Jump to content

Photo

Downloaden

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 05 March 2007 - 09:15 PM

Goed, ik ben benieuwd. De discussie was al een beetje begonnen in een muziek-topic.

We weten het nu wel, mensen met internet die nog nooit wat illegaal gedownload hebben zijn een met uitsterven bedreigde soort. Maar vinden jullie dat nu nog wel kunnen? Of mag het allemaal, omdat de muziek, films, software, spelletjes...allemaal te duur zijn tegewoordig? Of is het toch nog steeds een beetje stelen?

Ga u gang :)

Posted Image
Posted Image

#2 Batumulia

Batumulia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 05 March 2007 - 09:19 PM

Tuurlijk is het stelen. Je download iets zonder ervoor te betalen. IK heb er opzich geen problemen mee, het is allemaal toch te duur, het is alleen een probleem voor de gene die het programma/spel/besturingssysteem maken.
Posted Image
"A war has already been won before it has been fought." -Sun Tzu, Art Of War
"Patience is a virtue." -Thom Nederpelt
1000 posts: 24/06/2006, 23:04
2000 posts: 08/01/2007, 19:49

#3 Nina

Nina

Advanced Member

• Teamleden
  • 8,196 posts

Posted 05 March 2007 - 09:25 PM

CD's zijn makkelijk goedkoop (IMO, 11€) te krijgen, ik download alleen albums om te kijken of ze het kopen waard zijn, anders is het zonde van het geld.. je test toch ook eerst een auto voordat je hem koopt?
Veel muziek waar ik hou zijn alleen een paar losse nummers van te downloaden, en als je heeeel veel geluk hebt vind je een winkel die ze naar nederland verzend (de CD's), dus zodoende :P
‘You do not need the bible to justify love, but no better tool has been invented to justify hate.’ - Richard A. Weatherwax

#4 Teun

Teun

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 774 posts

Posted 05 March 2007 - 09:27 PM

Ik download ongeveer al mijn muziek, als ik een artiest goed vind zorgen ze maar dat ze naar Nederland komen zodat ik naar een concert kan, krijgen ze zo geld van me.. :D
Vertaalmachine (Nieuwe url!)

#5 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 05 March 2007 - 10:05 PM

Ik heb in het verleden gigabytes aan muziek gedownload. Wat niet meer op mijn pc staat op een paar albums na, maar zoals Nina zegt: je koopt een auto ook niet zonder proefrit.

Neem nou het album van Within Temptation; die komt 9 maart uit, maar ik heb m nu al wel op mijn pc staan. Maar ik vind hem zo goed, dat ik heb besloten om hem te kopen. Een primeur, want de laatste cd die ik heb gekocht was toen ik net bij mijn vriend was en dat is zo'n 6 jaar geleden.... Maar ik ben van plan om vaker cd's te kopen. Ten eerste omdat een origineel natuurlijk leuk is, het is specialer dan zo'n gekopieerd ding waar je totaal niet zuinig mee bent, want je brandt m toch snel opnieuw. Ten tweede omdat ik zelf in een band zit en ik het gewoon niet kan maken om nooit medemuzikanten te steunen. Dus ik heb besloten om eens in de zoveel tijd een cd die ik echt leuk vind (mag ik max 1 of 2 nrs niet leukvinden) te kopen.

Programma's: windows xp heb ik origineel, maar heel veel programma's ook niet. Ik heb een opleiding als dtp-er gevolgd en om bij te blijven, heb je die programma's gewoon nodig, maar wat denk je dat die programma's per stuk kosten? Tussen de 3000-4500 euro per programma!!!!! Nou dat heb ik niet hoor en het is puur voor hobby, want ik dtp helemaal niet op het moment (al ben ik wel aan het solliciteren), dus gewetensbezwaren heb ik er niet van.

