Jump to content

Photo

Euthanasie

• Please log in to reply
63 replies to this topic

#41 Saar

Saar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,440 posts

Posted 29 August 2008 - 05:31 PM

@Maarten: maar dan moet die persoon zichzelf maar spuit geven ;)
Als iemand zelf dood wil om welke omstandigheden dan ook, prima,
maar een dokter of ander mens hoeft daar niet voor op te draaien!
Volgens mij zei Ezzie dit maar zelfmoord zit al t woord moord in en
dat is niet voor niets zo.
Posted Image
Insha'Allah.. La Ilaha Illa Allah [L] .

#42 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 29 August 2008 - 06:42 PM

Mijn man en ik hebben een duidelijke afspraak: wordt een van ons ziek of krijgt ie wat en diegene blijft de rest van zijn leven een kasplant, dan zal de ander proberen om euthanasie uit te voeren. Nu heb ik het niet over verlamd zijn tot aan je middel of zo. Nee, een echt kasplantje. Wij willen dit allebei niet.

Daar ben ik het nou mee eens. Als je een kasplantje bent, vind ik dat je beter verdient (anders heb je wel iets heel erg mis gedaan), en dan is de dood misschien het beste.. Want mss kom je inderdaad wel in de hemel. Ik denk niet dat God je zal weigeren eerlijk gezegd. Sowieso geloof ik niet echt in een god die alles regelt, eerlijk gezegd. Want waarom zou hij er dan voor kiezen dat de mensen in Afrika het zo slecht hebben terwijl wij het zo goed hebben? Nou ja, dat is een ander onderwerp.

Maar wat Suzan als laatste zei.. daarom is t voor mij dubbel, want t ene is
dan zeg maar geen moord en t andere wel terwijl t same stuff is.

De actie is misschien hetzelfde, maar de gedachte niet. En in mijn ogen is geest belangrijker dan lichaam. ;) Moord is om de ander te kwellen, euthanasie is om de ander te verlossen, hem/haar er juist beter op te maken. Daarom vind ik niet dat je het "same stuff" kan noemen.
Posted Image

#43 Saar

Saar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,440 posts

Posted 29 August 2008 - 06:55 PM

Ik bedoelde met same stuff.. dat t met zelfde spul spuitje word gedaan.
Posted Image

#44 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 29 August 2008 - 07:12 PM

Wat heeft religie veel te maken met dit onderwerp zeg
Zelf ben ik ook Christelijk

Maar ik zou echt niet weten wat mijn mening is over dit onderwerp.
Aan de ene kant ben ik tegen moorden
Maar dit is zo`n moeilijk geval apart.
Posted Image

#45 Saar

Saar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,440 posts

Posted 29 August 2008 - 07:17 PM

Lees goed terug en dan heb je je antwoord ;) .
Posted Image

#46 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,285 posts

Posted 30 August 2008 - 01:06 PM

Wat heeft religie veel te maken met dit onderwerp zeg
Zelf ben ik ook Christelijk

Maar ik zou echt niet weten wat mijn mening is over dit onderwerp.
Aan de ene kant ben ik tegen moorden
Maar dit is zo`n moeilijk geval apart.

jah, dat dacht ik eerst ook, ik heb eens alles gelezen en nagedacht.. misschien denk ik soms ook niet helemaal Christelijk, maar mijn mening is mijn mening...
en ik houdt altijd wel rekening met wat er in de Bijbel geschreven staat, het is een beetje dom als jj iets heel anders vind dan in de Bijbel staat en dan in hetzelfde bericht gaat zetten dat je Christen enz. bent :P
Posted Image

#47 TenF

TenF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,743 posts

Posted 30 August 2008 - 06:02 PM

Ik vind het moeilijk om in het algemeen te gaan beslissen of euthanasie bij "kasplantjes" en dementen goed is, omdat iedereen anders is. Als je bij een dement persoon merkt dat ie ongelukkig is, *bijvoorbeeld* omdat hij/zij zich bewust is van het feit dat ie dingen vergeet enzo, dan kan euthanasie een oplossing zijn. Maar je komt in een hele moeilijke discussie terecht, want wanneer kan je met zekerheid zeggen dat iemand ongelukkig is, en wanneer is iemand zo ongelukkig dat het gemeen is om 'm in leven te houden?

