#9 Batumulia

Batumulia

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 13 January 2006 - 10:27 PM

:biggrin: :biggrin: oja nu zie ik het! de laatste was in juni geplaats srry mensen als ik jullie liet denken dat het wat nieuws was...misschien had ik hierover beter een nieuwe topic kunnen starten?:)
Posted Image
"A war has already been won before it has been fought." -Sun Tzu, Art Of War
"Patience is a virtue." -Thom Nederpelt
1000 posts: 24/06/2006, 23:04
2000 posts: 08/01/2007, 19:49

#10 TenF

TenF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,743 posts

Posted 14 January 2006 - 07:24 PM

:biggrin: :biggrin: :biggrin: ik moet dat spel echt hebben, ik heb ook gelezen dat de bestanden waar die textures in staan maar ongeveer 1KB per stuk worden...moet dat dan niet lekker snel op je computer lopen? *wenste dat ze dat deden met De Sims 2*

Dan zag 't er niet zo mooi uit als het nu is ;)
Posted Image

Hating me won't make you pretty!

#11 Batumulia

Batumulia

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 14 January 2006 - 07:37 PM

:biggrin: :biggrin: :biggrin: ik moet dat spel echt hebben, ik heb ook gelezen dat de bestanden waar die textures in staan maar ongeveer 1KB per stuk worden...moet dat dan niet lekker snel op je computer lopen? *wenste dat ze dat deden met De Sims 2*

Dan zag 't er niet zo mooi uit als het nu is ;)


dat is zkr waar! :oops:
Posted Image
"A war has already been won before it has been fought." -Sun Tzu, Art Of War
"Patience is a virtue." -Thom Nederpelt
1000 posts: 24/06/2006, 23:04
2000 posts: 08/01/2007, 19:49




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users