Waar ik wel moeite mee heb is dat ik dit keer de sims niet op legale wijze heb gekocht, voelt toch niet prettig. Maar ik ga vanaf nu wel eerst elk pakket uitproberen. Tot nu toe is op nachtleven na, me elk pakket tegengevallen (dan tel ik seizoenen voor het gemak even niet mee, want die is het geld dubbel en dwars waard!) Maar van mijn verjaardagscenten haal ik m toch wel origineel...

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten voor zichzelf. Niet iedereen heeft de portemonnee even groot. Ben blij dat er hier gewoon over gepraat kan worden. Als ik op de fansite dit zou neerzetten, zou ik meteen een ban krijgen. Terwijl ik weet dat sommige (oud)moderators zelf ook niet altijd originele spellen hebben gekocht....

#6 BeachBoy

BeachBoy

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 05 March 2007 - 10:23 PM

Lol ik vind je ondertitel wel toepasselijk: illegaal downloaden, mag dat??
Zegt eigenlijk al genoeg :P.
Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#7 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 05 March 2007 - 10:35 PM

Haha, ja, da's waar. Maar 'k bedoel ermee: vinden jullie dat het mag. Er zijn nog wel dingen die illegaal zijn en waarvan ik vind dat het mag :P

Nu ik heb ook veel gedownload, maar ik ben aan het afkicken. Ik ben altijd wel cd's blijven kopen. En tegenwoordig download ik echt nog maar weinig liedjes meer. Ik luister liedjes op myspace, ik luister terug radio, en ik koop soms een cd. Ik wil vooral niet op voorhand weten of ik alle nummer goed ga vinden! Da's net de magie van zo'n cd. Ik koop zo'n ding, en s'avond voor ik ga slapen stop ik m in m'n discman, en luister hem van begin tot eind (als k niet in slaap val, onderweg). En dan kijk in in het boekje ^^.
En t is inderdaad al vaak tegengevallen, zo de rest van een cd. Maar muziek is iets raars, want als ik de cd vaak genoeg op zet vind ik meestal de andere nummers ook goed...

Met zoveel muziek te blijven downloaden zijn we onszelf wel aan't boycotten, want als er niets meer te verdienen valt in muziek, gaan de beroepsmuziekanten er ook foert tegen zeggen. Of gewoon niet aan de bak geraken (en honger lijden, arme jongens). En dan komt er dus geen goeie muziek meer:p
Zeker de kleine groepjes...
Oh en groepen steunen door naar festivals of optredes te gaan, da's meestal niet zo geweldig om ze te steunen. De kleinere groepjes krijgen er meestal maar héél weinig voor... Net genoeg om te eten en naar daar te reizen ofzo :-P En die kindertjes verdienen toch ook wel af en toe een nieuwe gitaar?
Die steken meestal ook veel werk in cd's maken.

Dan over films. Films downloaden vind'k gewoon crimineel. Daar steel je echt jobs meer. Natuurlijk niet van de grote regisseur of acteur, maar er is wel geen geld meer om de 2de audivisuele assistent ofzo meer te betalen... Die mensen vinden echt geen werk meer *huilt*

En dan software... Nu ja... Dat doe 'k ook. Maar t is ook niet dat'k er zoveel mee werk. En dingen zoals flash of photoshop is dan ook niet te betalen voor een gewone mens...

En games, die vraag ik meestal voor een verjaardag ofzo:p Nog niet vaak echt geld aan uitgegeven:)
Posted Image

#8 Batumulia

Batumulia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 06 March 2007 - 10:01 AM

Games en Software download ik zeker, net zoals de Suits van Adobe die zijn 1600 euro ofzo, daar ga ik niet voor betalen (zelfs als ik zou willen dan zou ik het geld er niet voor hebben). Muziek die download ik toch alleen maar van dooie muzikanten. (Ik luister veel Jazz, die gozers schijnen niet ouder kunnen worden dan 50 ofzo). Films download ik ook niet, maar da's puur omdat ze groot zijn en ik heb wel betere doeleinden voor mijn hardeschijf. En daarbij moet er niet zoveel geklaagd worden. Als cd's/dvd's koopt om te branden betaal je daar automatisch een of andere brand belasting over zodat een klein gedeelte van de opbrengst van die cd's/dvd's naar de mensen gaan die muziek films maken
Posted Image

