Jump to content

Photo

Het Geloof.

• Please log in to reply
326 replies to this topic

#1 Saar

Saar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,440 posts

Posted 29 August 2008 - 07:32 PM

Laten we hier verde discussieren(of hoe je schrijft) over de Islaam, Christendom,
Hindoeisme, Atheist of hoe je alles percies schrijft excuse :blush: .

Ik ben zelf christelijk opgevoed maar sinds jaar bekeerd tot de Islaam, bewuste
keus, ik keek keer naar een docu over bekeerde vrouwen en gaf me zo warm
gevoel. Iets wat ik niet bij t Christelijke geloof voelde. Sinds mijn 16de verdiepte
ik me ook in de Islaam en doe ik nu nog steeds.

Nou klein stukje was dat voor nu, maar vertel geloof jij? en wat vind je van de
geloven? let it begin haha..
Posted Image
Insha'Allah.. La Ilaha Illa Allah [L] .

#2 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 29 August 2008 - 07:41 PM

Ik geloof zelf niet. Ik geloof niet in een God, en ook niet in het hiernamaals. Eigenlijk denk ik dus dat er niet echt iets is. Ten eerste vind ik namelijk het idee dat er een God bestaat heel ongeloofwaardig en een beetje primitief, zoals eerder gezegd een verklaring voor dingen die men niet kan/kon verklaren. Ook vind ik dat bijv de Bijbel zichzelf vaak erg tegenspreekt en ik ben het niet eens met de regels enzo.
Ik heb wel respect voor geloof en ik vind dat iedereen mag geloven wat hij/zij wil, zolang ze maar niet de ongelovigen echt lastig gaan vallen (zoals Jehova's getuigen aan de deur, heel vervelend :P). Ik vind het wel mooi dat mensen zo ontzettend overtuigd kunnen zijn en als mensen rust kunnen vinden in hun geloof vind ik dat goed. :)
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#3 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 29 August 2008 - 07:44 PM

Geloof vind ik maar een raar iets.
Ik ben Christelijk, maar ik kon netzo goed Islamitisch zijn als m`n ouders dat ook waren. Opvoeding is dus heel belangrijk, daarom vind ik jouw keuze Saar ook best wel moedig.
Posted Image

#4 Elmer

Elmer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,578 posts

Posted 29 August 2008 - 07:45 PM

Ik geloof niet, vind het maar een naief gedoe. Maar als mensen het zo graag willen, mogen ze van mij hun gang gaan :P

#5 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 29 August 2008 - 07:48 PM

Ik vind inderdaad ook dat het geloof vaak erg afhankelijk is van wat je altijd hebt geleerd van je ouders. Als je non-stop hoort dat God geweldig is en alles, dat ga je het ook geloven. Er zijn kinderen die er heilig van overtuigd zijn dat iedereen die niet gelooft naar de hel gaat. Zoiets is er echt ingestampt.
Ik vind eigenlijk dat mensen zelf goed moeten nadenken over wat ze willen geloven en niet klakkeloos hun ouders moeten volgen, hoe moeilijk dat ook is. Probeer er goed en objectief zonder vooroordelen over na te denken en als je dan écht nog gelooft in God en als het echt uit jezelf komt vind ik dat je dan gewoon moet geloven. :)
Posted Image

#6 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 29 August 2008 - 07:51 PM

Ik vind inderdaad ook dat het geloof vaak erg afhankelijk is van wat je altijd hebt geleerd van je ouders. Als je non-stop hoort dat God geweldig is en alles, dat ga je het ook geloven. Er zijn kinderen die er heilig van overtuigd zijn dat iedereen die niet gelooft naar de hel gaat. Zoiets is er echt ingestampt.
Ik vind eigenlijk dat mensen zelf goed moeten nadenken over wat ze willen geloven en niet klakkeloos hun ouders moeten volgen, hoe moeilijk dat ook is. Probeer er goed over na te denken en als je dan écht nog gelooft in God en als het echt uit jezelf komt vind ik dat je dan gewoon moet geloven. :)

Doet me denken aan de zoontjes van Ned Flanders uit the Simpsons :P
Posted Image

#7 Maarten

Maarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 29 August 2008 - 07:51 PM

Ervan uitgaande dat niemand persoonlijk neemt wat ik zeg, aangezien ik soms nogal fel kan zijn...

