Jump to content

Photo
* * * * * 2 votes

Gevangen in rijkdom

• This topic is locked This topic is locked
36 replies to this topic

#1 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 07:56 AM

Gevangen in rijkdom
Geld maakt niet gelukkig

Posted Image

Een verhaal dat gaat over een meisje dat alles lijkt te bezitten. Ze woont in een groot huis, heeft rijke ouders en een leuke vriendin. Maar wat heeft ze hieraan, als haar ouders haar behandelen als een stuk oud vuil? Dit verhaal gaat over de tegenslagen die ze meemaakt, hoe ze er weer bovenop probeert te komen, over vriendschap en over liefde.

Hoofdstukken:
1. Proloog
2. Sheyla
3. Meer tegenslagen
4. Nieuwe hoop?
5. Een ontdekking
6. Hongersnood
7. Onzekerheden
8. Wanhoop
9. Een nieuw begin
10. Epiloog

Dit verhaal is af.
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#2 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:54 PM

Hoofdstuk 1 - Proloog

Posted Image
Dit is Anne-Marie, ze is elf jaar oud. Ze noemt zichzelf vaak gewoon Anne, omdat ze Anne-Marie een beetje tuttig vindt. Alleen haar ouders vinden dat niet zo fijn. Die zijn namelijk wél tuttig. En niet zo'n beetje ook.

Posted Image
Dit is Anne's moeder Dorentina. Anne schaamt zich dood voor haar. Waarom moet ze er elke dag uitzien alsof ze naar een begravenis gaat? Anne durft er niets van te zeggen. Ze kent haar ouders. Die zijn hartstikke streng, en toleren het absoluut niet als Anne zoiets zegt.

Posted Image
Hier zie je haar ouders bij elkaar. Haar vader, Wilhemus, is ookal zo statig. Maar dat komt omdat ze zo ontzettend rijk zijn. Ze wonen in een enorm huis. Dat lijkt geweldig, maar Anne vindt het niks. Ze heeft dan misschien wel alle ruimte, maar wat moet ze ermee als ze geen ouders heeft die echt van haar houden? Tenminste, zo voelt het. Anne's ouders doen altijd heel kil tegen haar, en het lijkt net alsof ze haar ontlopen. Waarom? Ze heeft toch nooit iets fouts gedaan? Anne zucht.

Posted Image
Anne komt thuis van school. Het was weer een zware dag. Ze heeft op school geen vrienden, dus elke dag vindt ze het weer moeilijk. En morgen een groot proefwerk...
Hier kun je Anne's huis ook zien. Zoals je ziet is het... groot.

Posted Image
Als Anne richting de studeerkamer loopt, loopt ze langs twee gesloten deuren. De deuren van haar ouders' slaapkamer. Ze mag daar absoluut niet naar binnen. Ze weet dat de kamer bestaat uit een slaapkamer en nog een kamer, maar verder weet Anne niets. De deuren zitten altijd op slot. Zouden haar ouders hier iets verbergen? Anne vindt het niet zo erg dat ze niet naar binnen mag. Ze begrijpt dat wel. Wat ze wel erg vindt, was dat haar ouders haar blijkbaar niet vertrouwen en denken dat Anne stiekem naar binnen zou willen sluipen. Anne besluit er maar niet te lang bij stil te staan, anders krijgt ze weer tranen in haar ogen. Dat gebeurt altijd als ze denkt aan haar ouders, die haar eigenlijk geen liefde geven. Ze loopt snel door en gaat leren.

Posted Image
Anne leert altijd heel hard. Haar ouders eisen dat ze hele hoge cijfers haalt, elk jaar en op elk rapport weer. Ze had een keer een onvoldoende voor rekenen. Rekenen vind ze heel moeilijk. Anne kreeg toen een hele lange preek van haar ouders, mocht twee weken haar kamer niet meer uit en moest elke dag minstens een uur oefenen op rekenen. Het ergste daaraan vond ze dat ze haar vriendin niet kon zien. Daarom is ze nu altijd doodsbang voor rekentoetsen. Anne heeft hierdoor faalangst gekregen.

Posted Image
Anne zit op haar bed na te denken. Het is al laat, eigenlijk zou ze al moeten slapen. Haar ouders weten niet dat ze nog wakker is. Anne krijgt weer tranen in haar ogen. Waarom zijn haar ouders zo tegen haar? Elke keer als Anne een normaal gesprek begint tegen haar moeder, probeert zij het zo snel mogelijk weer af te kappen. Het is net alsof haar ouders totaal niet geïnteresseerd in haar zijn. Anne heeft het er erg moeilijk mee. Of is het normaal, dat ouders zo zijn?

Posted Image
,,Ting!''
Ineens hoort Anne een geluid. Dat is... de lift! Ze rent naar haar kast, doet haar pyjama aan over haar kleren, en springt haar bed in. Ze probeert doodstil te blijven liggen. Anne is alleen bang dat ze aan het trillen is van angst.

Posted Image
Het is inderdaad Anne's vader, zoals ze al had gedacht. Anne's vader of moeder komen altijd even kijken of ze al slaapt. Daar had ze gelijk aan moeten denken. Gelukkig merkt hij niks, en loopt hij weer weg. Anne gaat rechtop zitten. Ze ademt heel snel, zo bang was ze. Haar vader was woedend geworden als hij had gezien dat ze nog wakker was en haar kleren aanhad. Snel doet Anne zo stil mogelijk haar kleren uit en haar pyjama weer aan. Dan valt ze gelukkig snel weer in slaap.
Anne droomt over haar ouders. Ze staan heel veel weg. Anne roept naar ze. ,,Mam! Pap!'' Maar ze zeggen niets terug. Ze kijken alleen naar haar. Dan draaien ze zich om, en lopen weg. Anne valt op de grond en begint naar ze te roepen maar ze zijn al weg... De volgende morgen schrikt Anne wakker.
Posted Image

#3 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:55 PM

Hoofdstuk 2 - Sheyla

Posted Image
De volgende dag moet Anne natuurlijk weer naar school. Het proefwerk is best pittig. Anne doet haar uiterste best, maar ze is een heleboel dingen weer vergeten. Weet ze het gewoon niet meer? Of heeft ze zich weer te zenuwachtig gemaakt? Anne weet het niet. Ze hoopt in ieder geval op een goed cijfer.

Posted Image
Na het proefwerk begint het pauze. Anne rent naar buiten, maar... de schommel is al bezet door Tanja. Zoals altijd. Het is een heel vervelend kind, dat zich altijd de beste voelt. Anne heeft een hekel aan haar.
,,Mag ik even op de schommel?'' vraagt Anne vriendelijk.

Posted Image
Tanja stapt van de schommel af.
,,Wat denk jij wel?'' zegt ze arrogant. ,,Als ík op de schommel zit, betekent dat dat ík wil schommelen. Jij wacht maar tot ik klaar ben! Dom kind, je ziet er niet uit met die tuttige knot op je kop. En dat rokje is al helemaal stom! Als je zo nodig moet schommelen, ga dan!''
Daarna loopt Tanja weg. Ze laat Anne in tranen achter. De juf heeft niets gezien.

