Jump to content

Photo

Een moordenaar vergeven

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#21 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 30 August 2008 - 01:07 PM

Mijn vriendin - moeder en vader gescheiden - moeder krijgt nieuwe vriend maar die gaat vreemd en zij schiet hem neer - cel - zelfmoord. Snappez vous?

ik schnap ;)
Posted Image

#22 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 30 August 2008 - 02:55 PM

@ Jean:
Hoe is `t nu met je vader dan?
Zit ie in de gevangenis?
En als ie daar zit, hoe is `t om hem dan te bezoeken?
Posted Image

#23 TenF

TenF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,743 posts

Posted 30 August 2008 - 05:55 PM

Ik denk niet dat ik het zou kunnen, maar zoals Saar al zei: als de moordenaar nou *echt* spijt heeft, dan zie ik wel in dat die vrouw in staat was om 'm te vergeven.

En wat vergeven is? Het iemand niet kwalijk nemen. Dus niet meteen vrienden worden, maar dat je iemand niet slecht gaat behandelen "omdat ie dit of dat gedaan heeft". Dat je 'm gewoon behandelt als ieder ander. En wat die vrouw er zelf mee opschiet? Rust. Het is heel pijnlijk voor jezelf om iemand zoiets kwalijk te nemen. Door het te vergeven, kom je erboven te staan. Tuurlijk krijg je je partner er niet mee terug, maar het kan wel helpen bij het verwerken van je verlies.
Posted Image

Hating me won't make you pretty!

#24 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 30 August 2008 - 07:18 PM

@ Jean:
Hoe is `t nu met je vader dan?
Zit ie in de gevangenis?
En als ie daar zit, hoe is `t om hem dan te bezoeken?

Met hemzelf gaat het wel goed hoor, hij functioneert gewoon normaal, alleen is ie wat rustiger geworden, dan eerst. Minder druk ( sja, ook wel logisch eigenlijk on the other hand )
Hij moest eigenlijk 12 jaar in totaal zitten, waarvan er bij de uiteindelijke zitting 4 jaar daarvanaf ging, dus 8 jaar overbleef, hij zit nu 1,5 jaar ofzo, iig sinds 26 december ( ja kerst ) 2006. Het bezoeken was in het begin vrij onwennig, maar later werd het wat natuurlijker, zoals tegenwoordig. Maar soms blijft het een gek idee. Krijg er soms nog rare gevoelens van in mijn buik eigenlijk. Het is ook nog steeds best surreal allemaal voor me, als een soort achtbaan waar je in zit en nooit meer uit kan. Waren op school ook kindertjes 2 jaar geleden ofzo, medio januari, dat ze nog affectie toonden, nouja, dan ben je bij mij uitgescheten. Diezelfde kindertjes, wenkten eerst ook nooit een blik naar me, en dan ineens, als ze actie zoeken, en ze weten het van me vader, spreken ze me aan :roll:

Komt hier nog bij, dat ondanks het me vader is, 8 jaar in mijn ogen veeeeels te weinig is als je iemand van het leven hebt beroofd, zeker je eigen familie! Mensen mogen hun meningen hebben verders hoor :)

Als je nog vragen erover hebt, mag je die gerust stellen hoor ;)
Posted Image

#25 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 30 August 2008 - 07:23 PM

Dat vind ik ook, na die acht jaar kun je je leven weer opbouwen en is er weinig meer aan de hand terwijl de andere 'partij' zijn hele leven met het gemis zit van de vermoorde persoon.
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#26 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 30 August 2008 - 07:55 PM

Ja, precies.

Ik merk alleen wel dat ik met bepaalde dingen het wat moeilijker heb sinds toen, bijvoorbeeld contact leggen met mensen, is wat moeilijk nu voor me vaak. Sociaal zijn in het algemeen ook, en mensen vertrouwen gaat wat lastiger. Maar de meesten kinderen op mijn school, die ik het toevertrouw enzo, begrijpen me volkomen, en doen er niet lullig over ( zou niet weten waarom ze zouden moeten, maar ik werd wel eens uitgescholden voor moordenaars-zoon, like alsof ik er zelf voor gekozen heb!! ) dus die mensen zijn heel erg aardig en begripvol, het handjevol waar ik op school mee omga.