Bij iemand die door wat voor ziekte (bijvoorbeeld laatste stadium van kanker ofzo) enorm veel pijn heeft, dan vind ik euthanasie zeker een goed idee (mits instemming van patiënt zelf natuurlijk ;)). Als je op zo'n moment iemand weigert dood te laten gaan en z'n leven gaat rekken, ben je feitelijk bezig met martelen. En wat is erger, "moord" met (wederzijdse) toestemming, of martelen?

Verder zou ik het geen 'moord' noemen, maar als Saar het wel zo voelt, moet ze dat vooral zeggen, daar is dit topic voor ;)
En het moet wel met wederzijdse toestemming, vind niet dat je een arts mag verplichten om euthanasie te plegen. Het lijkt me dat je iemand er wel psychisch mee belast, dus de arts (of wie het dan ook doet) moet er wel volledig achterstaan!

En volgens mij wordt er bij de doodstraf in Amerika een ander spuitje gebruikt dan bij euthanasie, maar dat zou ik niet zeker weten...
Posted Image

Hating me won't make you pretty!

#48 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 09 September 2008 - 09:50 PM

Ik vind dat als een mens heel erg veel pijn lijd en als er geen oplossing is dat er dan euthanasie mag worden toegepast. Een oude vriendin van mijn moeder had keelkanker en heeft toen voor euthanasie gekozen, zodat ze tijd had om afscheid van iedereen te nemen en niet na een paar maanden plots zou overlijden, mijn moeder en andere vriendinnen van haar & mijn moeder hebben het er erg moeilijk mee gehad, maar volgens hun was het toch ook de beste keuze, ze heeft allemaal goed afscheid kunnen nemen van haar kinderen & iedereen. Ze was dus niet opeens weg zonder dat iedereen echt goed afscheid had genomen.

Ik vind het geen moord omdat de persoon in kwestie het zelf wil, ik vind het ook schandalig dat het word het Vaticaan het boycot en het afschildert als moord. Dat hele gedoe rond ''hersendood'' vind ik ook onzin, de organen werken nog maar de hersen niet, dat betekent dat die persoon in kwestie nooit meer wakker word, en nooit meer iets kan doen, hij zal daar altijd in een bed liggen en uiteindelijk dus ook dood gaan, dan vind ik het beter dat de organen worden gebruikt voor mensen, want die persoon in kwestie is eigenlijk al een soort van dood.

Is het Gods wil dat mensen pijn lijden? Dat ze kanker krijgen en chemokuren moeten ondergaan? Dat mensen hun leven lang in bed moeten liggen en helse pijnen lijden? Ik denk het niet.

Niemand anders dan jijzelf leeft je eígen leven, en dus vind ik dat niemand anders dan jezelf mag beslissen of je dat leven nog wilt leven of niet. Zelfs niet een hogere godheid. Wie is 'Hij/Zij' om dat voor jou te beslissen..? Zeker als 'Hij/Zij' dat niet eens duidelijk melden wil? Sorry voor mijn ongezouten mening. :roll:

Ik moest zó lachen toen ik dat laatste las, ik wil niemand er mee beledigen, maar dit is echt een geweldige opmerking, en Maarten heeft (voor mij) 100% gelijk.
Posted Image

#49 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 16 September 2008 - 02:09 PM

jah, dat dacht ik eerst ook, ik heb eens alles gelezen en nagedacht.. misschien denk ik soms ook niet helemaal Christelijk, maar mijn mening is mijn mening...
en ik houdt altijd wel rekening met wat er in de Bijbel geschreven staat, het is een beetje dom als jj iets heel anders vind dan in de Bijbel staat en dan in hetzelfde bericht gaat zetten dat je Christen enz. bent :P