Posted Image
De rest van de dag is Anne erg verdrietig. Waarom doet Tanja zo onaardig? Anne wist dat ze gemeen is, maar niet zó gemeen. Anne had het nog wel heel netjes gevraagd! Anne kijkt in de spiegel. Is ze echt zo lelijk? Anne kijkt naar haar haar. Zelf vindt ze het ook niks. Anne heeft prachtig lang haar, maar van haar ouders moet ze per se een knot dragen. Anders zouden ze heel boos worden. Soms doet Anne haar haar stiekem wel eens los. Dan ziet ze er prachtig uit. Haar kleren heeft ze ook niet zelf gekozen. Ze moet elke dag weer zo'n rokje aan. Ze vindt het er niet uit zien. Het lijkt net alsof ze de hele dag een schooluniform aanheeft. Anne heeft in een winkel een hele broek en een shirtje gezien. Maar ze krijgt geen zakgeld, dus ze kan het niet stiekem kopen. Aan haar ouders hoeft ze het al helemaal niet te vragen.

Posted Image
Anne besluit naar haar beste vriendin Sheyla te gaan. Sheyla is het tegenovergestelde van Anne. Sheyla’s familie is heel erg arm. Ze wonen in een klein kamertje, met een badkamer erbij. Maar Sheyla hoor je nooit klagen. Sheyla is ook totaal niet jaloers op Anne's geld. ,,Jij kunt er ook niets aan doen dat je ouders rijk zijn!'' zegt ze altijd. Sheyla kan Anne altijd troosten, ook als Anne ruzie heeft gehad met haar ouders. Daarom gaat Anne vaak naar Sheyla toe. Dit moet ze wel in ze geheim doen. Anne mag na school eigenlijk niet naar vriendinnen, daarom zegt Anne altijd tegen haar ouders dat ze naar de bibliotheek gaat om te studeren. Anne's ouders zijn ook nog eens racistisch. Ze zouden Sheyla nooit kunnen accepteren. Anne vindt dat verschrikkelijk, maar gelukkig begrijpt Sheyla dat Anne hun vriendschap geheim moet houden.

Posted Image
Dit is het huis van Sheyla. Het huis bestaat uit één kamer, en een badkamertje. Het diende vroeger als garage, maar Sheyla's ouders hebben het destijds omgebouwd tot een huisje. Meer dan dat konden ze niet betalen. Dat komt omdat Sheyla's ouders zes jaar terug alles hebben verloren. Hun winkeltje ging failliet, en ze moesten hun huis verkopen. Meer dan dit konden ze toen niet meer betalen.

Posted Image
Sheyla is misschien arm, maar Anne zou ontzettend graag met haar willen ruilen. Eigenlijk vindt Anne Sheyla veel rijker dan zij is.
,,Waarom?'' zegt Sheyla.
,,Omdat jij vrijheid hebt. En een gelukkig, gezellig gezin'', zegt Anne. ,,Dat vind ik veel meer waard dan veel geld.''
Het is altijd hartstikke gezellig bij Sheyla. Haar ouders zijn heel aardig, en vinden het altijd weer leuk als Anne langskomt. Ook mag Anne bij Sheyla veel meer. Anne mag bijvoorbeeld TV kijken, en spelletjes spelen. Dat mag thuis niet. Het maakt Anne helemaal niets uit dat Sheyla arm is. Of dat zij en haar familie donker zijn. Anne vindt het ontzettend jammer dat Sheyla nooit bij haar kan spelen. Ook vindt Anne het erg dat Sheyla niet bij haar op school zit. Dan zou ze school veel minder erg vinden. Maar Anne's ouders hebben Anne op een hele dure school gezet, en dat kunnen Sheyla’s ouders natuurlijk niet betalen. Gelukkig kan Anne altijd bij Sheyla en haar ouders Rachel en Marlo terecht.
Posted Image

#4 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:56 PM

Hoofdstuk 3 - Meer tegenslagen

Posted Image
Omdat Anne geen TV mag kijken, er geen computers in huis zijn te vinden en ze ook niet naar buiten mag, zoekt ze maar andere hobby’s. Ze speelt de laatste tijd heel graag piano. Er zijn meerdere piano’s in huis te vinden. Ze heeft verder geen les, maar leert het zichzelf aan. Het is nog wel erg moeilijk, maar ze heeft zelf wel al wat leuke deuntjes bedacht.

Posted Image
Dan komt Anne’s moeder binnen.
,,Zit je nu alweer die herrie te spelen?’’ roept ze. ,,Moet dat echt zo vroeg in de ochtend? Waarom ga je niet wat nuttigs doen?’’
,,Het is geen herrie!’’ zegt Anne.
,,Wat is het dan?’’ vraagt Anne's moeder. ,,Vind je het mooi? Ik niet.’’
En dan loopt ze weg.
Anne kijkt haar boos aan, maar trekt zich er niet zo veel van aan. Ze gaat gewoon door. Ook al vindt ze het best erg. Wat moet ze dan doen, in haar vrije tijd? Ze mag al helemaal niets leuks doen. Is dit dan ook al niet meer goed?

Posted Image
Die avond, tijdens het eten, probeert Anne haar vriendin Sheyla op een subtiele manier ter sprake te brengen. Ze wil graag een keer met Sheyla kunnen spelen, en ze wil niet steeds in het geheim met Sheyla moeten omgaan.
,,Eh, er zit een aardig meisje bij me in de klas’’, zegt Anne. Eigenlijk zit Sheyla niet bij haar in de klas, maar Anne weet even niet hoe ze het anders aan moet pakken.
,,Ze is heel aardig, ik praat wel vaak met haar. Ze heet Sheyla.’’
,,Sjiela, zei je?’’ zegt haar vader.
,,Nee, Sheyla!’’
,,Sheyla? Dat klinkt als een donker meisje!’’ zegt haar moeder. ,,Is ze donker?’’
,,Wat maakt dat nou weer uit?’’ roept Anne hard.
,,Zeg het me!’’ roept haar moeder.
,,Ze... Ze is donker.’’ zegt Anne. Ze kijkt naar de grond.

Posted Image
,,Dat dacht ik al!’’ roept Anne’s moeder. ,,Je weet hoe wij daar over denken. Ze is slecht. Ik heb je geleerd dat donkere mensen slecht zijn, en dat je niet met ze om moet gaan. Ik verbied je ooit nog met haar om te gaan! Begrepen?’’
,,Maar...’’ probeert Anne.
,,Begrepen?!’’ schreeuwt haar moeder.
,,Ja.’’ zegt Anne met een zacht stemmetje. Ze staat op en loopt naar boven. Ze heeft geen trek meer.

Posted Image
De volgende dag zit Anne weer op school. Maar ze let niet echt op, ze denkt steeds aan andere dingen. Aan haar ouders. Waarom vinden ze donkere mensen ‘slecht’? Ze zijn toch precies hetzelfde? Anne heeft nog nooit zulke aardige mensen als Sheyla en haar familie ontmoet. Ze besluit dat ze Sheyla gewoon blijft bezoeken, ook al mag het niet.
,,Ik heb jullie rekenproefwerken nagekeken’’, zegt de juf. ,,Ze zijn in het algemeen goed gemaakt.’’
Ze loopt de klas rond en deelt de blaadjes uit. Ze loopt met een glimlach op Tanja af.
,,Je hebt het heel goed gemaakt. Je hebt een negen!’’
De juf legt het blaadje bij Tanja. Tanja glimt helemaal. Als de juf naar Anne toe loopt, kijkt ze ernstig.
,,Je hebt het niet zo goed gemaakt, Anne. Als je de volgende keer weer zo’n slecht proefwerk maakt, dan wil ik graag een gesprek met je ouders.’’ De juf legt het proefwerk bij Anne neer. Ze heeft een drie.
Anne kijkt naar haar fouten. Hoe had ze zoveel domme fouten kunnen maken? Haar ouders worden woedend!
,,Om drie uur, als de school uit is, krijgen jullie je rapporten’’, zegt de juf.
Anne wordt nog banger. Misschien heeft ze nu wel een onvoldoende voor rekenen! Haar cijfer was al niet zo goed. Anne verstopt het proefwerk diep in haar tas. ,,Ik ga het niet aan mijn ouders laten zien!’’ denkt ze.