#9 Roos

Roos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,282 posts

Posted 06 March 2007 - 10:09 AM

Oke muziek download ik ook maar dat komt omdat ik nooit een hele cd leuk vind. :P
en films dowload ik ook omdat ik het gewoon leuk vind.. maar ik heb al bijna een half jaar geen film meer gedownload..
ik verveel me altijd snel onderfilms behalve als ik de film in de bios kijk :)
en games download ik ook.. eigenlijk alleen de sims maar daaar hebben ze zelf voor gezorgt :) moeten ze maar niet zo veel uitbreidingen en troep uit brengen.. :P en ze zijn toch rijk genoeg :P

maar wii games dowload ik niet :) en ds games ook niet

#10 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 06 March 2007 - 02:42 PM

Zelf download ik eigenlijk alleen wel eens wat spellen. Spellen waarvan ik niet weet of ik ze wel of niet leuk (genoeg) vind, wil ik gewoon graag al even gespeeld hebben om er een oordeel over te kunnen geven. Zo'n spel kost nou eenmaal wel al gauw 50-60,- en als dan blijkt dat zo'n spel eigenlijk niets aan is... Maar als ik het leuk vind, dan koop ik het wel legaal.
Verder download ik ook wel software. Ik heb nou eenmaal geen bergen goud liggen om te besteden aan die producten, want zoals een aantal ook al aangegeven heeft, kosten producten als Photoshop gewoon een vermogen.

Mijn vriend downloadt wel meer, hij download vooral muziek. Daar ben ik opzich ook niet op tegen: het is gewoon een goede manier om nieuwe artiesten te leren kennen! Maar ik ben wel van mening, dat als je iets (echt) leuk vindt en ook wel vaker luistert (of wil gaan luisteren), dat je er dan gewoon de cd van koopt. Zo'n artiest heeft er toch een hoop tijd & moeite ingestoken (zeker wanneer het niet om standaard top-40 deuntjes gaat, die 13-in-een-dozijn uit de mouw van één of andere producer geklopt worden). Soms duurt het natuurlijk wat langer voordat je daadwerkelijk een cd koopt, omdat er toch vaak veel leuke muziek uitkomt en cd's nou eenmaal ook niet echt goedkoop zijn, maar uiteindelijk kopen we toch wel alle cd's die ik wil hebben (en ik ben dus ook van mening dat anderen dat ook zouden moeten doen).
Ook downloadt hij wel eens iets van TopGear, dat vind ik ook nog wel kunnen. Films downloaden we eigenlijk nooit. Al was het maar om de simpele reden dat we ze tóch nooit op de pc bekijken! Als ik een film wil zien, ga ik wel naar de bios of ik koop de dvd. En als ik nog niet weet of ik een film wel wil kopen, dan huur ik 'm wel een keertje of wacht ik gewoon tot dattie op tv komt :)