Ik vind religie zelf onzin. Iets wat totaal niet van deze tijd is, en wat steeds onrealistischer klinkt voor mij hoe meer ik erover nadenk. Wat ik wel heel erg respecteer in geloven is het feit dat je erop terug kunt vallen, er troost in kunt vinden. Maar er zit ook een hele andere kant aan, die er naar mijn mening helemaal niet aan vast had hoeven zitten. De vele levensbeperkende regels, respectloosheid voor vrouwen en homoseksuelen, aanzetting tot haat... Natuurlijk, gelukkig lang niet iedereen gelooft zodanig dat zij dergelijke regels tot uitvoering brengen, maar ik vind het toch gevaarlijk en bovenal onnodig. Ik beweer niet dat alléén geloven oorlogen veroorzaken, maar ze hebben er wel een aandeel in, dat valt niet te ontkennen.

Is die haatzaaiende, strenge kant echt nodig? Kunnen we niet gewoon zonder religie steun vinden in het onbekende?
O__o

#8 Elmer

Elmer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,578 posts

Posted 29 August 2008 - 07:57 PM

Ik loop nu stage vlakbij Osdorp, en dan neem ik de tram door de binnenstad. Het meeste wat je ziet is vrouwen met een burka :( zonde..

#9 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 29 August 2008 - 07:58 PM

Ik ben het helemaal met Maarten eens, ik vind dat hij het erg mooi heeft verwoord.

Als ik zou geloven, zou ik geloven in een God die echt de kracht van de liefde is. Mensen lief heeft, dus ook homo's, en niet zo ongelooflijk streng is. Alles is in geloof een zonde, voor alles moet je naar de hel... Je wil toch niet geloven in een God die mensen die, in mijn ogen niet heel veel hebben misdaan, naar een soort hel stuurt? En als je kijkt naar alle ellende die op de wereld afspeelt zou ik niet eens willen geloven in een God die dat toelaat. :-|

@Elmer: Vrouwen die zich hullen in zulke kleding vind ik ook afschuwelijk. Waarom mogen vrouwen zich niet laten zien? God heeft ze toch geschapen zoals ze zijn, met hun ronddingen en alles? Ik vind het echt heel erg als door geloof bepaalde mensen als minder worden gezien, zoals inderdaad vrouwen en homoseksuelen.
Waarom mogen homoseksuelen eigenlijk niet? God is toch de kracht van de liefde? Als twee mensen écht van elkaar houden, houdt God dat dan tegen omdat het twee mannen of twee vrouwen zijn?
Posted Image

#10 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 29 August 2008 - 08:03 PM

Ik ben opgevoed als Jehovah's Getuige (ik was dus zo'n vervelende lastpost aan de deur :-P) tot mijn 19e. Toen ben ik eruit gestapt omdat de mensen uit die gemeente ongelooflijk lullig met ons zijn omgegaan (ik benadruk even dat het niet overal zo is, ik ken nl gemeentes genoeg die wel heel erg liefdevol zijn). De rest van de familie volgde snel.

Ik wilde toen een hele tijd niets meer met het geloof te maken hebben en vooral niet met het christendom.

Totdat ik bijna 5 jaar terug met hekserij in aanraking kwam. En nee, het is niet zoals in de sims of bij Charmed, maar het heeft alles met de natuur te maken. Je gelooft in de natuur. In die zin: je leeft met het jaarwiel waarin 8 belangrijke feesten (de jaarfeesten) voorkomen. Ook speelt de maan een belangrijke rol. Natuurlijk noemen we bepaalde dingen ook magie, maar je kunt dit vergelijken met simpele dingen. Het uitblazen van de kaarsjes op een verjaardagstaart en dan een wens doen is bv ook magie, maar mensen noemen het dus niet zo.