Posted Image
Dan gaat de bel. De kleine pauze begint. Anne loopt maar net het schoolplein op, als Tanja naar haar toe komt rennen.
,,Ik hoorde dat jij een drie had!’’ lacht ze. ,,Ik heb een negen! Haha!’’
Tanja geeft Anne een harde duw.
,,En ik had je gezegd uit mijn buurt te blijven! Je hoort hier niet thuis, met die stomme kleren! Je ouders kunnen zeker niets beters betalen. Geen merkkleding. Ga toch naar een andere school!’’
Tanja loopt weg. Ze zou eens moeten weten.
Anne vindt het heel erg. Ze heeft tranen in haar ogen. Ook dat nog. Kan het allemaal nog erger?

Posted Image
Blijkbaar wel. Om drie uur krijgen ze hun rapporten. Tanja heeft natuurlijk een geweldig rapport.
,,Je rapport is helemaal top, Tanja!’’ zegt de juf trots. ,,Ga zo door!’’
Tanja lacht gemeen naar Anne. Als Anne haar rapport ophaalt, kijkt de juf niet erg blij.
,,Het rapport is niet slecht’’, zegt ze. ,,Maar je hebt een onvoldoende voor rekenen. Je staat een vijf. Je moet het cijfer snel ophalen, want anders ga je misschien niet over.’’
,,Help!’’ denkt Anne. Als ze niet overgaat, worden haar ouders woedend. Dat worden ze trouwens sowieso, met dit rapport. Ze moet het verstoppen. Haar ouders mogen het absoluut níet vinden.

Posted Image
Die avond blijft Anne weer heel lang wachten. Het is al twaalf uur 's nachts. Ze zou allang moeten slapen. Haar ouders weten niet dat ze nog wakker is. Anne klimt haar bed uit, en loopt naar haar teddybeer.
,,Jij vindt me toch nog wel lief, toch Lola?’’ fluistert Anne. ,,Weet jij soms waarom mijn ouders zo racistisch zijn? Waarom ze donkere mensen haten?’’
Anne krijgt voor de zoveelste keer tranen in haar ogen. Ze is nog maar zo jong, en heeft al ontzettend veel problemen. Haar cijfers, ze wordt gepest, haar vriendin Sheyla die ze niet mag zien, en haar ouders die misschien niet om haar geven... Anne begint zachtjes te huilen. Alles komt weer naar boven.
,,Ik moet nú met Sheyla praten’’ denkt ze. ,,Nu!’’
Posted Image

#5 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:57 PM

Hoofdstuk 4 -Nieuwe hoop?

Posted Image
,,Ik ga het gewoon doen’’ denkt ze.
Anne sluipt haar kamer uit, naar de lift. Ze sluipt naar binnen, en drukt op het knopje.
,,Ting!’’
Anne schrikt zich dood. Het geluid van de lift. Als haar ouders het maar niet horen! Gelukkig wordt er niemand wakker, en stapt ze beneden de lift weer uit.

Posted Image
Anne doet de deur open, en dan staat ze ineens buiten op straat. Helemaal alleen, midden in de nacht, in de kou, en in haar pyjama. Ze is erg door de war.
,,Zal ik het wel doen?’’ schiet er door haar hoofd heen. Maar ze kan ook niet meer terug. Ze wandelt over de straat, richting Sheyla’s huis. Gelukkig is het niet heel ver weg. Maar het is wel koud.
Gelukkig staat ze al snel voor het huis van Sheyla. Ze rilt.

Posted Image
Ze klopt zachtjes op de deur. Er gebeurt niets. Dan klopt Anne keihard op de deur. Er gebeurt weer niets.
,,Ze zijn er niet...’’ denkt Anne. En dan begint ze weer hard te huilen. Wat moet ze nou doen?

Posted Image
Dan gaat ineens de deur open.
,,Anne! Wat doe jij hier om deze tijd? Kind, heb je het niet koud?’’
,,Ik heb jullie t-toch niet wakker g-gemaakt?’’ snikt Anne.
,,Nee joh! Sheyla lag al in bed, maar het is geen probleem. Waarom moest je zo huilen? Kom toch binnen!’’
,,Bedankt, mevrouw’’, zegt Anne.
,,Nee joh’’, lacht Sheyla’s moeder. ,,Noem me maar gewoon Rachel!’’
Anne glimlacht.

Posted Image
Als ze binnenkomt rent gelijk Sheyla naar haar toe.
,,Anne!’’ roept Sheyla terwijl ze Anne knuffelt. ,,Wat is er gebeurd? Waarom ben je zo van streek?’’
Anne vertelt over Tanja, haar rapport, en over hoe haar ouders reageerde toen ze over haar begon.
,,Wat erg!’’ zegt Sheyla. ,,Waarom hebben jouw ouders zo’n hekel aan donkere mensen?’’
,,Ik weet het niet. Hun hele familie bestaat uit blanke mensen. Misschien hebben hun ouders hen zo opgevoed. Maar ik trek me er niets van aan. Jij blijft mijn vriendin, punt uit!’’
,,En waarom pest Tanja je zo erg?’’ vraagt Sheyla.
,,Ik heb geen idee. Ik denk dat ze het leuk vindt mensen te treiteren, en ik ben waarschijnlijk een makkelijk doelwit. Ik heb ook niet zo veel vriendinnen.’’
,,Gelukkig heb je mij!’’ zegt Sheyla.
,,Ja. Jij telt voor tien!’’ lacht Anne.

Posted Image
Dan komt Rachel naar Anne toe.
,,Wil je soms even met mij praten over je problemen? Ik maak me wel zorgen om je.’’
,,Ja, dat zou fijn zijn’’, zegt Anne.
Anne vertelt weer over wat ze de laatste tijd heeft meegemaakt.
,,Vreemd’’, zegt Rachel dan. ,,Ik zou niet weten waarom je ouders zo afstandelijk zijn. Je bent een hele leuke meid. En over je rapport... Het is eigenlijk niet goed om rapporten achter te houden. Maar ik denk dat jouw ouders een uitzondering zijn. Breng je rapport maar hier heen, dan vinden ze het nooit. Zorg er wel voor dat je volgende keer goede cijfers haalt, want je moet je cijfer ophalen.’’
,,Ik heb faalangst, denk ik’’, zegt Anne.
,,Als je goed hebt geleerd, hoef je je helemaal niet druk te maken. Denk gewoon rustig na tijdens je proefwerk. Vooral rustig blijven. En goed oefenen.’’
,,Dat is goed’’, glimlacht Anne.
,,Oja, probeer je vooral niet te druk te maken over Tanja. Zulke mensen zijn er nou eenmaal. Ga er niet op in. En nu weer gauw naar bed, het is hartstikke laat! Je ouders zullen niet blij zijn als ze morgen ontdekken dat je niet in bed ligt!’’
Anne knikt. Ze voelt zich erg opgelucht. Ze weet dat ze altijd bij Sheyla en haar ouders terecht kan. En dat is een prettig gevoel. Met een beter gevoel sluipt ze weer haar huis in, naar haar bed. Niemand hoort haar gelukkig. Snel valt ze in een diepe, droomloze slaap.
Posted Image

