Jump to content

Photo
- - - - -

25/7: Spore in de Power Unlimited

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 BeachBoy

BeachBoy

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 25 July 2006 - 05:57 PM

In de Power Unlimited van deze maand staat een stukje over Spore. Ik heb het artikel voor jullie overgetypt.

In dit topic kun je ook reageren op (de inhoud van) het artikel.

Er is al veel gezegd, geschreven over en (laten we eerlijk zijn) gelachen om de nieuwe game van Will Wright: Spore. Maar Mister Sims had ook niks anders verwacht. ‘Normale’ games vindt ie namelijk saai.

Voor er misverstanden ontstaan. Ik sta niet te springen om Spore te spelen. De Sim Everything (de eerste codenaam!!!) staat mijlenver van mijn belevingswereld af. Op de afgelopen E3 lachte ik me kapot toen Will de paringsdansen van zijn zelfgemaakte zesvoeters toonde… met een strak gelaat!
Maar toen ik uitgelachen was, begon het verhaal achter Spore te toch te fascineren. Ik herinnerde me opeens dat ik ook keihard gelachen heb toen Will Wright voor het eerst met The Sims kwam. Want wie wilde er nu met een virtueel poppenhuis spelen? Nou, best veel mensen bleek later…

Verbijsterd
Daarom trachtte ik te achterhalen wat Wright precies met Spore wil bereiken. Ik kan je nu al verklappen dat het antwoord verbijsterend is.
Als Wright er namelijk in slaagt zijn beloften waar te maken, dan zouden we hier wel eens te maken kunnen hebben met de eerste game waar je een heel leven aan kunt wijden. Een heel mensenleven that is…

Sim Everything
Spore werd in het begin Sim Everything gedoopt. Wright streeft namelijk naar de ultieme RPG/Simulatie/RTS-game. Waar veel developers al blij zijn als ze een of twee stages kunnen uitwerken, laat Wright je in Spore alle zes de stages doorlopen. Je begint als eencellig diertje in een soort tutorial en leert de basic skillz. In de Creature Stage ontwerp je een eigen creatuur. Tien à vijftien generaties verder kun je proberen een volk te vormen (Tribal Stage). Is je volk sterk genoeg dan is het tijd om een stad te bouwen (City Stage). Is jouw stad/beschaving sterk genoeg, dan wordt het tijd voor dominantie van de planeet waar je woont (Civilization Stage). Tenslotte kun je met jouw machtige volk proberen een andere planeet in het sterrenstelsel te veroveren (Space Stage). En je hebt daarbij ook nog eens behoorlijke keuzevrijheid.

Massively Singleplayer
Oké je kunt wellicht een game maken die zo uitgebreid is, dat ie feitelijk niet uit te spelen valt (zie *1 67 Jaar), maar blijft zo’n game wel leuk? Ja, zegt Wright, dankzij mijn online plan dat totaal anders functioneert dan de huidige RPG/SIM/RTS games als World of Warcraft / The Sims Online / Rome Total War.
Wright wil dat de speler niet langer afhankelijk is van de vervelende menselijke grillen van andere gamers: campers, lege plekken, cheaters, vandalen etc. Spore werkt daarom met downloads. Elke keer als je online bent, slingert de game jouw offline vorderingen (verbeteringen creature / spaceships / stad) online en download hij tegelijk vorderingen van andere spelers naar jouw spel. Wat zoveel wil zeggen dat iedere keer de ontwikkelingen op al die planeten verfrist worden. En daar kun jij dan weer tegen gaan spelen. De CPU neemt de A.I. van de creaties van andere spelers op zich. Wright belooft ook dat het spel altijd rekening houdt met jouw kracht en nooit een creatie die verder is dan de jouwe in jouw wereld plaatst.
Tel daarbij de beloftes voor oneindige mogelijkheden bij het creëren van jouw creatuur, de mogelijkheid om alle creatures/planeten op cards te printen (Spore card game), een grafische afwerking die Wow in de schaduw zet en het lachen vergaat je wel. De tijd zal nu leren of Wright die grote woorden waar kan maken.

*1: Speelduur: 67 Jaar Spore kent 400.000 sterren met elk vier à vijf planeten. Oftewel, er zijn twee miljoen planeten om te ontdekken. Volgens Wright moet een speler 67 jaar onafgebroken spelen om die allemaal te onderzoeken.

Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#2 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 26 July 2006 - 10:30 AM

oh mijn god zeg
Posted Image

#3 Kiki*

Kiki*

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,193 posts

Posted 26 July 2006 - 12:47 PM

wie wil dat nou :-|

#4 robintjuhhh

robintjuhhh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 693 posts

Posted 26 July 2006 - 03:05 PM

IK :P Het lijkt me echt een steeds toffere game te worden! :D

#5 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 26 July 2006 - 04:43 PM

O mijn god, duurt het 67 jaar!!!!?

Idd dat wilt ( bijna ) niemand!
Posted Image

#6 Batumulia

Batumulia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 26 July 2006 - 05:07 PM

:P dan kunnen jou kinderen dat spel voor je afmaken omdat je zelf te oud ben :P
Posted Image
"A war has already been won before it has been fought." -Sun Tzu, Art Of War
"Patience is a virtue." -Thom Nederpelt
1000 posts: 24/06/2006, 23:04
2000 posts: 08/01/2007, 19:49

#7 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 26 July 2006 - 09:30 PM

haha ja precies dat zou wat wezen :roll:
Posted Image

#8 Kipputjuh

Kipputjuh

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,025 posts

Posted 27 July 2006 - 07:38 AM

Nou ja, als ik 1 miljoen planeten kan ontdekken vind ik het ook goed, dan kan ik ondertussen tenminste ook nog een pauze inlassen :-P
Dit artikel is verder wel achterhaald, want we wisten alles toch eigenlijk al?

#9 robintjuhhh

robintjuhhh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 693 posts

Posted 28 July 2006 - 08:13 AM

Ja maar ik denk dat Spore steeds vetter word. Hmm... nu alvast gaan sparen voor een eigen computer :P

#10 Super Sims Nerd

Super Sims Nerd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 231 posts

Posted 17 August 2006 - 04:56 PM

Eerst vond ik Spore niks, maar 'k begin het toch wel wat leuk te vinden ;)
Vooral de Graphics ;)

ultieme RPG/Simulatie/RTS-game

Weet eigenlijk niet of hij die verhouding in dit spel heeft verwerkt, maar als ie dat heeft gedaan zal ik het spel denk ik zeker wel tof vinden ;)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users