Is er iemand ziek of is er iemand overleden? Ook in de christelijke kerk (bv katholieken) branden dan wel eens een kaars. Wij doen dat dus ook.

Hekserij is niet eng, niet gek maar gewoon een heel nuchtere manier van leven. Je probeert zoveel mogelijk in eenheid met de natuur te leven. That's all. :-)

#11 Elmer

Elmer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,578 posts

Posted 29 August 2008 - 08:05 PM

Is Christendom dan niet heel anti-hekserij? Ja sorry ik weet er ook niet veel van :P

#12 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 29 August 2008 - 08:08 PM

Nou, JG's zouden niet eens meer willen praten met me, die denken dat ik een contract heb getekend met de duivel himself. Maar aangezien ik absoluut niet in meneer Satan geloof (geen 1 wicca / heks gelooft in een duivel), kan dit helemaal niet.

Wij hebben 1 regel: doe wat je wilt, maar schaadt niemand. Wat je doet krijgt je in drievoud terug, dus of 3x in het goed of 3x in het kwaad.
Dus je zou het wel uit je hoofd laten om een ander iets aan te doen.

#13 Loeneke

Loeneke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,072 posts

Posted 29 August 2008 - 08:50 PM

Poging 3; internet knalt er steeds uit :-|

Maarten heeft heel goed verwoord wat voor idee er onder heel veel mensen speelt die niet geloven. Het is inderdaad gewoon zoals het is: Het geloven geeft geen oorlog, de Religie wel. Volgens mij was het Joep van’t Hek die zoiets ooit gezegd heeft.
Maar goed.
Ik ben gedoopt. Nederlands Hervormd, maar onze moeder heeft ons altijd vrij gelaten, al liet ze ons wel de Bijbel lezen.
Ik geloof ik niet echt, althans niet zoals de meeste christenen doen. Ik geloof wel dat er iets is, maar ik heb niets met God. Daarvoor ben ik denk ook veel te veel een dromer. De meeste boeken in mijn – toch wel redelijk gevulde grote boekenkast – bestaan uit Fantasy-boeken, boeken over Occultisme, samenzweringen tegen kerken en geschiedenisboeken. Mijn Bijbel staat gezellig naast de Harry Potters. Niet dat ik de Bijbel als een sprookjesboek zie, alhoewel het lopen op het water en een zee die gespleten wordt nu niet echt iets is wat ik zie gebeuren. Je kunt de Bijbel op zoveel verschillende manieren lezen en interpreteren en dat vertel ik ook mijn eigen kinderen, inmiddels stevig in de pubertijd en nieuwsgierig.
Rest mij nog te zeggen dat ik enorm veel bewondering heb voor de mensen die steun vinden in hun geloof. Die op sterven liggen en met volle vertrouwen dit leven uitstappen en gewoon weten dat ze goed terecht komen. Ik kan ook niet anders dan daar respect voor hebben en ik zal ook de laatste zijn die in discussie gaat met gelovigen, bij welke religie ze ook horen. Behalve met de extremisten dan. Wat zij doen heeft niets meer met God of Allah of wie dan ook te maken.

Just to make sure my eyes aren't lying to me: A huge suit of armor did smash through here,
attack the githyanki - and us - then we drove it back through that portal?
No... no, that's about right.
Good. Because if my drinking is catching up with me, I'm stopping right now.

#14 Maarten

Maarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 29 August 2008 - 09:01 PM

Ik kijk net bij een religieus youtubefilmpje en de reacties van sommige 'atheïsten' vind ik echt niet kunnen. Hun wil opleggend aan mensen die wel geloven, en er ook geen respect voor hebben. Dan ben je net zo erg als een religieuze extremist. En hen dan afkraken. Ik moet zeggen dat ik er best van schrok.

Kut islammetjes, alleen maar aan hunzelf denken. Echt waar, ik word ziek van mensen zoals jij, verneuken de samenleven. Ga AUB terug naar je eigen land, we hebben genoeg schoonmakers in NL.