#6 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:57 PM

[size=5]Hoofdstuk 5 - Een ontdekking[/size]

Posted Image
De volgende ochtend zit Anne alweer vroeg aan het ontbijt. Ze staan altijd heel vroeg op. Het is buiten nog heel donker.
,,Hoorde jij gisternacht ook van die vreemde geluiden, Wilhelmus?’’ vraagt Dorentina.
,,Ja, het leek wel alsof er inbrekers waren!’’
Anne huivert. Ze hadden haar tóch gehoord.
,,Heb jij niets gehoord?’’ vraagt Wilhemus aan Anne.
Anne schudt nee.
,,Je bent toch niet weer je bed uit geweest, hè?’’ vraagt Dorentina achterdochtig.
,,Natuurlijk niet!’’ liegt Anne.
Ze eet snel haar eten op, en loopt de kamer uit.

Posted Image
Anne gaat achter de piano zitten. Ze vindt het heerlijk om voor school nog even lekker te spelen. Ze speelt al een behoorlijke tijd, en ze kan hele mooie dingen spelen. Anne vindt het vooral leuk om eigen dingen te 'componeren'. Ze heeft al wat leuke liedjes bedacht.
Net als Anne in het hoogtepunt van een stuk zit, gaat de telefoon. Ze draait zich om. Wie zou dat zijn? Ze worden normaal bijna nooit gebeld. Anne staat op en sluipt naar de telefoon. Ze had nog nooit de telefoon opgenomen. Ze besluit het gewoon te doen.

Posted Image
,,M-met Anne-Marie Rooselaer-Bruijn?’’ vraagt ze met een rillende stem.
,,Hallo Anne, met Gabriëlle! Ik ben de zus van je moeder, je tante! Mag ik je moeder even spreken?’’
Net toen Anne haar moeder wilde roepen, kwam ze al binnengestormd.
,,Wat doe jij daar nou met de telefoon?’’ zegt ze geïrriteerd.
,,Er is telefoon voor je’’, zegt Anne terwijl ze de telefoon aan haar moeder geeft.

Posted Image
Dorentina trekt de telefoon uit haar handen.
,,Met Dorentina?’’
Als Anne’s moeder hoort wie het is, vertrekt haar gezicht. Ze kijkt geschrokken, en duidelijk niet blij. Anne had even gehoopt dat het voor haar zou zijn. Maarja, wie zou haar nou bellen?
,,Ik weet niet of dat nou wel zo’n goed idee is...’’ zegt Anne’s moeder tegen haar zus.
Anne is benieuwd waar het over gaat, maar Dorentina gebaart naar haar dat ze weg moet gaan. Anne kan maar beter doen wat ze zegt, ander krijgt ze weer problemen.
Een kwartier later hoort Anne dat haar moeder heeft opgehangen. Ze ziet er slecht uit. Boos loopt ze naar de kamer waar Anne nooit mag komen. Ze ziet Anne kijken, en zegt:
,,Weg! Hup, naar school jij! En snel!’’
Dorentina heeft blijkbaar een slecht gesprek gehad. Anne hoort gesnik uit de kamer komen. Ze besluit maar snel naar school te gaan en zich er niet mee te bemoeien, voordat ze in de problemen komt.

Posted Image
De bel gaat, het is drie uur. Als Anne weg wil gaan, komt de juf naar haar toe.
,,Je hebt je rekentoets goed gemaakt!’’ zegt ze. ,,Je hebt zeker een voldoende. Als je zo doorgaat, sta je voor je volgende rapport wel weer een goed cijfer!’’ zegt ze trots.
Dat doet Anne veel plezier. Er valt een grote last van haar schouders. Anne ziet Tanja jaloers en boos weglopen. Waarschijnlijk had zij het niet goed gemaakt. Dat doet Anne nog meer vreugde.

Posted Image
Opgewekt gaat Anne naar Sheyla’s huis. Ze gaan samen huiswerk maken. Omdat ze rekenen allebei het moeilijkst vinden, hebben ze aan Sheyla’s vader Marlo gevraagd of hij wil helpen. En dat wilde hij wel. Het is zo een stuk minder moeilijk, met die duidelijk uitleg.
,,Waarom ben je eigenlijk zo vrolijk?’’ vraagt Sheyla.
,,Ik had volgens de juf een goed cijfer voor een rekentoets’’, antwoordt Anne.
,,Oh, dat is goed nieuws! Gefeliciteerd!’’
Anne lacht trots. Ineens ziet ze dat het al half zes is. Het begon donker te worden.
,,Oh, ik moet gaan! Anders worden mijn ouders boos!’’ zegt Anne geschrokken.
Snel pakt ze haar spullen en gaat naar huis.

Posted Image
Als Anne thuiskomt en langs het prikbord in de hal loopt, ziet ze dat er een nieuw briefje op zit.
,,Ik en Wilhemus zijn even weg. We komen morgen middag terug. Er staat eten klaar in de koelkast. Ga op tijd naar bed, want je moet morgen weer vroeg op!
Dorentina’’
Ze hebben niet eens voor een oppas gezorgd, denkt Anne. Waar zouden ze naartoe gaan? Anne besluit te gaan vragen of ze bij Sheyla mag logeren. Dat is tenminste gezellig.

Posted Image
Als Anne naar de telefoon loopt, stopt ze halverwege. Ze staat voor twee grote, gesloten deuren. Achter die deuren zit de kamer waar Anne absoluut niet naar binnen mag. Ze is er nog nooit geweest. Anne denkt dat de slaapkamer van haar ouders daar zit. Anne is ontzettend nieuwsgierig. Ze probeert de deur open te doen, maar hij zit op slot.
Anne sluipt naar buiten. Ze loopt om het huis heen, tot ze bij de ramen komt van de 'geheime kamer'. Ze probeert een raam open te doen, maar die zit op slot. Dan valt haar oog op een ander raam, dat nog open staat.

Posted Image
Anne doet het raam verder open. Ze neemt een aanloop, en klimt door het raam heen. Gelukkig staat er achter het raam een tafel, waar ze op kan gaan zitten. Nog nooit had Anne zoiets spannends gedaan. De kriebels gaan door haar buik.

Posted Image
Met open mond kijkt Anne naar de kamer waarin ze terecht is gekomen. Ze staat nu in een superluxe slaapkamer. Ze wist niet dat haar ouders in zo’n mooie kamer sliepen. Ze kijkt wat rond, en wil dan snel weer het raam uitklimmen.

http://i205.photobuc... rijkdom/25.jpg
Maar dan valt haar oog op een poort die naar een andere kamer leidt. Anne wil daar natuurlijk ook nog even kamer. Ze loopt een luxe werkkamertje binnen. Anne ziet een luxe computer staan. Dat vindt ze heel erg. Haar ouders zeiden altijd dat ze computers haatten, en er nooit één zouden kopen. Anne mocht ook absoluut nooit op een computer. Werkstukken moest ze altijd met de hand schrijven, terwijl de rest van haar klas een getypt werkje in konden leveren. En iets op internet opzoeken was er al helemaal niet bij.

http://i205.photobuc... rijkdom/26.jpg
Boos gaat Anne achter de computer zitten. De computer glimt, en ziet er hartstikke duur uit. Met open mond klikt ze wat dingen aan. Anne wist niet dat computers zoveel konden. Ze klikt op een pictogrammetje dat lijkt op een envelop.

http://i205.photobuc... rijkdom/27.jpg
'E-Mail', verschijnt er groot in beeld. Dit is dus e-mail, denkt Anne. Ze bekijkt de laatste mail die er in de mailbox staat. Hij is van Gabriëlle, de zus van Anne’s moeder. Anne begint te lezen.

