Jump to content

Photo

Schietpartij op Virginia Tech

• Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 BeachBoy

BeachBoy

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 16 April 2007 - 08:42 PM

Vandaag in de ochtend is er een groot schietincident geweest op Virginia Tech in Amerika. Het gaat hier om een universiteit/college. Er zijn nu al minimaal 31 doden gevallen, en is daarmee meteen het grootste schietincident op een school in de geschiedenis van de VS.

Nu komen er natuurlijk meteen weer reacties als dat het de schuld is van de Amerikaanse staat. De hele wapenwet (Second Amendment) zou de dooddoener zijn, omdat je vrij een wapen mag kopen. Maar ligt het echt alleen daaraan dat dit soort dingen gebeuren, of heeft die hele wet er niks mee te maken, en gaat het veel dieper dan dat?

Geef jouw mening en beargumenteer die. Discussiëer erop los, maar hou het beschaafd; ga anderen niet persoonlijk aanvallen om hun mening :).
Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#2 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 17 April 2007 - 06:55 AM

Ten eerste heeft de regering natuurlijk schuld. Want je kunt in Amerika wel heel erg gemakkelijk aan een wapen komen. Ok, als je in Nederland een beetje je best doet, zal het je waarschijnlijk ook wel lukken, maar in Amerika hoef je alleen maar een winkel binnen te stappen.

Ten tweede heeft de media ook grote schuld. Zij geven die moordenaars steeds zoveel aandacht, dat het voor anderen vaak een voorbeeld gaat worden. Van 'oh, ik zie het niet meer zitten en ik wil ook een beetje roem, dus schiet ik een school maar overhoop.'

Een paar jaar geleden zag je hier in Nederland niet zo vaak geweld op tv, tot Meindert Tjoelker werd doodgeslagen. De eerste stille tocht was georganiseerd. Nu stikt het hier vaak van de stille tochten en volgens mij zijn de mensen hier in Nederland het begrip 'stille tocht' een beetje kwijtgeraakt. Ik in ieder geval wel, want vind die tochten best zinloos worden, het helpt toch niet.

En die gezinnen hier in Nederland; de laatste tijd worden ook heel veel kinderen vermoord door hun ouders. 'Gezinsdrama' noemen ze het. Maar het lijkt het oude spreekwoord wel: als 1 schaap over de dam is, volgen er meer. In no time had je niet 1 maar zowat 10 van die gezinsdrama's.

Ik denk dat als de media er minder aandacht aan zou schenken, dat minder mensen op ideeen gebracht zouden worden en dat er dan ook minder geweld zou zijn. Hogere straffen helpt niet, want in Amerika hebben ze de doodstraf en die cellen zitten ook overvol.

#3 Nina

Nina

Advanced Member

• Teamleden
  • 8,196 posts

Posted 17 April 2007 - 06:58 AM

For the record;
In Canada kan je ook wapens in de winkels kopen, daar is het ook legaal, en daar vallen veel minder slachtoffers dan in de VS. Ik denk dat het eerder aan de media en de mentaliteit van de mensen ligt.

Veel mensen geven ook armoede de schuld, maar in Canada ligt de werkloosheid veel hoger.
‘You do not need the bible to justify love, but no better tool has been invented to justify hate.’ - Richard A. Weatherwax

#4 Roos

Roos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,282 posts

Posted 17 April 2007 - 07:21 AM

ik geef bush de schuld...

#5 Kipputjuh

Kipputjuh

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,025 posts

Posted 17 April 2007 - 07:47 AM

ik geef bush de schuld...

Want? Vanwege de legale wapenverkoop?

Ik vind niet dat je iemand de schuld van dit kunt geven. Ja, die Aziaat die opeens 33 mensen én zichzelf omlegt. Als je dan toch zonodig zelfmoord wil plegen, spring dan gewoon uit het World Trade Centre... :roll: Of voor een trein.

