Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

Toeval: In Australië rondlopen in the middle of nowhere als Groningse en in een fruitkraampje een man ziet zitten die het Groninger Dagblad zit te lezen.

Nederlanders kom je overal tegen :P

jup,

hey wacht egt waar? ik zie ze noooit :o of zelden

Ik was vanochtend & vanmiddag naar lezing over de Islaam geweestsmiley_hearteyes.gif.

Het onder ging over t Huwelijk, wat wel en niet mag en hoe je t

goed kan houden en dan gelukkig te blijven. Was echt interessant

en leuk :D .

Dat wou ik even kwijt.. vond dat t hier wel pasten :-) .

Even een vraagje aan je. Je zegt dat je een Moslima bent. Ik vroeg me af of je dan ook een hoofddoek draagt? Ben jij dat op je foto? Ik zie dat je een vriend hebt ****? Dat klinkt als een Moslimse jongen. Ga je dan ook met hem trouwen? Heb je de keuze om Moslima te worden echt gedaan voor jezelf, of ook grotendeels om grotere kans te hebben op een toekomst met ****?

Vind ik wel een boeiend om te weten..

Plus wat vertelde ze dan over het huwelijk?

Niet elke Moslima draagt een hoofddoek, Saar volgens mij niet?

Wij hebben het nu met Levensbeschouwing de afgelopen periode hele tijd over de Islam gehad, alleen er zat niet echt heel veel bij dat ik nog niet wist terwijl we er wel iets van 15 lessen ofzo over gehad hebben, filmpjes gekeken en opdrachten gemaakt etc. Sommige dingen vond ik echt overdreven, zo'n man wou bij zo'n programma niet in dezelfde ruimte zijn als een vrouw in een minirokje, dus moesten ze hem eerst de zaal laten verlaten voordat die mensjes (waaronder die in de minirok) naar binnen konden komen. En zijn vrouw droeg een Boerka, serieus dat vind ik echt zo eng/overdreven. Je ziet serieus alleen de ogen, je weet helemaal niet wat voor persoon daar achter zit! (Sowieso ben ik van mening dat mensen zich in Nederland moeten aanpassen.)

De laatste tijd ben ik wel meer echt over dingen rondom geloof na te denken, waaronder dat ik eigenlijk nooit echt de Bijbel heb gelezen, behalve in groep 6 dat de leraar voor deed lezen, maar niemand luisterde dan. Maar eigenlijk zou ik de Bijbel best wel eens willen lezen, want van de dingen die ik weet over het Christendom sluit het best aan op mijn denkwijze... Tis raar dat ik er nooit echt heel erg over na heb gedacht, want ik ben wel gedoopt, heb mijn communie en vormsel gedaan, Rooms-Katholieke basisschool zat ik op en we gingen ook wel eens naar de Kerk. (Met Kerstmis altijd, en soms ook andere dingen.) Oh en ik heb in het koortje gezeten. :P

Maarja ik denk dat ik toen ook nog wel wat te jong was om echt over die dingen na te denken..

Ja, dat is wel heel interessant dat je dat op school hebt gehad. Sommige mensen noemen zich een Moslim of Moslima, maar jezelf zo noemen is altijd anders dan het werkelijk ook zo te zijn! Uiteindelijk hoef je niks te doen om een Moslim te worden (als je geboren wordt bij een Moslimse familie dan) en als je bekeerd dan moet je één zin zeggen.

Ik erger me er vaak aan dat 'marokkaanse'of 'Turkse' jongeren zich een Moslim noemen maar het gedrag hebben van een niet-moslim. En die verpesten het juist voor het geloof 'de Islam'. Laten we niet vergeten cultuur en geloof zijn twee verschillende dingen. Uiteindelijk geeft de Islam vrede, maar de net genoemde niet-moslims verpesten het beeld van de Islam. Erg jammer..

Ik reageer hier eind deze week uitgebreid op de vragen.