,,Lieve zus,
Ik weet dat wij niet de beste vriendinnen zijn. Toch wil ik graag binnenkort iets met je afspreken. We hebben elkaar niet meer gezien sinds moeder is overleden. Ik wil het graag met je hebben over de erfenis. Ook zou ik graag je dochter een keer willen zien. Laat je me alsjeblieft snel weten of je er iets voor voelt?
Met vriendelijk groet,
Je zus Gabriëlle’’

,,Zou mijn moeder daar naartoe zijn gegaan?’’ denkt Anne als ze de mail heeft gelezen.
Anne klikt op ‘Verzonden Items’. Daar staat het antwoord dat Anne’s moeder terug heeft gestuurd aan Gabriëlle. Anne begint met lezen.

,,Beste Gabriëlle,
Het spijt me zeer, maar het lijkt me niet zo’n goed idee. Ik heb je al ontzettend lang niet meer gezien, maar je weet dat ik me heb afgesloten van de familie. De erfenis is goed geregeld, daar hoeven we het niet meer over te hebben. En mijn dochter Anne-Marie is het ook niet waard. Ze is een vervelend, brutaal kind en ik heb spijt dat ik haar heb genomen. Ik wil het contact met je hierbij graag verbreken.
- Dorentina’’

Tranen stromen over Anne’s wangen nadat ze deze mail heeft gelezen. Dus haar moeder houdt toch niet van haar! Sterker nog, ze heeft spijt dat ze haar heeft gekregen! Het doet Anne veel pijn, en zet gauw de computer uit voordat ze nog meer pijnlijke berichten leest. Wat is er mis met haar? Zo brutaal is ze toch niet? Anne probeert over het algemeen een goede dochter te zijn. Maar het wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Anne staat snikkend op, en kijkt nog eens rond. Dit is waarschijnlijk de laatste keer dat ze in deze kamers is. Ook controleert ze of alles er weer uitziet zoals het er eerst uitzag.

http://i205.photobuc... rijkdom/28.jpg
Anne klimt weer door het raam, en springt naar beneden. Ze valt op de grond. Haar knie doet veel pijn, maar Anne staat gewoon weer op. Ze is nog steeds aan het huilen. Als ze naar binnen loopt, besluit ze niet naar Sheyla te gaan vannacht. Ze is veel te verdrietig, en wil alleen zijn. Zonder iets te eten gaat ze in haar bed liggen.
Posted Image

#7 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 07 November 2007 - 06:59 PM

Hoofdstuk 6 - Hongersnood

Posted Image
Als Anne de volgende dag beneden komt, merkt ze gelijk dat er iets mis is.
,,Waarom ben jij zo laat beneden?'' snauwt Dorentina.
,,Nou, eh…'', stamelt Anne terwijl ze naar de klok kijkt. Twaalf over zes. Dat is maar twee minuten later dan normaal.
,,Kom voortaan alsjeblieft OP TIJD!''
,,Sorry. Maar, waar was je gisteren?'' vraagt Anne.
,,Dat gaat je helemaal niets aan! En ik wil er verder niets meer over horen! Geen vragen! Punt uit!''
Dorentina loopt snel de kamer uit. Anne volgt haar een stukje.

Posted Image
Ze ziet hoe haar moeder de ‘geheime’ kamer binnenloopt. Snel gooit Dorentina de deur dicht.
,,En NIET proberen deze kamer binnen te komen. Begrepen?''
,,Ja, moeder’’, zegt Anne. Haar moeder weet gelukkig niet dat zij er gisteren is geweest. Stel je voor dat ze iets merkt!
Anne hoort gesnik uit de kamer horen. Ze sluipt snel weg voordat haar moeder het idee krijgt dat ze haar aan het afluisteren is. Blijkbaar heeft haar moeder ook een zware dag gehad. Maar vast niet zo zwaar als ik, denk Anne.

Posted Image
Als Anne bijna naar school wil vertrekken, hoort ze haar ouders in de eetkamer praten. Ze blijft even staan en luistert.
,,We kunnen nog eens flink in de problemen raken door dat kreng'', zegt Dorentina.
,,Absoluut. We moeten snel handelen, er staat veel op het spel'', antwoordt Wilhelmus.
,,Maar wat kunnen we doen? Ze zal haar deel toch op een gegeven moment op gaan eisen. En wij kunnen er niets tegen doen!’’
,,Als het niet goedschiks kan, moet het maar kwaadschiks.''
Wilhelmus staat op. Anne rent snel de deur uit voordat haar ouders merken dat ze heeft staan kijken. Maar waar hadden ze het nou over? Met 'kreng' bedoelde Dorentina toch niet haar? Anne probeert het snel uit haar hoofd te krijgen. Het zijn niet jouw zaken, zegt ze tegen zichzelf.

Posted Image
Als Anne op school aankomt, rent Tanja gelijk op haar af.
,,Ik hoorde dat jij omging met die sloeber uit die achterstandswijk!'' lacht ze. ,,Waarom ga je om met die armoedzaaier? Ben je er misschien ook één?''
,,Bedoel je Sheyla?’’ antwoordt Anne verontwaardigd.
,,Heeft het ding ook nog een naam?'' lacht Tanja.

Posted Image
Dit gaat Anne te ver. Tanja kan haar beledigen, maar Sheyla moet ze met rust laten.
,,Moet jij eens luisteren!'' roept Anne. ,,Ik bepaal zélf wel met wie ik omga! En er is niets mis met Sheyla, sterker nog, ze is hartstikke aardig! Dat ze misschien wat minder te besteden heeft heeft er helemaal niets mee te maken! Sheyla heeft in ieder geval een groter hart dan jij!''
Boos loopt Anne weg. Tanja blijft met open mond staan. Ze had nooit verwacht dat Anne voor zichzelf op zou komen.

Posted Image
Die middag gaat Anne naar Sheyla. Als ze binnenkomt, merkt ze gelijk dat er iets mis is. Sheyla huilt zachtjes.
,,Wat is er?'' vraagt Anne geschokt.
,,Ons geld is op!'' snikt Sheyla. ,,Als pap niet snel een baan kan vinden, moeten we dit huis uit. En het is al zo’n klein huis! We kunnen zeker niets groters betalen! We hebben zelfs haast geen geld voor eten meer!''
,,Wat verschrikkelijk!'' roept Anne. ,,Wat is het toch oneerlijk dat jij zo arm bent! Je kunt er helemaal niets aan doen! Ik zou jullie kunnen helpen, we hebben ons geld helemaal niet nodig. Ik kan jullie wel af en toe wat eten brengen… Mijn ouders merken het toch niet!''