Wat me overigens wel enorm stoort aan dat hele wel-niet downloaden gebeuren, is de houding van de film- en platenmaatschappijen. Ze hebben zich eigenlijk vanaf het begin heel arrogant opgesteld, zo van "Wij zijn hier de grote meneren en wij zeggen 'Foei, dat mag niet!' en jullie zullen nu op jullie knietjes om vergiffenis vragen en weer braaf alles kopen wat wij over jullie uitstorten!"
Het enige wat ze tot nog toe werkelijk gedaan hebben is tegen de bierkaai opvechten. Als ze weer eens een rechtszaak gewonnen hebben tegen één of ander programma, dan zijn de mensen die downloaden alweer 3 programma's verder. Kost een hoop geld, zo'n rechtszaak, maar daadwerkelijk iets oplossen doet het dus gewoon niet! In al die jaren dat dit inmiddels speelt heb ik nog niet één (grote) maatschappij horen zeggen van 'waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Zou het niet eens tijd worden om wat energie te steken in de vraag *waarom* mensen downloaden?' Of überhaupt pogingen zien doen om het 'probleem' op te lossen. Nee, ze lijken alleen maar een grote mond op te kunnen zetten en rechtszaken aan te kunnen spannen.
En natuurlijk, er zal altijd wel een groep mensen blijven die stelselmatig weigert netjes hun dingen te kopen, omdat je er via internet nou eenmaal zo makkelijk (gratis) aan kan komen. Maar ik ben er van overtuigd dat toch zeker zo'n 80% van de downloaders best bereid zou zijn om gewoon te betalen voor de dingen die ze downloaden. Maar dan moeten de maatschappijen wel eens tot het inzicht komen dat mensen weliswaar best bereid zijn om te betalen, maar géén 20-25 euro voor een simpel cd'tje. Maar in plaats van dat ze die dingen nou eens goedkoper maken waardoor meer mensen het gaan kopen, lopen ze alleen maar te zeuren over de dalende verkoopcijfers en maken ze de spullen zo mogelijk nóg duurder waardoor nog weer minder mensen bereid zijn hun geld eraan uit te geven...
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#11 Kiki*

Kiki*

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,193 posts

Posted 06 March 2007 - 04:12 PM

Films en spellen download ik nooit. :)
Muziek wel veel, maar als ik een band echt goed vind koop ik daar natuurlijk wel een CD van :)

#12 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 06 March 2007 - 04:17 PM

Muziek download ik, ik ben namelijk heel raar met muziek en vind heel veel liedjes niet leuk en dan een paar maar wel, en dat dan ook maar maand of twee. En soms vind ik oudere liedjes (lees: die nieuw waren toen ik 10 was ofzo) ook nog eens leuk, en die kom je niet zo snel tegen op CD.

Verder denk ik het zelfde over spellen downloaden: Het is echt zo zonde als je er veel geld aan kwijt bent en je vind het spel helemaal niet leuk. Kijk, Sims bijvoorbeeld weet ik gewoon dat ik die leuk vind, die koop ik meteen. Maar een ander spel zal ik eerst eens willen spelen (oftewel downloaden) om te weten of ik het wel écht leuk vind.
Posted Image

#13 Saar

Saar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,440 posts

Posted 06 March 2007 - 04:21 PM

ik heb er niks op tegen.. denk ik.
ik download vooral veel music maar meeste is underground hiphop
van onbekende artieste.. en veel arabische music.. zou niet weten
waar ik in NL aan zulke cd's zou moeten komen.. er staat nu bijna
10 gb music op me pc en films download ik ook.. om te kijken of
hij echt zo leuk is.. en dat is eigenlijk tot nu toe bijna zo geweest
en dan koop ik hem legaal in de winkel.. en illigaal films kopen via
via doe ik niet, omdat ik graag orgineel wil! en spellen downloaden
doe ik niet aan. maar ik vind je moet zelf weten.. en so what dan
als t stelen is.. like i care :)

edit: en de music die nu grotendeels op me pc staat zijn ook niet op
cd verkrijgbaar in Nederland.. dus tjaa.
Posted Image
Insha'Allah.. La Ilaha Illa Allah [L] .

#14 Jolijn

Jolijn

Advanced Member

• Moderators
  • 5,072 posts

Posted 06 March 2007 - 05:03 PM

Ik download eigenlijk alleen muziek, maar dan ook geen hele albums, gewoon losse liedjes die ik leuk vind.. En ik heb wel wat cd's, want heel vaak vraag ik voor m'n verjaardag cd's :P
Hahahahaaa. Posted Image

#15 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 06 March 2007 - 05:11 PM

Maar ik ben er van overtuigd dat toch zeker zo'n 80% van de downloaders best bereid zou zijn om gewoon te betalen voor de dingen die ze downloaden.