FUCK RELIGION.

Één woord: verschrikkelijk.

Ik vind het heel mooi wat Loeneke zegt, "Op sterven liggen en met volle vertrouwen dit leven uitstappen en gewoon weten dat ze goed terecht komen". Meer heb je niet nodig in dit leven denk ik. Vertrouwen.
Zelf ben ik agnost maar ik heb zo'n vertrouwen wel, in wat er na dit leven ook komt. :)
O__o

#15 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 29 August 2008 - 09:10 PM

Geloof heet niet voor niets 'Geloof' he?
Concreet bewijs is er niet zozeer, daarom is dit ook zo`n moeilijk onderwerp
Meer zijn het de kleinere dingen. Zoals m`n opa die in de 2e wereldoorlog ziek was en duivenvlees nodig had. Oma en rest van familie bidden en in die week vliegt er zo een duif tegen het raam aan en gaat dood. Toeval?
Posted Image

#16 Maarten

Maarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 29 August 2008 - 09:16 PM

Ik denk van wel. :roll:
O__o

#17 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 29 August 2008 - 09:49 PM

Zelf geloof ik wel in iets maar niet zoals het volgens de kerk zou "moeten". Wanneer er een God is en alles heeft gemaakt dan houd hij (of van mij part een zij, of een het) ook van iedereen. Eigenlijk zoals het hier al eerder is gezegd in dit topic door Maarten en Suzan.
Ben dus zelf niet heel extreem gelovig ofzo. Overigens hebben mijn ouders me daar ook heel vrij ingelaten, ik ben wel gedoopt maar toen ik mijn communie moest doen heeft mijn moeder dat eerst gevraagd of ik dat wel wilde. (Overigens wist ik helemaal niet wat het was maar dat terzijde. :P) Zo ook met vormsel wat ik dus niet meer heb gedaan, uit eigen keuze. Als je wil geloven dan doe je dat zo ook wel en daar heb je geen askruisje voor op je hoofd nodig.

Overigens heb ik alle respect voor iemand anders' geloof, maar niet voor extremisten o.i.d.

Ook vind ik het heel raar, maar ik bedoel dit helemaal niet respectloos ofzo, dat je hier zoveel moslims met een hoofddoekje ziet lopen en als je in Turkije bent (en niet gaan beginnen van "dat zijn touristen plekken" want mijn peettante komt ook wel eens buiten die gebieden) zie je eigenlijk alleen de oudere vrouwen met een hoofddoekje lopen. Tenzij het een feestdag is, dan zie je ook wel wat meer jongeren.
Sterker nog, in de tweede klas van de middelbare school had ik een meisje in de klas wat moslim is en geen hoofddoek droeg. Ze heeft zelf gezegd, toen iemand vroeg, "maar moet je dan geen hoofddoek dragen?" "Dat het helemaal niet meer hoeft tegenwoordig."
En waar loopt ze sinds vierde/vijfde ineens mee rond? Juist. Dat snap ik dan niet.
Nogmaals, ik bedoel hier verder niets mee, maar daar kan ik dan ergens met mijn verstand niet bij. Het maakt mij verder ook niet uit, ik heb er geen last van ofzo. Alhoewel ik wel denk dat er ook wel een stel vrouwen zijn die het liever niet zouden dragen en dit dus tegen hun wil in doen.
Posted Image

#18 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 30 August 2008 - 09:59 AM

Ik ben agnost, je kan niet bewijzen dat God bestaat, maar ook niet bewijzen dat-ie níét bestaat. :) Ik geloof wel dat er een soort kracht is, maar niet dat hij (of zij) alles regelt en elk mensen leven bepaalt. Dan zou hij het ook wel erg druk hebben. :P
Ik ben katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en mijn vormsel. Omdat ik toen voelde dat ik dat graag wilde. Vlak na m'n vormsel ben ik m'n katholieke geloof een beetje gaan verliezen, omdat ik er niet bij kon dat die lieve God zomaar al die ellende op de wereld zou toestaan. Wat Maarten ook zegt (met andere woorden), is dat geloof o.a. is om dingen te verklaren, maar als iets ook wetenschappelijk te verklaren is, dan geloof ik daar eerder in. Zo geloof ik dat een tsunami bijv. niet door God gemaakt is, maar door het verschuiven van de aardplaten en blablabla. :P
Posted Image

#19 Patjuh

Patjuh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 652 posts

Posted 30 August 2008 - 10:53 AM

Okee hopen dat jullie mij absoluut niet aan gaan vallen.