Het is ook wel zo dat in Beverwijk, waar ik eerst woonde, voor ik naar Haarlem ging verhuizen ( ook ivm dit trouwens ), Van Wanrooij niet echt een goeie achternaam was daar. Iedereen keek je altijd meteen aan, en bevoor-oordeelde je daarop. Dus ben blij dat ik daar weg ben, want ook al heb ik 12 jaar in die woonwagen gewoont ongeveer, ik ben blij dat ik nu rustig in een flat in Haarlem woon, waar niemand maar iets afweet van wat er is gebeurt.

Toen het net gebeurt was, was het zó erg, dat ik voor m'n zus ( de oudste, 29 ) naar de winkel moest, plaatselijke Dekamarkt destijds, omdat ze zelf niet durfde, want ze was bang aangesproken te worden. En dat gebeurde redelijk vaak, het stond immers in de krant, en m'n tante kwam daar in die Dekamarkt vaak, en op een gegeven moment begon ze mij dus aan te spreken erover, ik zei niets en liep recht door, want diezelfde tante heeft ons zo hard bedrogen in de getuigschriften, niet normaal gewoon, dingen lullen die niet waar zijn. Wat ze alleen niet weet, is dat ze zegt dat ze haar adres enzo niet wilt vrijgeven, maar dat is wel gebeurt.. niet dat we haar gaan stalken, maar ik heb zo iets van; net goed, weetje?
M'n zus heeft neigingen gehad m'n tante in haar gezicht te spugen, omdat ze ''zogenaamd'' mededogen wou tonen, maar intussen schreef ze in de getuigschriften wel '' ze moeten hun vader maar snel arresteren '' en dergelijke krachttermen.
Dusja, met m'n tante ben ik klaar.

En verder was mei dat zelfde jaar ( gebeurde nog vóór dat van m'n vader ) ook een roerige maand, want m'n zus kreeg toen een miskraam, dus het was een roerig jaar, dat 2006 kan je wel stellen. :| Amen.
Posted Image

#27 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 30 August 2008 - 08:52 PM

wow, niet bepaald saai leven te noemen... en dan zit ik te zeuren dat ik in de stress zit af en toe O.o
Posted Image

#28 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 09 September 2008 - 10:07 PM

Ik zou denk ik een moordenaar van een geliefde of familielid van mij niet kunnen vergeven, maar ik denk dat ik moet wachtne totdat ik het meemaak om er echt over te kunnen oordelen. Ik hoop alleen wel dat dat nóóit gebeurt.

Ik vind het alleen wel een ander verhaal als het perongeluk gebeurt bijv. een autoaanrijding of een ongeluk.
Posted Image

#29 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 10 September 2008 - 05:20 AM

Jean, ik snap je volgens mij als je zegt dat 8 jaar te weinig is ook al is het eigen familie van je. Als ik het zo lees, heb jij het gevoel dat vooral jij en je zus door je vader levenslang hebben gekregen. Jullie zelfvertrouwen en eigenwaarde heeft een flinke deuk gehad. Ik kan het me voorstellen.
Ook dat jullie zijn verhuisd.

Ik hoop dat jullie nu veel meer rust hebben en dat jullie ooit zover zullen zijn dat je denkt van: ik kan er niks aan doen dat mijn vader dit heeft gedaan en ik sta boven de rest.

Bedenk wel: jij hebt hier NIET voor gekozen, je vader WEL. Hij wist dondersgoed de consequenties.

Ik vind het trouwens super dat je wel naar je vader toegaat, want ondanks alles blijft hij toch je vader. Dit soort dingen kan ik echt waarderen. Want er zijn er genoeg die niks meer met een persoon te maken willen hebben die in de gevangenis zit/heeft gezeten, ook al is het naaste familie.

Sterkte ermee!

#30 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 10 September 2008 - 12:56 PM

Ahhh, bedankt hoor Babske, doet me echt wat als ik dat zo lees. :)
Het gaat al stukken beter dan vorig jaar, toen het echt ''vers'' was nog allemaal, ik durf al sneller mensen te vertrouwen, maar het gaat nog steeds best moeizaam, het heeft tijd nodig denk ik.