Maar ik heb geen laptop meer of pc die werkt. Zit nu op

me moeders werk en die zeurt dat ze naar huis wilt.

Okay nu heb ik de tijd.. zit op mijn moeder haar werk met een smerig toetsenboord,

ik weet niet wat die kleuters ermee uitspoken(moeder is kleuterjuf) maar ranzigg haha.

@Lemia om je vragen te beantwoorde.

1) Ik draag geen hoofddoek althans nog niet, en dat gaat straks ivm mijn werk ook

niet samen, dus ik zal hem incha'Allah in de toekomst wel gaan dragen.

2) Ja dat ben ik op de foto, i know inkijk hihi, maar die foto is oud ik loop er allang

niet meer zo bij :-P .

3) Die eikel is mijn ex, nee ik ga niet met hem trouwen, en moslim pffff laat me niet beginnen :droog: .

4) Ik was al geinsteresseerd in de Islaam voor ik uberhaupt die eikel kon, dus nee niet voor hem

puur voor me zelf, omdat ik me er goed bij voel, en in Allah & profeet Mohammed vzmh geloof. Ik ben er

zelf zo op mijn 16de in gaan verdiepen met vlagen, er zijn periodes dat ik er heel veel mee bezig ben en

dan opeens totaal niet. Ik ben nu dus ook voor me zelf bekeerd en heb de Shadada(als ik t goed schrijf) op

gezegt, maar incha'Allah ga ik deze ramadan officieel zeg maar bekeren in de Moskee want dan voelt voor

mij pas echt. IK ben nu ook niet de perfecte moslima maar dat wordt je ook niet in 1 keer, ik heb nog een

hele hoop te te leren en vooral dingen af te leren, maar ik doe mijn best. Dit weekend hebben we van de

Islaam vrouwen lezing afsluitingfeest omdat ze zomervakantie aanbreekt, dus dit weekend wordt alleen

eten, eten, eten en praten haha. Maar normaal gaat 1 keer in de maand over 1 onderwerp de lezing, laatste

keer ging t over hmm volgens mij Profeet Mohammed vzmh wayoow ik weet niet eens meer zo erg hihi.

Het onderwerp huwelijk ging over de veprlichting van zowel de man en vrouw, wat dus wel en niet mag,

maar ook uiterlijke verzorging van de vrouw.

Okay reageer zodra ik weer pc voor me neus heb hier op verder, maar ik moet gaan want de schoolbel gaat

zometeen en heb geen zin in 25 kleuters om me heen die gaan vragen, wat doe je? oh dat mag niet! wat is

dat? etc etc :-P .

Ps: Lemia zou je zijn naam uit je bericht willen weg halen want hij leest hier hoogst waarschijnlijk mee.

Marhaban Saar,

Wat een prachtig verhaal. Echt goed van je dat je er zo mee bezig bent. En idd je kunt niet gelijk de perfecte Moslima zijn, maar je werkt er aan en dat is super goed! Niemand is perfect maar dat je je best doet dat zegt al voldoende. Qadr Allah. Haha, maar ik vraag me dan wel af welke dingen je moet afleren? :-P

Vond je moeder of je ouders het niet moeilijk toen ze hoorde dat je je eigen bekeerde? Ik snap dan ook wel dat een hoofddoekje dan erg moeilijk is omdat je bijvoorbeeld je moeder niet pijn wilt doen ivm met de omgeving van je moeder (moeilijk uit te leggen). Ik vind dat het eerder gaat om de daden die je uitvoert in je leven dan het dragen van een hoofddoek ( natuurlijk is het mooier en beter om hem te dragen maar soms sta je in moeilijke situaties). Je kunt wel een hoofddoek dragen maar als je zelf geen goed persoon naar andere mensen bent dan zit het eerder niet goed. Allah weet wat er in je hart speelt.