Ik vind dat zelf helemaal niet dom. Tenminste, als je op een paar punten anders denkt dan wat in de Bijbel staat. Kijk, als je nou 3 kwart van wat in de Bijbel staat in twijfel trekt en er anders over denkt, moet je inderdaad maar eens serieus gaan afvragen waarom je jezelf nog Christen noemt, maar als je slechts op 1 (of een paar) punten een afwijkende mening hebt ten opzichte van de Bijbel, ben je in mijn ogen nog niet meteen een slecht Christen ofzo. Je bent immers niet alleen Christen, maar ook een individu met een eigen mening en een eigen kijk op de wereld. Waarom zou die kijk 100% in overeenstemming moeten zijn met de Bijbel? Daarnaast ben ik ook van mening dat de Bijbel ook wel een 'update' kan gebruiken; dat er eens wat minder halsstarrig wordt vastgehouden aan de teksten zoals ze 2000 jaar geleden opgeschreven zijn, maar dat die teksten 'vertaald' worden naar de moderne wereld (dan heb ik het overigens niet persé over euthanasie, maar bijv. over condoomgebruik enzo).

Maar goed, over euthanasie: ik zie dat niet als moord. Het is de wilsbeschikking van iemand zelf. Dat hierbij hulp nodig is van een arts, ok. Je kan wel zeggen 'zet dan zelf maar die spuit', maar als iemand dat doet die niet weet wat 'ie doet, kan dat ook heel vervelende consequenties hebben. Het is niet voor niets een medische ingreep...
Euthanasie is onlosmakelijk verbonden met het begrip 'kwaliteit van leven'. Om tot de beslissing te komen om tot euthanasie over te gaan, moet er al vastgesteld zijn dat de betreffende patiënt geen minimale kwaliteit van leven meer heeft, of uitzicht op een minimale kwaliteit. Dus er moet al geconcludeerd zijn dat het gaat om een 'kasplantje', of een ongeneeslijk ziek iemand in de laatste fase van zijn ziekbed bijvoorbeeld. Ik vind het juist inhumaan om iemand onnodig lang te laten lijden. Zeker als die persoon zelf al te kennen heeft gegeven dat hij liefst wil sterven.
Ik geloof zelf heel sterk in het zelfbeschikkingsrecht: dat je als mens zélf moet kunnen beslissen over je eigen leven en dood. Want wie ben ik om te beslissen voor iemand anders of die dood mag gaan? Ik vind het juist raar eigenlijk dat er in onze samenleving juist álles aan wordt gedaan om mensen in leven te houden, zelfs als van te voren al bekend is dat zo iemand dan gewoon eigenlijk letterlijk geen leven meer over houdt (hersendood bijvoorbeeld)
Het verhaal wordt natuurlijk wel lastiger wanneer de patiënt in kwestie zelf niet (meer) in staat is om aan te geven dat hij/zij euthanasie wil toepassen (bijv. een baby of iemand in coma), maar ook dan wordt er echt niet zomaar voor gekozen om de behandeling te staken. Er moet dan echt vastgesteld zijn al dat er gewoon geen verbetering in de situatie meer zal optreden. En dan kan je wel zeggen van 'maar er is een tijd terug iemand nog na 30 jaar uit haar coma ontwaakt', maar dan moet je je ook afvragen: a) hoe groot is de kans dat dit nog eens gebeurt bij iemand? Vrijwel nihil; B) wat voor (kwaliteit van) leven hou je nog over, als je 30 jaar mist? En is die persoon verder wel volledig herstelt, of is ze eigenlijk alleen maar wakker geworden en kan verder nog niet veel? Dat wordt er dan niet bijgezegd...