En Amerika zal Amerika niet zijn, willen ze weer in het nieuws komen met een nieuw record. Jippie! :| Ik weet nog wel goed over het Columbine schietincident. Dat werd na die tijd één groot drama, dus wat zal dit wel niet worden? Voor iedereen die Engels heeft op school, (volgens mij iedereen dus...) bereid je al maar vast voor op een leuk mondeling gesprek of krantenartikelen over dit incident. Mwah, ok, zo krijgen ze natuurlijk wel weer de aandacht.

Begrijp me niet verkeerd, want ik vind het ook heel erg dat zoiets gebeurd. Vanochtend zag ik een student praten die in één van beide lokalen zat. Zijn makker naast hem werd direct neergeschoten, vertelde ie. Daar heeft ie zijn hele leven straks last van. Dat is nog het afschuwelijkste.

#6 Nefje

Nefje

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,785 posts

Posted 17 April 2007 - 08:53 AM

Juist niet uit een gebouw of voor een trein. Zorgt voor veel naar opruimwerk en de treinbestuurder houdt er misschien nog een trauma aan over.

We weten niet eens of het wapen legaal is of niet waarmee de daad gepleegd was. Maar het feit dat het makkelijker is om legaal aan te komen, zorgt misschien sneller voor een overweging van de daad.

Maar ja, als ze er niet op een legale manier aan hadden kunnen komen, kwamen ze er wel op een andere manier aan. Die gasten zijn gek in hun hoofd en levensmoe en willen het liefst blijkbaar zoveel mogelijk mensen meenemen in hun dood.

Het zou idd nog een lange tijd hierover gaan. Gelukkig heb ik geen filosofie meer. Toen bespraken we dus het schietincident op Columbine. Ik denk dat dit weer een debatonderwerp wordt. Klinkt misschien een beetje negatief. Maar wat valt er eigenlijk te debatteren? Wiens schuld het is? Meer dan de daders kan je in mijn ogen de schuld niet geven. Er spelen zo ontzettend veel factoren rond. En iedereeen reageert overal weer anders op. Er kan nooit 1 iets 'schuld' hebben.

#7 Roos

Roos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,282 posts

Posted 17 April 2007 - 09:03 AM

het gaat gewoon omdat als iemand zin heeft om iemand te vermoorden doet die dat toch.. iedereen kan iemand vermoorden als die dat wil..
nou en die jongen had zin om zijn school te vermoorden.. zag nog wat wapens thuis liggen en ging oorlogje spelen op school...

maar toch is bush een hersenloze sukkel 8)

#8 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 17 April 2007 - 11:06 AM

maar toch is bush een hersenloze sukkel 8)

Ik heb eens gehoord dat zijn IQ rond hetzelfde niveau zou zitten als van een Gorilla :P
Maar goed, ook al geef ik je graag gelijk in deze stelling, het heeft niets te maken met wat er op die universiteit gebeurt is... Zelfs als je de wapenwet in Amerika de schuld wilt geven is dat niet (alleen) op Bush af te schuiven, want die wet bestaat al zo lang... Bush is dan misschien wel een voorstander van de wet en zal dus ook niet snel pogingen ondernemen om die wet afgeschaft te krijgen, maar daarmee kan je Bush nog niet de schuld geven.
Sowieso kunnen de staten zelf nog beslissen hoe ze invulling geven aan die wet. Zo las ik vanmorgen in de krant dat je in Virginia alleen maar je paspoort hoeft te laten zien in een wapenwinkel om een wapen te kunnen kopen. De enige eis die daar kennelijk gesteld wordt, is dat je geen strafblad hebt.