Nou ik dus niet. Als ik het gratis op internet kan krijgen, waarom dan geld betalen? Als de muziekindustrie de cd's gewoon goedkoper maakt, dan ben ik best bereid om regelmatig cd's te kopen, geen probleem. Maar ik ga niet voor downloads betalen. Als je pc crasht, zit je al met het probleem dat het weg is..... En legaal downloaden heeft volgens mij 1 nadeel: je kunt het maar een x aantal keer op een cd branden geloof ik. Of heb ik dat fout? Hoorde eens zoiets....

#16 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 06 March 2007 - 05:16 PM

Perfect waar. T is een manier om te voorkomen dat je je liedje niet te downloaden aanbiedt op internet zodat iedereen t kan branden...
Je hebt vaak last van legaal gedownloade dinges ja :-)
Posted Image

#17 Batumulia

Batumulia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,589 posts

Posted 06 March 2007 - 05:44 PM

en daarom is illegaal downloaden zo handig, ik heb van de week een spel gespeeld wat pas over een paar weken in nederland uitkomt
Posted Image

#18 Roos

Roos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,282 posts

Posted 06 March 2007 - 06:45 PM

Ik vind het ook slecht dat als je bijvoorbeeld bij de freerecordshop legaal download kan je lang niet zo veel met je muziek als illegaal dowloaden.. geen wonder dat mensen dan overstappen naar illegaal :)

#19 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 06 March 2007 - 09:46 PM

Within Temptation is bv uitgelekt en ik heb m nou op mijn pc staan. Maar ik ga m wel kopen, hij is gewoon te geweldig vind ik!

#20 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 07 March 2007 - 12:23 AM

En legaal downloaden heeft volgens mij 1 nadeel: je kunt het maar een x aantal keer op een cd branden geloof ik. Of heb ik dat fout? Hoorde eens zoiets....

De laatste keer dat ik legaal mp3's gedownload had (van de site van radio 538) merkte ik al meteen op dat het afspelen van zo'n nummertje meer laadtijd nodig had dan van een 'gewoon' ofwel illegaal mp3'tje. Vervolgens kwam ik er achter dat deze nummertjes niet op een mp3 speler gezet kunnen worden.
Volgens mij is het zo dat iedere keer wanneer je zo'n legale mp3 afspeelt er al dan niet via internet een controle uitgevoerd wordt op de licentie, daarom duurt het laden wat langer en gebeurt er niks wanneer je hem op een mp3 speler zet. Wat mij betreft schurkt dit heel dicht tegen de grenzen van onredelijkheid aan, ze verlangen in feite van je dat je legale mp3's alleen maar vanaf je harde schijf speelt en altijd een verbinding met internet open hebt staan. Het kan ook zijn dat een legale download ergens een restbestandje op je harde schijf verstopt en dat ie daar de licentie vanuit controleert, want nadat ik een keer m'n harde schijf geformatteerd had en zo'n legaal mp3tje vanuit m'n backup bestanden opnieuw wilde afspelen deed ie ook niks meer.

Veel verstand van de wettelijke zaken rondom legaal downloaden heb ik niet, maar als het inderdaad zo is dat je niet daadwerkelijk een mp3 koopt, maar dat je feitelijk het recht koopt om hem legaal af te kunnen spelen op een gelimiteerd aantal manieren dan haak ik af.
Met andere woorden, ik doe daar dus niet meer aan mee. Ik luister driekwart van de tijd muziek via m'n mp3 speler en als legale nummertjes daar niet op werken dan heb ik er niks aan. Jammer maar helaas. Leuk geprobeerd, radio 538, maar vreselijk mislukt als je het mij vraagt :)
Posted Image

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology. Where each worker may bloom secure from the pests of contradictory and confusing thoughts. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users