En inderdaad, ik had er een behoorlijke deuk aan opgelopen, maar ik kom er wel bovenuit. :)
Posted Image

#31 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 10 September 2008 - 01:10 PM

Ik denk dat je het eerst ook moet verwerken voordat je iemand echt kunt vergeven.
Posted Image

#32 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 10 September 2008 - 01:57 PM

En je denkt dat ik niet in de verwerkingsperiode zit? ;)
Enfin, hoe je het ook brengt, het ligt bij familie anders dan bij vreemden, imo.
Posted Image

#33 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 10 September 2008 - 02:50 PM

8 jaar lijkt me lang in de gevangenis hoor
Gewoon 8 jaar van je leven verneukt
Natuurlijk heb je iets fout gedaan maar toch...
Posted Image

#34 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 10 September 2008 - 02:51 PM

En je denkt dat ik niet in de verwerkingsperiode zit? ;)
Enfin, hoe je het ook brengt, het ligt bij familie anders dan bij vreemden, imo.

Nee juist andersom, ik denk je het eerst nog goed moet verwerken, dat duurt soms jaren.
Posted Image

#35 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 10 September 2008 - 06:46 PM

8 jaar lijkt me lang in de gevangenis hoor
Gewoon 8 jaar van je leven verneukt
Natuurlijk heb je iets fout gedaan maar toch...

8 jaar vind ik, hoe hard ook, te kort als je iemand van het leven hebt beroofd. ;)
Posted Image

#36 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 10 September 2008 - 07:00 PM

Ik begrijp je Olivier, maar de dader heeft iemand's hele leven verneukt en ook dat van de familieleden. ;)
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#37 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 10 September 2008 - 07:13 PM

Gosh, mijn leven lijkt zo saai/gebeurteloos vergeleken met véél mensen. :o Ik wist btw niet dat je je vader ook doet bezoeken, Jean. Hoevaak in 't jaar/maand doe je dat?

M'n vriendinnen en ik hadden het vandaag ook over dat m'n ene vriendin wordt elke dag geslagen en uitgescholden door d'r vader en m'n andere vriendin werd geslagen door d'r stiefvader. En die eerste vriendin vertelde pas ook zo dat we wel eens bijna zelfmoord had gepleegt. Dat zet je echt aan 't denken, sowieso omdat ik dat niet eens van hun wist maar ook omdat ik zelf nooit zoiets heb meegemaakt. Op tv denk je al Wth! maar als zoiets dan in 't echt gebeurt ook nog. :-|

Ontopic: Vergeven hoort denk ik ook bij het verwerken. :o

#38 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 10 September 2008 - 07:39 PM

Gosh, mijn leven lijkt zo saai/gebeurteloos vergeleken met véél mensen. :o Ik wist btw niet dat je je vader ook doet bezoeken, Jean. Hoevaak in 't jaar/maand doe je dat?

M'n vriendinnen en ik hadden het vandaag ook over dat m'n ene vriendin wordt elke dag geslagen en uitgescholden door d'r vader en m'n andere vriendin werd geslagen door d'r stiefvader. En die eerste vriendin vertelde pas ook zo dat we wel eens bijna zelfmoord had gepleegt. Dat zet je echt aan 't denken, sowieso omdat ik dat niet eens van hun wist maar ook omdat ik zelf nooit zoiets heb meegemaakt. Op tv denk je al Wth! maar als zoiets dan in 't echt gebeurt ook nog. :-|

Ontopic: Vergeven hoort denk ik ook bij het verwerken. :o

^ Weet btw ook hoe dat is. Leef met der mee.

Eh, vaker dan eens in het jaar hoor toch wel :P
Ik probeer het om de maand sowieso te doen, maar gaat moeilijk met school, zeker dit jaar, want ik doe dit jaar examens. :)
Posted Image

#39 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 10 September 2008 - 08:02 PM

Ik vraag toch ook hoevaak in 't jaar, niet om de hoeveel jaar. :P
Tjah, wel lastig. :o

#40 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 10 September 2008 - 08:26 PM

Als hij om de maand zegt, is het toch 6x in het jaar?
En dan zijn er die andere dagen, groter in getalen. De dagen waarop ze zich tegen de wereld teweerstelt. Alsof in haar een grote woede woelt of een onuitsprekelijk verdriet dat ze slechts met de grootste moeite weet te onderdrukken. Niet dat ze zich wezenlijk anders gedraagt op die dagen, daarvoor heeft ze zichzelf veel te goed in de hand, En misschien is dat wel wat hij ziet: dat ze zichzelf op die dagen in de hand heeft. Als vanzelf houden de mensen om haar heen een zekere afstand, zoals zij afstand houdt tot hen. Op die dagen maakt ze grapjes waar alleen zij om moet lachen, om de grappen van anderen lacht ze niet, Op zulke dagen houdt hij het meest van haar en doet dat hem het meeste pijn.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users