Ik denk zelf dat die Wapenwet daar wel bijdraagt aan het geweld en de omvang van dat geweld. Maar het is ook een kwestie van mentaliteit. Je merkt ook hier in Nederland dat geweld steeds 'normaler' gevonden wordt door sommige groepen mensen. Eerst slaan, dan praten zeg maar. De media heeft daar denk ik wel een belangrijke rol bij. Door elk incident meteen enorm op te blazen (dan hebben ze tenminste weer wat interessants te vertellen ofzo?) zullen zeker wel andere mensen ook op ideeën gebracht worden. Je ziet dat hier gebeuren (zoals Babske al aanhaalde: denk bijv. aan de gezinsdrama's van de laatste tijd en we hebben recentelijk ook nog een periode gekend met meer-dan-normaal 'zinloos geweld'), in de VS zal dat zeker niet anders zijn.
Ik denk dat hierbij opvoeding ook een rol speelt, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat iemand die 'goed' is opgevoed niet tot zoiets in staat zou zijn en dat iemand die 'slecht' is opgevoed niet goed terecht zou kunnen komen, maar het zal in elk geval je wereldbeeld (deels) bepalen en daarmee ook je standpunten over zaken als 'goed' en 'slecht'.

Maar ook al kun je heel wat afdiscussiëren met zo'n vraag als wie/wat nou (mede)schuldig is aan het tot stand komen van zo'n drama, er is natuurlijk maar één die echt schuld heeft, en dat is de dader. Natuurlijk zou je je af kunnen vragen of hij ook tot deze daad was gekomen wanneer hij in een ander milieu, andere omgeving opgegroeid was, maar dat is een irreëele vraag. Feit is nu eenmaal dat hij tot deze daad gekomen is. Of daar zaken uit het verleden, opvoeding, wapenwet of weet ik wat nou aan te relateren zijn of niet. Ik ben zelf dan ook van mening dat (bijna) elk persoon 100% verantwoordelijk is voor zijn(/haar) eigen daden en dat het niet toe te schrijven is aan omgeving, jeugd, lastige ex of wat dan ook.
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#9 Shania

Shania

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 posts

Posted 17 April 2007 - 01:53 PM

De dader heet Cho Seung Hui, is 23 jaar en zelf een student van de school.
Net op CNN zag je een jongen die oog in oog met 'm stond, terwijl 10 to 15 van de 20 mensen in de klas neergeschoten werden. Echt heel erg! :wacko:
Always A Pirate :P

#10 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 17 April 2007 - 04:12 PM

T is niet enkel de schuld van de wapenwet natuurlijk... Maar t is nergens voor nodig dat die zo losjes is zoals daar. t Geeft nog een extra fout teken aan mensen die al op een verkeerde manier denken: gewoon wat schieten mag... Trouwens, zeker voor die 'kleinere' drama's die gebeuren, zoals mensen die familieleden neerknallen omdat ze denken dat het inbrekers zijn ofzo.

Waarom die kerel zo verschrikkelijk verkeerd is gegaan zal wel aan veel andere dingen liegen. Ik kan alleen maar hopen dat t komt doordat hij totaal doordraaide ofzo...
Posted Image

#11 Wouter

Wouter

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 8,471 posts

Posted 17 April 2007 - 04:25 PM

Bowling for Columbine is een mooie film die precies dit onderwerp onder de schop neemt. Als je een kritische film wil zien over wapenbezit in Amerika, dan is dit de film die je moet zien.

#12 Patrick

Patrick

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 989 posts

Posted 17 April 2007 - 05:52 PM

Ik heb hier onder me bed een honkbalknuppel liggen voor als ze een keer komen en een vuurwapen maar die gebruik voor andere doeleinden.
Posted Image

#13 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 17 April 2007 - 05:57 PM

Je bent ironisch?
Posted Image

#14 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 17 April 2007 - 06:15 PM

ik vat hem niet echt om heel eerlijk te zijn :P
Posted Image

#15 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 17 April 2007 - 09:36 PM

Had ik een honkbalknuppel onder m'n bed liggen zou k de eerste die me op een ongelukkige morgen probeert wakker te maken de kop in slaan denk ik :-P
Posted Image