Laten we ook eerlijk zijn de weg die jij hebt begaan is een stuk moeilijker als iemand die geboren is als een Moslim en dat wordt zeker beloond. Een dochter waarvan de ouders in hetzelfde geloof geloven, is het een stuk makkelijker om te leven naar het geloof. Samen bidden, samen ramadan, samen eten (geen varkensvlees bijvoorbeeld) en samen streven naar dezelfde feesten. Een geboren Moslim krijgt alles gelijk mee vanaf de geboorte en weten als het ware niks anders. Jij hebt het helemaal zelf gedaan!

Ook leuk dat je naar lezingen gaat. Heel erg interessant. Ken je meer Nederlandse meiden die zich hebben bekeerd waar je mee omgaat? Of doe je het eerder op je eigen?

Ik vind het trouwens een erg mooie foto van je mashallah! Wat ik me afvraag; wat was voor jou de druppel om je te bekeren? Er zijn namelijk mooie verhalen over Mohammed swt maar ook wat minder leuke verhalen die rondgaan en die je kunnen afschrikken van de Islam. Wat waren voor jou de informatiebronnen die je gebruikte om meer te weten te komen over de Islam?

Hoe kijk je nu zelf tegen relaties? Wil je persee met een Marokkaanse/turkse jongen trouwen of wil je liever een Nederlandse bekeerde jongen? Ik vind het ieder geval heel leuk te lezen en ben erg nieuwsgierig naar je volgende antwoord. Ik kijk er naar uit.

Leuk dat je trouwens in een klas vol met kinderen zit! Heel veel succes op je werk.

Liefs

PS: ik haal gelijk zijn naam weg!

@Lemia, ben je ook moslima? Omdat ik arabische woorden tussen door zie en je verstand heb haha.

Ik ga later inhoudelijk reageren op jou verhaal. Maar om snel even te antwoorden, ik ken geen andere

bekeerde moslima's wel moslims die als moslim's zijn geboren, mijn 2de mama is moslima en zij neemt

me dus steeds mee naar de lezingen, voor de rest heb ik t voordeel dat mijn naam al Arabisch/Marokkaans

is dus die hoef ik niet veranderen :-P . Heb net ook mijne 2de mama gemailt dat ik de dag voor Ramadam

of de dag zelf officieel bekeer in de Moskee , dus spannend, deze ramadan wordt een hele andere Ramadan

dan de voor gaan de keren maar ik ben er nu helemaal klaar voor.

Om de vraag van jou en de andere nieuwsgierige te beantwoorden. Als ik trouw waar ik heel erg over

twijfel de laatste tijd, omdat eigenlijk niet achter trouwen sta. Maar als ik trouw moet mijn man Moslim zijn,

en niet bekeerd, want ik heb helaas zeg maar crush voor Marokkaanse jongens, kan er niks aan doen

maar ik vind ze zo knap dus als ik ga trouwen etc dan is vast met een Marokkaan. Maar als moslima zijnde

mag je niet met een niet moslim trouwen. De moslim man mag wel met een christelijk of joods vrouw

trouwen maar de moslima vrouw mag dat niet, waarom weet ik niet.

Maar ik ga hier later verder op in.

Maar Saar, stel nou dat jij voor gewone nederlandse jonges zou vallen met bijv, blond haar & blauwe ogen, zou je je dan ook bekeerd hebben?

Daar viel ik vroeger op haha. Maar dan had ik t alsnog gedaan, want bekeren heb/doe ik voor me zelf.

Ik heb heel lang op bijbel les gezeten omdat ik zeker van mijn keus wou zijn als ik over zou stappen

naar de Islaam, want t is niet niks wat je dan doet, maar ik sta er 100% achter. En dat ik nou eenmaal

op Marokkaanse jongens val is gewoon toeval.. toen ik met de Islaam begon bezig te houden wist ik

niet eens dat Marokkanen bestonden, en toen ik t wist, wist ik niet eens verschil tussen een Turk of

Marokkaan haha. De dochter van mijn 2de mama is getrouwd met een bekeerde nederlander, dat mag

weer wel binnen de Islaam.