Posted Image
,,Dat is heel lief van je'', zegt Rachel. ,,Maar dat hoeft echt niet hoor… We komen er wel uit. Je hebt een groot hart, Anne. Het is goed dat je mensen graag helpt.''
,,Maar wij hebben het niet nodig!’’ roept Anne. ,,En ik weet dat jullie het in deze moeilijke tijd wél nodig hebben! Alsjeblieft, laat me jullie helpen!''
,,Maar Anne…’’
,,Alsjeblieft!'' vraagt Anne.
,,Als je dat echt wilt, en als het echt geen probleem voor je is…’’, zegt Rachel. ,,Zou het eigenlijk wel erg van pas komen als…''
Ze kan haar zin niet afmaken, want Anne is al weg.

Posted Image
Voor ze het weet is Anne thuis. Zo te zien zijn haar ouders weer weg, dus ze hoeft zich geen zorgen te maken. Anne opent de koelkast en kijkt wat ze mee kan nemen. Ze pakt wat maaltijden en neemt ze mee.
Anne vindt het echt verschrikkelijk dat het zo slecht gaat met Sheyla, Rachel en Marlo. Waarom is de wereld zo oneerlijk verdeeld? Als haar ouders minder egoïstisch waren geweest, hadden ze Sheyla’s familie wel wat geschonken… Maar helaas. Ze zijn gemeen, gierig, en racistisch.

Posted Image
Met wat voedsel bij zich loopt Anne Sheyla’s huis weer binnen.
,,Hier'', zegt ze. ,,Ik hoop dat jullie het hiermee nog even uithouden.''
,,Heel erg bedankt’’, zegt Rachel. ,,Maar je hoeft dit niet te vaak te doen. Het is goed zo. Bedankt voor je hulp. Ik hoop dat Marlo snel een baan vindt.''
,,Ik hoop het ook!'' zegt Anne glimlachend.

Posted Image
Ineens springt Sheyla Anne om de hals.
,,Oh, dankje!'' roept ze. ,,Heel erg bedankt! Je bent zo lief! Ik weet echt niet wat ik zonder jou zou moeten! Ik ben heel blij dat jij er bent om me te helpen in moeilijke tijden.''
,,Gelukkig ben jij er ook om mij te helpen als alles niet helemaal lekker loopt'', glimlacht Anne.
Ineens denkt Anne weer aan haar ouders. Waar zouden ze zijn? Zouden ze bij die zus van haar moeder zijn? Misschien moest er iets geregeld worden. Anne krijgt niet het idee dat haar moeder die Gabriëlle erg aardig vindt. Ineens herinnert ze dat haar moeder huilde toen ze thuiskwam. Misschien is er wel iets aan de hand…
Posted Image

#8 Nefje

Nefje

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,785 posts

Posted 10 November 2007 - 06:37 PM

Gelukkig had je het nog bewaard. :-)

Had het laatste deel nog niet gezien, dacht ik. Erg mooi deel weer. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan.

#9 -Elke-

-Elke-

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 326 posts

Posted 17 November 2007 - 03:18 PM

Oeew, Leuk!! kwil snel verder lezen :)
Posted Image

#10 Shania

Shania

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 posts

Posted 06 December 2007 - 10:55 AM

Ben lang niet op t forum geweest,
maar dit is echt een leuk verhaal en mooi geschreven! Ik ben benieuwd :D
Always A Pirate :P

#11 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 26 December 2007 - 09:07 PM

Sorry dat het weer zo lang heeft geduurd! Ik heb het ook zo druk! Volgens mij heb ik al maanden geen nieuw deel meer geschreven. Maar zoals ik de vorige keer al zei: Ookal duurt het nog zo lang, er komt áltijd een nieuw deel! Ik heb me aan mijn belofte gehouden.
Hij is niet heel erg lang, maarja. Het is het zevende deel. Ik ben van plan in totaal tien delen te maken, dus hierna nog drie. Waarom? Omdat ik vind dat een verhaal niet eeuwig kan duren. Een goed verhaal heeft een begin én een einde. Ik wil het niet uitmelken, anders wordt het zo'n soapserie.
Ik heb het script voor de laatste delen al geschreven dus het zal niet wéér zo lang duren (Dat zei ik vorige keer ook al, maarja :P ). Veel plezier met deze update!
(Bedankt trouwens voor alle leuke reacties. Ik stel ze zeer op prijs! :) )
-------------------------------
Hoofdstuk 7 - Onzekerheden

Posted Image
Het is zondag en Anne vindt het heerlijk om lekker in de tuin te werken. Terwijl ze de bladeren harkt denkt ze aan de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Ze weet zeker dat haar ouders, vooral haar moeder Dorentina, problemen hebben. Anne's ouders verlaten het huis steeds en Dorentina komt dan overstuur terug. Anne besluit haar ogen en oren open te houden.

Posted Image
Het is nog niet zo laat en Anne vraagt zich af of Sheyla en haar ouders nog steeds zoveel geldproblemen hebben. Anne gaat eens langs en vraagt hoe het gaat.
,,Het gaat redelijk goed'', zegt Sheyla's moeder. ,,Marlo heeft een tijdelijke baan gevonden. Het verdient niet erg goed en het is maar voor even, maar het is beter dan niets. We kunnen de hypotheek nu voorlopig betalen.''

Posted Image
Sheyla ziet de toekomst minder zonnig in.
,,Ik maak me grote zorgen! We hebben schulden en die kan mijn vader met zijn nieuwe baan niet afbetalen. Hoogstens de hypotheek. Maar zijn baan is ook nog eens tijdelijk. Als hij de baan weer kwijt is kunnen we zeker niets meer betalen! Dan verliezen we dit huis en hebben we niets meer!''
,,Maak je maar geen zorgen. Het komt goed, ik beloof het je'', zegt Anne. Alleen is ze daar nog niet zo zeker van. Ze wilde Sheyla over haar ouders' vreemde gedrag vertellen, maar Sheyla heeft al genoeg zorgen aan haar hoofd. Anne wil haar niet lastig vallen met nog meer problemen.

Posted Image
Als Anne thuiskomt hoort ze dat haar ouders in de woonkamer aan het praten zijn. Ze besluit te luisteren. Ze gaat bij de deur staan en zet hem op een kier. Zo hoort ze alles wat gezegd wordt.
,,Ik maak me zorgen'', zegt Dorentina. ,,Ze is zeker niet van plan het op te geven. Als ze haar deel opeist zijn we alles kwijt!''
,,We moeten voorkomen dat ze kwaad wordt. We moeten haar nog even aan het lijntje houden. In ieder geval totdat we een goed plan hebben.''
,,Over wie gaat het?'' denkt Anne. Ze heeft het idee dat het gaat over Gabriëlle, de zus van haar moeder. Diegene die ook die mail had gestuurd. De mail die Anne had gezien toen ze stiekem de kamer van haar ouders binnendrong. Daarin stond iets over een erfenis… Zou Gabriëlle een erfenis opeisen? En is dat wat haar ouders proberen te voorkomen? Anne luistert verder. Haar moeder begint weer te praten.
,,Een plan? Maar hoe kunnen we nou een plan bedenken? Wat kunnen we doen tegen haar?''
,,Ik… Ik zal er over nadenken. Morgen heb ik een plan!'' zegt Anne's vader vastberaden.
Anne's ouders staan op. Ze zijn duidelijk klaar met hun gesprek. Anne sluipt snel weg voordat haar ouders iets doorhebben.