#16 miramar

miramar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 837 posts

Posted 18 April 2007 - 06:30 AM

als als als .....
als de fabrikanten geen wapens zouden maken......
als iedereen gelukkig zou zijn.....
als niemand op bush zou hebben gestemd......
als de omgeving gezien had dat er iets mis was en daar wat aan had gedaan.......
tja en als moordenaars niet geboren zouden worden....
als media niet zou bestaan......!!!!!!!!!!!!!
een heleboel als en de grootste is nog wel ;

ALS MENSEN EENS BEGRIP VOOR ELKAAR ZOUDEN HEBBEN EN NIET ANDEREN AAN HUN LOT ZOUDEN OVERLATEN

dan zou de wereld er een stuk beter aan toe zijn vrede op aarde en zo :P

ik persoonlijk vindt het verschrikkelijk dat iemand zover gaat dat ze iemand die ze kennen zomaar neerschiet ik werd vroeger ook gepest op school(als dat zijn reden was)maar ik heb mijn klasgenoten echt niet overhoop geschoten.
Er is vast wel een schuldige aan te wijzen allereerst degene die de trekker heeft overgehaald, degene die het wapen verkocht heeft, degene die niet heeft gezien dat hij hulp nodig had(en die waren er zeker wel)en degene die de emmer deed overlopen,maar zeker niet onbelangrijk waar was zijn familie en wat voor opvoeding heeft zo iemand gehad(behoorlijk vrij)om zoiets in je hoofd te halen ik vindt dat veel te ver gaan.
gezinsdramas schooldramas terroristen waar kun je je hier nog veilig voelen met al die projectielen die hier rondvliegen het is gewoon absurd.
Kom en doe mee aan de nieuwe legacy van sims 3 !!

#17 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 18 April 2007 - 08:21 AM

Trouwens, zeker voor die 'kleinere' drama's die gebeuren, zoals mensen die familieleden neerknallen omdat ze denken dat het inbrekers zijn ofzo.

Of kinderen die het pistool vinden in het laatje van papa's nachtkastje, er mee gaan spelen (nog te jong om te beseffen dat zo'n pistool wel het laatste is waar je mee moet spelen) en broertje/zusje per ongeluk neerknallen, omdat het wapen geladen blijkt te zijn...
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#18 Simsfan88

Simsfan88

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 8,740 posts

Posted 18 April 2007 - 11:14 AM

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...oggetuigen.html

Indrukwekkende video en verhaal!
Posted Image Posted Image

#19 Roos

Roos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,282 posts

Posted 18 April 2007 - 02:58 PM

Er is vast wel een schuldige aan te wijzen allereerst degene die de trekker heeft overgehaald, degene die het wapen verkocht heeft, degene die niet heeft gezien dat hij hulp nodig had(en die waren er zeker wel)en degene die de emmer deed overlopen,maar zeker niet onbelangrijk waar was zijn familie en wat voor opvoeding heeft zo iemand gehad(behoorlijk vrij)om zoiets in je hoofd te halen ik vindt dat veel te ver gaan.
gezinsdramas schooldramas terroristen waar kun je je hier nog veilig voelen met al die projectielen die hier rondvliegen het is gewoon absurd.

natuurlijk wil niemand zo iets.. denk je nou echt dat zijn ouders of familie willen dat iemand zo word.. volgens mij (maarja ik weet niks van zijn opvoeding) hoeft het helemaal niet aan de opvoeding teliggen.. zoiets doe je niet zo maar en je bent dan gewoon flink ziek..
ik vind dat je niemand de schuld kan geven :)
maar wel dat bush raar is met zijn wetten en dingen 8)

#20 Patrick

Patrick

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 989 posts

Posted 19 April 2007 - 07:08 PM

Je bent ironisch?

Inbrekers natuurlijk :-P . Maar `t kan echt niet. M`n leraar ging allemaal grapjes maken tijdens de brandoefening vandaag. Hij probeerde ons wijs te maken dat we door een scherpschutter otruimd moesten worden.
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users