Hey Saar,

Haha leuk dat je zo een tweede moeder hebt. Die kan je dan ook helemaal helpen! Heeft ze dan toevallig niet een leuke Marokkaanse zoon voor je haha? Maar zijn die lezingen dan in het Nederlands of in Berbers/Arabisch?

Het probleem is wel vaak met Marokkaanse jongens, dat ze een relatie beginnen met Nederlanders maar dat ze uiteindelijk trouwen met een Marokkaanse meid. Omdat ze hun ouders als het ware niet teleur willen stellen. Dat kan echt super erg zijn vooral als je een hele lange tijd met hem hebt doorgebracht en er dus super veel van houdt. Maar in'shallah vind jij de perfecte Marokkaanse man. Dat staat vast al beschreven!

Ja ik weet er wel het één en het ander van af, ik zelf ben half Marokkaans half Nederlands. Mijn vader is Marokkaans en mijn moeder is Nederlands.

Spannend dat je mee gaat doen met de Ramadan, vooral omdat het in de zomer begint eind Augustus. Maar heb er volle vertrouwen in. Echt een voordeel trouwens dat je naam Arabisch is.

En waarom Islamitische vrouwen niet mogen trouwen met een Christenen (bijv) komt omdat vrouwen kwetsbaar zijn en snel beïnvloedbaar. Mannen die trouwen met Christenen moet het wel zo zijn dat de kinderen het geloof van de Islam volgen. Maar vergeet niet

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62) ,

Dit betekent dus dat volgens de Islam, alle mensen die leven volgens de Goddelijke Openbaringen, naar de Hemel kunnen gaan, ongeacht de naam van hun geloof. Vind ik persoonlijk heel mooi in de Islam en veel mensen weten dat niet.

Nou ik hoor weer snel van je!

Groetjes

Dus atheisten gaan naar de hel? Balen...

Atheisten geloven helemaal nergens in, dus vanuit hun gedachtengang bestaat er geen hel en hemel en eindig je dus gewoon verstrooid over land en zee of in een urn of onder de grond, om het maar even grofweg zo te benoemen.

Maar voor veel religies belanden atheisten wel in de hel, denk ik

Dus atheisten gaan naar de hel? Balen...

Atheisten geloven helemaal nergens in, dus vanuit hun gedachtengang bestaat er geen hel en hemel en eindig je dus gewoon verstrooid over land en zee of in een urn of onder de grond, om het maar even grofweg zo te benoemen.

Maar voor veel religies belanden atheisten wel in de hel, denk ik

Hij bedoelt het ook niet zo XD

En waarom Islamitische vrouwen niet mogen trouwen met een Christenen (bijv) komt omdat vrouwen kwetsbaar zijn en snel beïnvloedbaar.

o_o k.

En hoe zit het dan met agnosten? Zij weten niet zeker of een god bestaat, of een hemel of een hel, maar da's ook een beetje sneu dat ze dan maar meteen in de hel worden gegooid als het wel allemaal bestaat alleen omdat zij het niet zeker wisten. :P

Haha, weet het niet precies.

Maar het waarmaken van het eeuwig leven in de hemel, is volgens de Islam dus niet afhankelijk van de naam van het geloof waartoe je behoort, maar wel van hoe je je eigen gedraagt, niet alleen tegenover andere mensen, maar ook tegenover de dieren en het milieu. Elk mens is volledig verantwoordelijk voor eigen gedrag, en zal daarop beoordeeld worden. Een Jood of een Christen die leeft volgens de Bijbel leeft kan dus volgens de Islam naar de hemel gaan, terwijl een Moslim die zich misdraagt naar de hel kan gaan.