Posted Image
De volgende dag moet Anne natuurlijk weer naar school. Als ze het lokaal binnenkomt ziet ze dat er een nieuw briefje op het prikbord hangt. Het briefje kondigt een schoolconcert aan, waarin verschillende leerlingen liedjes mogen spelen. Anne zou eigenlijk wel graag een paar liedjes die ze op de piano heeft bedacht willen spelen. Ze oefent thuis heel vaak. Anne schraapt haar moed bij elkaar en loopt op de juffrouw af.

Posted Image
,,Zou ik misschien ook een paar liedjes mogen spelen tijdens het schoolconcert?'' vraagt ze.
,,Welk instrument bespeel je?''
,,Piano.''
,,Hmm… En welke liedjes kun je spelen?''
,,Nou, ik ken geen bekende liedjes. Ik heb veel liedjes zelf gecomponeerd. Ik heb een paar hele mooie liedjes bedacht die ik graag zou spelen en…''
,,Zelf bedacht?'' onderbreekt de juf Anne. ,,Wij dulden geen eigen liedjes op het schoolconcert. Wij willen slechts bekende stukken horen. Échte composities! En daar denken onze bezoekers hetzelfde over!''
,,Maar ze klinken bijna als echte…'' probeert Anne.
,,Ik zei nee!’’
Anne zucht. Ze had eigenlijk ook niets anders verwacht van die gemene lerares. Anne had haar nooit aardig gevonden. Als Anne zich omdraait ziet ze Tanja die haar heel gemeen aankijkt. Tanja speelt blokfluit. Anne wedt dat zij wél een stuk mag spelen op het concert.

Posted Image
In de pauze gaat Anne lekker op een bankje zitten om na te denken. Maar haar rust duurt niet lang. Tanja komt alweer aangerend.
,,Ik hoorde dat jij graag mee wilde doen met het schoolconcert!'' lacht ze.
,,Tanja, laat me nou eens met rust!'' roept Anne geërgerd.
,,Haha, dat zou ik ook zeggen als ik niet mee mocht doen!'' giechelt Tanja terwijl ze weer wegloopt.
Anne ergert zich dood, maar laat er niets van merken. Ze heeft al genoeg zorgen. Ze denkt aan haar ouders. Die hebben het vast druk met hun 'probleem'. Waarschijnlijk de erfenis. Maar Anne heeft geen medelijden. De woorden die haar moeder aan Gabriëlle had geschreven spoken nog steeds door haar hoofd. ,,En mijn dochter Anne-Marie is het ook niet waard. Ze is een vervelend, brutaal kind en ik heb spijt dat ik haar heb genomen.'' Anne staat gauw op een loopt weg. Ze wil niet dat Tanja de tranen in haar ogen ziet.
Posted Image

#12 Maarten

Maarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 29 December 2007 - 04:22 PM

Ah, wat zielig! :( Het wordt steeds erger! Maar wel even leuk en goed als altijd. Ik ben blij dat je in plaats van op kwantiteit op kwaliteit let. :) Ik vind het zelf niet erg als je er zo lang over doet, als je zo doorgaat.
O__o

#13 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 30 December 2007 - 12:51 PM

Aah echt zielig :( Ik vind juist dat de juf zelf componeren moet stimuleren...
Posted Image

#14 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 03 January 2008 - 06:16 PM

ik vind het heel vervelend dat ik jullie weer irriteren moet, maar ik moest even zeggen dat ik het egt een heel mooi verhaal vind...
Posted Image

#15 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 06 January 2008 - 04:56 PM

Hier weer een nieuw deel! Een lekkere lange.
Dit deel is erg (vind ik tenminste) spannend. Een beetje het hoogtepunt van de series, want het einde nadert. Hierna komen nog twee delen. Zoals ik al zei, het is geen eindeloos verhaal. Het is een soort boek. En daar zit helaas dus ook een einde aan.
Veel plezier met dit deel!
-------------------------------
[size=5]Hoofdstuk 8 - Wanhoop[/size]

Posted Image
Als Anne bij Sheyla langs gaat voor een babbeltje merkt ze gelijk dat er iets mis is. Sheyla vertelt somber wat er aan de hand is.
,,Wat ik voorspelde is gebeurd'', zegt ze. ,,De tijdelijke baan van mijn vader brengt veel te weinig op. We kunnen onze rekeningen niet betalen en de schulden al helemaal niet. Waarschijnlijk komen deze week deurwaarders en moeten we ons huis verkopen.''
Sheyla begint te snikken.
,,Waar moeten we heen? Dan hebben we helemaal niets meer! We zullen op straat moeten leven en…''
,,Rustig Sheyla. Zo erg is het niet. Dat gebeurt niet, ik beloof het'', zegt Anne sussend. Maar Anne begint zich nu ook zorgen te maken om Sheyla. Ze vraagt zich af of het wel goed komt.

Posted Image
Anne stelt voor gezellig een wandeling te maken, zodat Sheyla wat tot rust komt. Sheyla vindt dit een goed idee.
De groene jas die Sheyla draagt heeft ze al lang. Anne weet nog dat Sheyla hem voor haar verjaardag kreeg. Ze was er ontzettend trots op. Maar dat is inmiddels lang geleden. Sheyla’s ouders hebben nooit geld gehad voor een nieuwe. Anne realiseert zich weer hoe oneerlijk de wereld is verdeeld.

Posted Image
Het is alweer donker als Anne thuiskomt. De deur zit op slot en de lichten binnen zijn uit. Haar ouders zijn dus wéér niet thuis. Anne vindt het maar vervelend om 's avonds alleen thuis te zijn. Lichtelijk geërgerd haalt ze de huissleutel uit haar zak en gaat naar binnen.

Posted Image
Eenmaal binnen valt Anne’s oog op een stapel brieven die op het bijzettafeltje liggen. Haar ouders hadden zeker geen tijd de post te bekijken. Het zijn er vier. Één envelop bevat duidelijk reclame, een andere is een rekening, maar de laatste twee enveloppen zien er vreemd uit. Anne bekijkt er één. De naam van haar moeder Dorentina en hun adres staan er handgeschreven op. Anne kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en opent de brief.

Posted Image
Anne is wel slim: Ze doet de brief in een boek zodat het net lijkt alsof ze aan het lezen is, want ze weet niet wanneer haar ouders thuiskomen. Later zal ze de opengemaakte envelop verstoppen.
De brief is van Gabriëlle, de zus van Dorentina. Anne’s tante dus. ,,Dat is toch die vrouw van die erfenis?'', denkt Anne. Vol spanning begint ze te lezen.
,,Geachte Dorentina Rooselaer-Bruijn,
Ik ben het wachten zat. Ik heb gemerkt dat je niet bereid bent duidelijke afspraken met me te maken over de erfenis. Je weet dat de helft aan mij toebehoort, terwijl jij alles hebt gekregen. Ik kreeg niets, alleen omdat ik in het buitenland zat. Ik had verwacht dat ik dit samen met jou zou kunnen afhandelen, maar blijkbaar niet. Aangezien je totaal niet bereid bent mee te werken heb ik een rechtszaak aangespannen. Het doet me veel pijn een rechtszaak tegen mijn eigen zus aan te spannen, maar je hebt het er zelf naar gemaakt.
Ik hoop binnenkort van je te horen.
Met vriendelijke groet,
Gabriëlle Rooselaer.''