Wat dat betreft, ezzie, snap ik jouw verhaal wel hoor, maar ik denk dat jouw situatie niet helemaal hier van toepassing is (niet verkeerd bedoeld verder). Althans, er werd wel gezegd dat je een hoop dingen niet zou kunnen, maar als ik je verhaal zo lees, wek je de indruk dat je verder wel een redelijk normale baby was (op een hoop ziekenhuisbezoeken na). In elk geval komt je verhaal niet over, als dat je jarenlang kunstmatig door allerhande slangetjes en dergelijke in leven bent gehouden. Dat vind ik persoonlijk dan toch anders. Als mijn kindje zoiets zou zijn overkomen rond de geboorte, zou ik ook geen euthanasie hebben overwogen. Maar als mijn kindje een heel ernstige hartafwijking zou hebben, die niet te opereren zou zijn en waarmee je echt zeker zou weten dat ze er nooit ouder mee zou worden dan misschien een paar dagen/weken, zou ik haar dat lijden wél willen besparen. Nogmaals, dit bedoel ik verder niet verkeerd en ik wil jouw situatie ook zeker niet bagatelliseren, maar in een kwestie als euthanasie hangt het gewoon heel sterk af van wat er aan de hand is en wat de bijbehorende levensverwachting is. Zeker bij (kleine) kinderen.
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#50 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,285 posts

Posted 24 September 2008 - 08:09 PM

hallo ik wil niet vervelend doen, maar A: ik hou niet van preken om te lezen, maar omdat ik graag tog jullie meningen wil weten lees ik het toch :P en B: ik bedoelde eigenlijk dat het een beetje raar overkomt als jj een heeel andere mening hebt dan wat er in de Bijbel staat en tegelijkertijd heel vroom gaat doen :P
Posted Image

#51 Anne

Anne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 443 posts

Posted 25 September 2008 - 10:09 AM

Ik ben het helemaal met JVtje je eens.
#It's something unpredictable,
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life.#

#52 Frouwke

Frouwke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 6,204 posts

Posted 25 September 2008 - 02:04 PM

hallo ik wil niet vervelend doen, maar A: ik hou niet van preken om te lezen, maar omdat ik graag tog jullie meningen wil weten lees ik het toch :P en B: ik bedoelde eigenlijk dat het een beetje raar overkomt als jj een heeel andere mening hebt dan wat er in de Bijbel staat en tegelijkertijd heel vroom gaat doen :P

Heb je voor de rest nog een reactie op JV? Mee eens, oneens? Want zo'n berichtje vind ik overkomen als "omg je preekt tegen me! *negeer*".

Ik denk niet dat als er een God bestaat, het erg vindt dat je een eigen mening hebt. Anders had God ons toch niet gecreëerd? Mensen differentiëren zichzelf van elkaar door hun meningen over het algemeen - het maakt jou tot wie je bent. Als je je aan een bepaalde lijn houdt (omdat je anders geen "echt Christen") bent, ben je volgens mij niet echt jezelf. En ik denk niet dat God dat zou willen.
"The nice thing about being a celebrity now, is that if you bore the crap out of people, well - you just think it's their fault." - Murdoc Niccals

Posted Image

#53 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,285 posts

Posted 30 September 2008 - 02:10 PM

Heb je voor de rest nog een reactie op JV? Mee eens, oneens? Want zo'n berichtje vind ik overkomen als "omg je preekt tegen me! *negeer*".

Ik denk niet dat als er een God bestaat, het erg vindt dat je een eigen mening hebt. Anders had God ons toch niet gecreëerd? Mensen differentiëren zichzelf van elkaar door hun meningen over het algemeen - het maakt jou tot wie je bent. Als je je aan een bepaalde lijn houdt (omdat je anders geen "echt Christen") bent, ben je volgens mij niet echt jezelf. En ik denk niet dat God dat zou willen.

nou, jj moet je wel aan bepaalde regels houden, maar dat is bij elke religie zo...
en ik denk zo: als God (waar ik in geloof) iets vind, wie ben ik om Hem tegen te spreken??
en verder verschilt mijn mening niet echt veel met de dingen die in de Bijbel staan, met sommige dingen is het een beetje moeilijk en dubbel...ik probeer mezelf te zijn én Christen te zijn.
Posted Image

#54 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 30 September 2008 - 02:20 PM

