Jump to content

Photo

Het Geloof.

• Please log in to reply
326 replies to this topic

#41 BeachBoy

BeachBoy

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 31 August 2008 - 03:19 PM

Ze vallen allemaal voor het kapsel van Balkenende :lol:?

Ik beschouw mezelf als een atheïst. Ben wel rooms-katholiek opgevoed, heb m'n vormsel en communie enzo gehad, maar alleen omdat m'n ouders dat wilde. Ze laten me wel vrij in m'n geloof ofzo, maar hun vonden dat het mijn m'n opvoeding hoorde. Ben zelf sinds een (paar?) jaar al van m'n geloof afgestapt, geloof niet in een god ofzo. Maar ik respecteer wel mensen die wel een geloof hebben, zolang ze het maar niet bij mij proberen op te dringen, of het gebruiken voor extremistische doeleinden ofzo.
Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#42 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 31 August 2008 - 08:05 PM

Ik mag dan wel geen gewoon geloof hebben en behoorlijk op het christelijke zijn afgeknapt. Maar dat is voor mij geen reden om op geloven te spugen of gelovigen af te vallen. Ik heb juist het grootste respect voor mensen die een geloof hebben en ervoor uitkomen. Waar ik wel van walg zijn van die personen die het in hun hoofd hebben gehaald om hun geloof naar beneden te halen door rare stunts uit te vreten en mensen uit te moorden. Je kunt hierbij denken aan extremisten, Israeliers/Palesteinen en ook aan de kruistochten van vroeger. Al zijn er ook genoeg christenen in deze tijd die voor hun geloof 'strijden'.

Ik vind dat zulke mensen hun geloof te schande maken en die geloven worden ineens als gevaarlijk gezien. Kijk bv maar eens naar die moslimextremisten. Een paar van die lui verpesten het voor 95% van de rest van de moslims.

@ BB: ik zal nooooooit op het CDA stemmen. Niet omdat het een christelijke partij is (al telt dat wel grotendeels mee), maar ze denken te weinig aan de medemens vind ik. Daarom ga ik liever stemmen op een wat linksere partij (de SP of zo).

#43 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,287 posts

Posted 31 August 2008 - 08:44 PM

tjah, extremisten blijf jj volgens mij altijd houden
Posted Image

#44 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 01 September 2008 - 09:24 AM

Helaas wel ja. :(

#45 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,287 posts

Posted 01 September 2008 - 09:33 AM

ik vind het soms best vaag, mijn hartsvriendin was moslim, en soms praatten we ook weleens over geloof enzo.. nooit ruzie gehad daarom...maar ruzie om een domme reden die ff nie boeit :P
men ouders soms helemaal trots: jah en dan hoor ik ze soms praten over geloof blabla en noooit ruzie altijd heel leuwk enz. van jah wat verschilt er bij dit en dat en dit is hetzelfde enzoo
was altijd wel leuwk :)
Posted Image

#46 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 01 September 2008 - 09:05 PM

Ik kom - zoals ze dat zo leuk noemen - uit een katholiek nest. Gedoopt, communie gedaan, vormsel, alles erop en eraan. Maar ik zou mezelf geen gelovige (meer) willen noemen. Al jarenlang zit ik alleen nog maar met kerst in de kerk en waarom we dat nog steeds doen is mij ook niet helemaal duidelijk, ik denk vanuit een soort schuldgevoel.
Waar ik gelooftechnisch op dit moment sta weet ik zelf eigenlijk niet, ik ben een soort agnost die toch wel in 'iets' zou willen geloven, maar eerder de wetenschap dan het geloof zal omarmen. Nogal vaag dus :P

Toch ben en blijf ik heel diep van binnen toch katholiek. Ik vind het katholieke geloof ontzettend fascinerend. Dan moet je niet meteen aan komen zetten met alles wat er de afgelopen eeuwen in naam van de katholieke kerk voor misdaden gepleegd zijn, maar dan moet je puur en alleen kijken naar hoe die kerk zelf uiting geeft aan het christelijke geloof.
De rituelen, het mystieke ervan, de pracht en praal van kerken en kathedralen. De Latijnse hoogmis en Latijnse liturgie op zich vind ik prachtig. Ik heb ooit één keer in me leven een mis bijgewoond die voor het grootste deel in het Latijn was met een heus Gregoriaans koor erbij. Fascinerend mooi was dat.
Het ouderwetse katholicisme heeft zo'n intrigerende manier van het geloof uiten. Het is niet zo versimpeld als in zovele varianten van het christelijk geloof en iedereen heeft er dan net ff z'n eigen draai aan gegeven. Nee, het traditionele katholieke geloof is glashelder. God is verheven, dat zie je in alles: in de rituelen, in de muziek en als er een hemel is dan spreken ze er Latijn, want zo hoort het 8)
Posted Image

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology. Where each worker may bloom secure from the pests of contradictory and confusing thoughts. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

#47 Frouwke

Frouwke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 6,204 posts

Posted 02 September 2008 - 07:29 PM

De Latijnse hoogmis en Latijnse liturgie op zich vind ik prachtig. Ik heb ooit één keer in me leven een mis bijgewoond die voor het grootste deel in het Latijn was met een heus Gregoriaans koor erbij. Fascinerend mooi was dat.