Posted Image
Anne gooit de brief op de grond en sluit het boek. Ze laat de tekst even tot zich doordringen. Een rechtszaak… en zo te horen ziet het er naar uit dat Gabriëlle gaat winnen. Hebben ze al hun rijkdom te danken aan een erfenis? Een erfenis die haar ouders niet volledig hadden mogen opeisen? Anne weet dat als ze de helft van hun vermogen moeten afstaan ze zeker weg moeten uit dit huis. Niet dat dat haar uitmaakt, want Anne zou best in een kleiner huis willen wonen. Maar stel dat ze gaan verhuizen, ver weg van Sheyla!
Anne kijkt naar de stapel brieven op de grond en ziet gelijk dat de andere 'onbekende envelop' een brief bevat waarin haar ouders worden opgedragen naar de rechtbank te komen. Er staat een logo van de rechtbank op. Anne krijgt spijt dat ze de brief van Gabriëlle heeft opengemaakt. Het was een hele belangrijke brief; hoe kan Anne hem aan haar moeder Dorentina laten zien zonder dat ze merkt dat Anne hem al heeft gelezen? Ze raakt in paniek. Als ze haar jas aan de kapstok hangt ziet ze de bende liggen. Een stapel brieven, een boek, een opengemaakte envelop en de bijbehorende brief…

Posted Image
Anne krijgt de schrik van haar leven als ze het boek terugzet in de kast. Haar ouders komen binnen. Anne probeert nog onopgemerkt de brieven te verbergen, maar ze hoort Dorentina al ,,Wat is dat?!'' roepen.

Posted Image
Dorentina pakt de brieven op en vraagt met een verontwaardigd gezicht aan Anne:
,,Wat is dit? Zijn dit brieven?''
Anne kijkt angstig naar de grond. Ze vreest het ergste.
,,Je… Je hebt een brief opengemaakt!'' buldert Dorentina. Haar ogen flitsen langs de regels tekst. Anne ziet haar ogen groot worden.
,,Een rechtszaak?'' fluistert ze.

Posted Image
Dorentina draait zich met een ruk om en smijt de brieven op de grond. Anne weet dat het slechte nieuws haar moeder nog kwader heeft gemaakt.
,,Hoe dúrf je mijn brieven open te maken?'' schreeuwt ze. ,,HOE DURF JE?!''
Anne is doodsbang. Ze ziet de ogen van haar moeder. Ze spuwen haast vuur.
,,Hier krijgt je spijt van!'' krijst ze.
Anne duikt weg, maar ze krijgt al een knal tegen haar voorhoofd. Het doet ontzettend veel pijn. Anne probeert zich te verdedigen door haar handen voor haar hoofd te houden, maar haar moeder weet haar weer te raken. Anne voelt een stekende pijn in haar arm. Ook krijgt ze nog een schop. Met tranen in haar ogen van de pijn probeert ze op te staan, maar de pijn in haar knie protesteert. Anne trekt zich op aan het bijzettafeltje en probeert weg te rennen. Ze voelt dat ze wordt vastgegrepen aan haar shirt. Anne rukt zich los, schopt de deur open en grijpt naar haar jas terwijl ze naar buiten rent.

Posted Image
Anne rent, weg van huis. Ze is het zat. Haar moeder is te ver gegaan, veel te ver. Als ze ver van haar huis is kijkt ze naar haar knie. Hij is dik en opgezwollen. Het doet veel pijn. Haar hoofd bloedt een beetje, maar het valt mee. Op haar arm heeft ze een grote blauwe plek. Anne besluit naar Sheyla te gaan. Er is geen andere plek waar ze zich veilig voelt. Anne durft zeker niet naar huis.

http://i205.photobuc... rijkdom/55.jpg
Uitgeput en met tranen in haar ogen komt Anne aan bij Sheyla. Als ze binnen is barst ze in tranen uit.
,,Wat heb je aan je knie? En je hoofd?'' vraagt Sheyla geschokt.
,,M-mijn m-moeder heeft m-me geslagen-n'', huilt Anne.
,,Wat?! Geslagen?'' roept Sheyla.
Sheyla’s moeder Rachel komt gelijk aangerend.

http://i205.photobuc... rijkdom/56.jpg
Anne komt wat meer tot rust en vertelt wat er gebeurt is. Over de brief, de rechtszaak, haar moeder’s woedeaanval… Ook laat ze haar wonden zien.
Rachel is diep geschokt.
,,Ik kan niet langer aanzien hoe jouw ouders je fysiek en mentaal mishandelen!'' roept ze. ,,Marlo, pas vanavond op Sheyla en haar vriendin Anne. Ik ga nu met Anne’s ouders praten.''

http://i205.photobuc... rijkdom/57.jpg
Anne schrikt hiervan. Ze loopt Rachel achterna.
,,Wacht! Mijn ouders zullen je niet binnenlaten! Ze zijn heel racistisch en mijn moeder is nog hartstikke kwaad en ze luisteren vast niet naar je en…''

http://i205.photobuc... rijkdom/58.jpg
Maar Rachel laat zich niet ompraten. Ze is heel erg zelfverzekerd. Ze heeft zelfs een kleine glimlach op haar gezicht, omdat ze weet dat ze Anne gaat verlossen van alle ellende. Rachel gelooft dat ze er een einde aan kan maken.
Anne probeert Rachel nog één keer tegen te houden, maar het lukt niet. Anne maakt zich zorgen. Wat als haar ouders Rachel ook gaan slaan? Ze wil rennen, maar voelt haar pijnlijke knie. Ze geeft het op en strompelt naar binnen.
Posted Image

#16 Anne

Anne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 443 posts

Posted 06 January 2008 - 08:00 PM

:eek: Wat en drama zeg! En zielig ook.. Ik hoop dat de moeder van Sheyla ze maar eens even goed aanpakt ;)
#It's something unpredictable,
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life.#

#17 Maarten

Maarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 07 January 2008 - 01:41 PM

Ah, wat een takkewijf is die moeder, zeg! (understatement :P)
Eindelijk wordt er eens wat aan gedaan. Hopelijk geeft Rachel Anne's ouders een flink pak slaag. :sneaky:
O__o

#18 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 07 January 2008 - 04:13 PM

Omg, spannend! Ik hoop dat die moeder eens flink op haar donder krijgt. Go Rachel, Go Rachel, Go Rachel. xD
En dan zijn er die andere dagen, groter in getalen. De dagen waarop ze zich tegen de wereld teweerstelt. Alsof in haar een grote woede woelt of een onuitsprekelijk verdriet dat ze slechts met de grootste moeite weet te onderdrukken. Niet dat ze zich wezenlijk anders gedraagt op die dagen, daarvoor heeft ze zichzelf veel te goed in de hand, En misschien is dat wel wat hij ziet: dat ze zichzelf op die dagen in de hand heeft. Als vanzelf houden de mensen om haar heen een zekere afstand, zoals zij afstand houdt tot hen. Op die dagen maakt ze grapjes waar alleen zij om moet lachen, om de grappen van anderen lacht ze niet, Op zulke dagen houdt hij het meest van haar en doet dat hem het meeste pijn.

#19 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 07 January 2008 - 07:56 PM

Zielig dat ze geslagen werd zeg :o! Maar dit maakt het verhaal idd wat meer spannender, ik ben benieuwd wat er gebeuren gaat in deel 9!
Posted Image

#20 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 08 January 2008 - 07:45 PM

Oeh ja idd spannend :o Ben benieuwd hoe t Rachel zal vergaan...
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users