Ik ben niet gelovig en ga ook absoluut niet met mij in discussie over het geloof
want dan zijn we over 20 jaar nog niet klaar :P
Waar ik onder andere boos over kan worden is als mensen zeggen "Het is gods wil" "God stelt me op de proef" blablabla.
Dan haal je echt het bloed onder mijn nagels vandaan.
Ik respecteer anderen die geloven, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Ik zal omdat ik netjes ben opgevoed altijd even stil zijn voor de personen die willen bidden.
Verder ga ik er niet verder mijn mening geven want dan ben ik nog wel even bezig.

Wat ik zelf wel geloof is in geesten, dat er meer is na de dood.

#20 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,287 posts

Posted 30 August 2008 - 01:25 PM

nou Patjuh, als jj maar respect voor me hebt vind ik jj nog aardig :P

ik ben zelf Christen, sinds mijn 8ste...
daarvoor nooit echt iets met geloof gedaan, had kleuterbijbel (ja, die bestaat ookal O.o) in de kast maar that's all xD
maar ik kwam door 'toeval' zoals jullie het zouden noemen, in de kerk.
mijn vader moest eens omrijden en reed langs de kerk waar ik nu al een paar jaren heenga...hij dacht ook bij zichzelf 'ineens' :droog:
daar wil ik wel eens kijken..(juist O.o)
mijn moeder stond in het winkelcentrum te praten met een vrouw, en die avond praatte mijn oom met zijn broer( mijn pa dus xD) op msn, hij vertelde over een vrouw die hij ontmoet had en je kent het wel :P
liet ook een foto zien...
mijn moeder: 'oh, daar heb ik vanmiddag mee staan praten in het winkelcentrum!'
toeval?? nou het wordt nog leuker :P
iets later hoorden we ook dat deze vrouw gelovig was en in de kerk kwam waar mijn vader toendertijd nog 'wilde kijken' :P
ik ga daar nu al heen sinds 5 jaar, en heb rond mijn 9e gehoord over dat ik een herseninfarct had gehad vlak na m,n geboorte, (zie topic: euthanasie, voor het hele verhaal)en sindsdien geloof ik echt dat God bestaat..

en ik wordt soms echt ziek van mensen die gaan zeuren over: maar waarom laat God dit dan toe? en dat? en blabla, wij geloven net weer iets anders enz. :droog: da's soms zó irritant...
en God is echt geen strenge sadistische God hoor, als jullie iets weten, leer dan niet alleen de helft waarvan jj zou denken: ohh, met die God wil ik niets te maken hebben hoor!
ik bedoel, overal zijn regels, als je die regels overtreed, wordt je gestraft.. zo simpel is het, maar God laat niet iedereen naar de hel gaan door een paar zonden!!
heb je ooit gehoord over vergeving? als je weet dat het een zonde was, en al zoiets hebt van: ohw, dat had ik niet moeten doen en ik zat fout.. ofzo.. bid je voor vergeving en ik geloof dat je dan ook vergeven bént....

sorry voor het lange verhaal :P maar zo zie ik het en ik hoop dat jullie daar respect voor hebben...
p.s.: *** getuigen (ik mag het niet uitspreken van me leraar :P laaaaaaaaaaaaaaaaaang verhaal, geen zin in xD) zijn best irritant...ze geloven NIET hetzelfde als wij, ookal zeggen ze van wel.. even een misschien domme reden maar het is waar: als ze hetzelfde geloofden zouden ze zichzelf niet anders hoeven noemen.. toch??
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users