Ja, hè? :D Ik was in een kerk in Rome (was een heel bekende, weet de naam alleen niet meer. Heeft die beroemde plafondschildering met de trompe d'oeuil, als je ergens stond leek het alsof er zo'n koepel was, maar het plafond was gewoon plat :D), en volgens mij zongen ze ook Latijn (weet het niet zeker, volg wel Latijn maar ik herken het niet als iemand het spreekt), en het was heel erg mooi. Vond het wel bijzonder dat we er bij mochten.
"The nice thing about being a celebrity now, is that if you bore the crap out of people, well - you just think it's their fault." - Murdoc Niccals

Posted Image

#48 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 02 September 2008 - 07:38 PM

Ik ben Christen ofzo. LOL. Ik ben gedoopt, heb communie en vormsel gedaan. Maar ik geloof helemaal niet in God enzo. :o

Ik hou me niet zo bezig met geloof?

#49 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 02 September 2008 - 07:44 PM

Wat is communie en vormsel eigenlijk? :o Iedereen heeft het erover. :P
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#50 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 02 September 2008 - 07:48 PM

Ja, hè? :D Ik was in een kerk in Rome (was een heel bekende, weet de naam alleen niet meer. Heeft die beroemde plafondschildering met de trompe d'oeuil, als je ergens stond leek het alsof er zo'n koepel was, maar het plafond was gewoon plat :D)

De San Ignazio, ben ik ook geweest :)

Oei, hoe leggen we dat kort uit? :P Het 'doen van je communie' waar iedereen het hier over heeft is iets wat voorkomt in de katholieke kerk. Je doet je communie als je een jaar of 8 bent en het wil zeggen dat je voor de eerste keer meedoet met het 'ter communie gaan' wat een belangrijk onderdeel is van elke mis. Het heeft officieel ook je Eerste Heilige Communie. Op het moment dat je je communie gedaan hebt dan hoor je echt bij de gemeenschap (commune - communie) van de kerk.
De communie tijdens de mis is het ritueel waarin verwezen wordt naar het laatste avondmaal van Jezus waarin hij brood en wijn deelde met zijn leerlingen. Een zelfde iets gebeurt tijdens de mis, je deelt een soort van brood (en soms ook wijn) met elkaar en het hele idee is dat iedereen op die manier in fysieke gemeenschap is met Jezus en de kerk.
Als je dat voor de eerste keer mag doen dan hoor je er echt bij zeg maar :P Vroeger was dat best wel een feest, ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is, mijn eerste communie is ook alweer een dikke 17 jaar geleden :P

Het vormsel is ook zoiets katholieks en dat gebeurt iets later als je een jaar of 12 bent. Het is eigenlijk een soort bevestiging van het feit dat je ooit katholiek gedoopt bent en nog steeds bij de katholieke kerk hoort. Tijdens je vormsel ontvang je zogenaamd de kracht van de Heilige Geest die je nodig hebt om als volwassene je geloof te kunnen belijden. Klinkt heel wazig, maar wat er in feite gebeurd is dat je 'gezalfd' wordt door een best wel hoge kerkfiguur - meestal een deken of een bisschop - die met een gezegende zalf (geen idee wat het eigenlijk is, waarschijnlijk gewoon een soort nivea) een kruistekentje op je voorhoofd maakt en erbij zegt "ontvang het teken van de heilige geest" of zoiets.

Als je uiteindelijk dus gedoopt bent, je communie gedaan hebt en je vormsel gedaan hebt dan ben je helemaal volwaardig lid van de katholieke kerk.
Posted Image

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology. Where each worker may bloom secure from the pests of contradictory and confusing thoughts. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

#51 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 02 September 2008 - 08:01 PM

Communie en Vormsel
Posted Image

#52 Jean

Jean

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5,646 posts

Posted 02 September 2008 - 08:15 PM

Voor de simpelere uitleg, zie Peter zijn links.

Voor de ietwat moeilijker uitleg, zie Jorrit zijn lapjes tekst.

Lol, nah, geintje hoor. :P
Posted Image

#53 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 02 September 2008 - 08:25 PM

Lol. :P
Bedankt Jorrit, was toch een stuk duidelijker dan Wikipedia. :lol:
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#54 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 02 September 2008 - 08:28 PM

Communie bepalen je ouders dat je moet doen, vormsel is je eigen keus. En bij ons is het gewoon communie in groep 4, vormsel in groep 8. :o (wat dan ongeveer de leeftijden 8 en 12 zijn, maar mensen die zijn blijven zitten doen dan dus gewoon met hun leerjaar mee.)