Maar wie is god om jou te commanderen?
Posted Image

#55 Frouwke

Frouwke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 6,204 posts

Posted 30 September 2008 - 04:07 PM

En heeft hij je oor ingefluisterd wat hij vindt? Mensen hebben honderden jaren lang de bijbel aangepast, dus het is niet meer het originele. Dus als god zou bestaan, zou wat hij gezegd zou hebben al weer verneukt zijn. :P
"The nice thing about being a celebrity now, is that if you bore the crap out of people, well - you just think it's their fault." - Murdoc Niccals

Posted Image

#56 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 01 October 2008 - 11:19 AM

Wat is "vroom doen" dan volgens jou? Valt zeggen dat je christelijk bent daar al onder? Ik persoonlijk vind van niet namelijk. Als ik denk aan iemand die vroom is, dan denk ik aan nonnen en monniken, priesters, de paus, kardinalen, etc. Mensen die hun leven volledig aan het geloof wijden dus. En ook wel gewone christenen, die zichzelf van alles en nog wat ontzeggen, omdat het volgens hen van de Bijbel niet mag. Mensen die nog geen tv & radio thuis hebben staan, omdat dat 'het werk van de duivel' zou zijn. Dát is voor mij vroom doen. Uiteraard mag je daar een andere kijk op hebben, maar ik zie het dus in elk geval niet als iets raars wanneer je aangeeft gelovig te zijn, maar op sommige vlakken een andere mening hebt (zelfs als die mening heel anders is).
Ik ken bijvoorbeeld mensen die héél gelovig zijn en er ook heel sterk mee bezig zijn; elke zondag naar de kerk, op zondags NIETS doen waarvoor iemand anders moet werken, etc. maar die ondertussen wél naar metal luisteren (wat door velen toch gezien wordt als 'muziek van de duivel'). Maakt ze dat ineens een slecht(er) christen? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die van wel denken, maar ik persoonlijk vind dat alleen maar goed eigenlijk, dat ze én (overtuigd) christen kunnen zijn én toch hun eigen mening durven hebben.

Ik kan me ook wel voorstellen dat jij het raar vindt overkomen hoor, daar niet van, maar ikzelf vind dat dus in elk geval wel meevallen :)
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#57 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,285 posts

Posted 04 October 2008 - 11:41 AM

nee, ik ben het op zich wel met je eens, t was meer een offtopic bericht want nu gaat het toaal niet meer over euthanasie...
maar wie God is om mij te commanderen? omg man, het is een God weetjewel, die heeft zoieso veeel meer macht dan ons, zou ons kunnen vernietigen enz. maar dat doet ie niet, en ik ben Hem dankbaar voor dat hij wel naar ons omkijkt, en over m,n eigen mening: ik heb ook m,n eigen mening, maar ik wil van mezelf gewoon naar de Bijbel leven, of hoe dat heet..
Posted Image

#58 Frouwke

Frouwke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 6,204 posts

Posted 04 October 2008 - 03:32 PM

Ik luister niet naar hem maar ik ben nog niet dood. :P

Posted Image

#59 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 04 October 2008 - 04:15 PM

nee, ik ben het op zich wel met je eens, t was meer een offtopic bericht want nu gaat het toaal niet meer over euthanasie...
maar wie God is om mij te commanderen? omg man, het is een God weetjewel, die heeft zoieso veeel meer macht dan ons, zou ons kunnen vernietigen enz. maar dat doet ie niet, en ik ben Hem dankbaar voor dat hij wel naar ons omkijkt, en over m,n eigen mening: ik heb ook m,n eigen mening, maar ik wil van mezelf gewoon naar de Bijbel leven, of hoe dat heet..

Ik denk dat de kindjes die elke 3 seconden dood gaan in Afrika hem minder dankbaar zullen zijn.
Posted Image

#60 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 04 October 2008 - 04:21 PM

In Afrika zijn de Christenen juist erg enthousiast en dankbaar voor God, lijkt mij
Op internet zijn bijvoorbeeld filmpjes van kerdiensten daar - dat is echt een vrolijk feest
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users