#55 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 02 September 2008 - 08:33 PM

Het is in ieder geval dodelijk saai als je het moet bijwonen. -_-
En dan zijn er die andere dagen, groter in getalen. De dagen waarop ze zich tegen de wereld teweerstelt. Alsof in haar een grote woede woelt of een onuitsprekelijk verdriet dat ze slechts met de grootste moeite weet te onderdrukken. Niet dat ze zich wezenlijk anders gedraagt op die dagen, daarvoor heeft ze zichzelf veel te goed in de hand, En misschien is dat wel wat hij ziet: dat ze zichzelf op die dagen in de hand heeft. Als vanzelf houden de mensen om haar heen een zekere afstand, zoals zij afstand houdt tot hen. Op die dagen maakt ze grapjes waar alleen zij om moet lachen, om de grappen van anderen lacht ze niet, Op zulke dagen houdt hij het meest van haar en doet dat hem het meeste pijn.

#56 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 02 September 2008 - 08:41 PM

Communie bepalen je ouders dat je moet doen, vormsel is je eigen keus. En bij ons is het gewoon communie in groep 4, vormsel in groep 8. :o (wat dan ongeveer de leeftijden 8 en 12 zijn, maar mensen die zijn blijven zitten doen dan dus gewoon met hun leerjaar mee.)

Nee hoor, communie bepalen je ouders ook niet eigenlijk. Als ze je dopen bij de geboorte wel. Vaak is dit ook om je zelf de keus te geven later (en zo hoef je, als je gelovig wilt zijn, later je niet te laten dopen) en dit kan ook bij de communie al zijn. (Was bij mij ook zo, in ieder geval.)
Posted Image

#57 BeachBoy

BeachBoy

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 10,183 posts

Posted 02 September 2008 - 08:44 PM

Het is in ieder geval dodelijk saai als je het moet bijwonen. -_-

Ja maar dat is imho zo'n beetje alles in de kerk :P.
Posted Image
"It's not pink. It's lightish red."

#58 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 02 September 2008 - 08:56 PM

@Peter: Oh, bij ons vertelde ze dat de communie je ouders keus was. Maarja, misschien doen de kerken het bij jullie anders?

De kerk waar ik m'n communie heb gedaan heeft Zondag een week terug z'n laatste mis gehad. Ze gaan 'm platgooien en appartementen bouwen *KOTS*. En een andere kerk gaan ze ook al slopen, dan is er nog maar 1 kerk over hier en daar heb ik m'n vormsel gedaan.

#59 Loeneke

Loeneke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,072 posts

Posted 02 September 2008 - 08:58 PM

Schiet me ineens een gebeurtenis van vorig jaar te binnen.

Mijn vriendin was erg bezig met het geloof, nadat haar nichtje gedoopt was in de Baptische Gemeente. Niet dat ze ineens geloofde, maar het fascineerde haar enorm. Ik heb nog nooit zoveel vragen over het geloof over me heen gehad, zelfs niet van mijn kinders en een collega heeft haar uiteindelijk maar een Bijbel gegeven.
Ze heeft de Bijbel niet gelezen, die lag nog gewoon op de achterbank van de auto. Toen ik haar vroeg waarom ze het niet had gelezen zei ze: "Nou, ten eerste heb ik nog geen tijd gehad ( haar kennende was ze het gewoon vergeten ) en als Hij bestaat, dan zal ik toch wel een teken krijgen?"
Een paar dagen daarna belde ze op, helemaal overstuur. Ze was met de auto gaan spinnen op de snelweg tijdens de ochtendspits. Haar collega zat bij haar in en mag beslist geen gordel dragen, vanwege een vergroeide ribbenkast; haar linker long zit onbeschermd in haar lichaam. Het dragen van een gordel is voor haar levensgevaarlijk.
Ze werden aan de linkerkant geraakt door een auto die veel te snel reed en te vroeg weer naar de rechter rijbaan ging. De auto ging spinnen en klapte met de neus tegen het verkeer in tegen de vangrail. Het portier van de Laguna was verdwenen en er was van de rechterkant überhaupt weinig over. Dat mijn vriendin en vooral haar collega het er zonder verwondingen hebben afgebracht is een wonder.
Later die middag was ik bij haar en ik zag de Bijbel op tafel liggen. "Die lag achter in de auto, ik denk dat ik mijn teken wel gehad heb vandaag." Dan ga je toch wel even nadenken.
Niet dat ze er ooit wat mee gedaan heeft, trouwens. Want geloven doet ze nog steeds niet.

Oh en die auto die dit veroorzaakt heeft is gewoon doorgereden!! Gelukkig heeft een automobilist die achter hen reed een gedeelte van het kentekennummer onthouden en het merk van de auto. Of de persoon van die auto gepakt is weet ik niet.

Just to make sure my eyes aren't lying to me: A huge suit of armor did smash through here,
attack the githyanki - and us - then we drove it back through that portal?
No... no, that's about right.
Good. Because if my drinking is catching up with me, I'm stopping right now.

#60 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 02 September 2008 - 09:01 PM

Ik geloof niet in dingen wat mensen noemen ''een teken van bovenaf''. God zorgt echt niet voor een asociale berstuurder zodat je de Bijbel gaat lezen, lijkt me. :o

Op de basisschool, groep 6 en 7, had ik een leraar die de kinder Bijbel deed voorlezen. En in groep 4 had ik een non waarbij we gingen bidden. Ik zat op een Rooms-Katholieke basisschool. Raar genoeg zaten er wel mensen met andere geloven op school....?

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users