Dat volgens de Islam ook Christenen of Joden naar de hemel kunnen gaan, hangt samen met het Islamitisch geloof dat zij allen in dezelfde Ene God geloven die in het Hebreeuws Jahweh genoemd wordt en in het Arabisch Allah.

Ik denk dat Agnosten niet gelijk naar de Hemel gaan, als je in de Hemel wilt komen moet je natuurlijk wel bepaalde handelingen uitvoeren, met als belangrijkste aspect natuurlijk in God geloven. Anders konden ze de Hemel en de Hel in het geloof net zo goed schrappen; als je er toch sowieso inkomt of je nu geloofd of niet. Maar het kan ook zo zijn dat je precies geloofd in God zoals in het Christendom, Islam of het Jodendom en dus ook goede handelingen in het leven uitvoert. Dan is de kans dat je in de Hemel komt er wel. Maar dat lijkt me eigenlijk sterk, want een Agnost is waarschijnlijk een persoon die 'niet' of niet echt geloofd in God.

We worden allemaal als een baby geboren en zijn allemaal gelijk, welke keuzes je keer op keer in het leven maakt dat is aan jezelf. Elk mens heeft ook de kans om in God te geloven wie of wat je ook bent. Een Agnost kan zich dus bijvoorbeeld ook gaan verdiepen zodat hij er zelf achter komt waarin hij nu werkelijk geloofd. Vergeet niet uiteindelijk komt iedereen in de Hemel. De Hel is gemaakt om van je fouten te leren. Als je genoeg hebt geleerd van je zondes kom je in de Hemel terecht. Zelfs moordenaars kunnen uiteindelijk in de Hemel komen, maar natuurlijk worden ze wel gestraft voor die ene foute daad. God is vergefend en elk mens is uiteindelijk ook hier gelijk.

:-P

Maar dat lijkt me eigenlijk sterk, want een Agnost is waarschijnlijk een persoon die 'niet' of niet echt geloofd in God.

Ik ben zelf agnost, en het hoe ik erover denk: er is geen bewijs dat God bestaat, maar ook niet dat-ie níet bestaat. Ik houd gewoon alle opties open. :P Dat betekent dus niet dat ik het bestaan van God ontken. :)

We worden allemaal als een baby geboren en zijn allemaal gelijk, welke keuzes je keer op keer in het leven maakt dat is aan jezelf. Elk mens heeft ook de kans om in God te geloven wie of wat je ook bent. Een Agnost kan zich dus bijvoorbeeld ook gaan verdiepen zodat hij er zelf achter komt waarin hij nu werkelijk geloofd. Vergeet niet uiteindelijk komt iedereen in de Hemel. De Hel is gemaakt om van je fouten te leren. Als je genoeg hebt geleerd van je zondes kom je in de Hemel terecht. Zelfs moordenaars kunnen uiteindelijk in de Hemel komen, maar natuurlijk worden ze wel gestraft voor die ene foute daad. God is vergefend en elk mens is uiteindelijk ook hier gelijk.

Ik zit wel eens in zo'n discussie over geloof. Er zijn ook weer gelovigen die zeggen: als je niet in God gelooft kom je in de hel en je komt er nooit meer uit, je zit er voor de eeuwigheid. Of je goed geleefd hebt maakt niet uit, je moet met je hart in God geloven.

En dat vind ik oneerlijk. Ik zou niet eens willen geloven wanneer goede mensen voor altijd in de hel gedumpt worden en nooit meer een kans krijgen, alleen omdat ze niet geloven.

Zelf lukt het me niet echt te geloven. Wel eens geprobeerd, maar... ik geloof het gewoon niet. Ik ga rationeel nadenken en ga het steeds ongeloofwaardiger vinden. :P Het kan me niet echt kwalijk genomen worden, dan had het geloof maar... geloofwaardiger moeten zijn. :lol:

Ja het is echt onzin dat als je niet in God geloofd dat je dan in de Hel wordt gestopt en er niet meer uit mag. Ik vind het altijd zo jammer dat bepaalde mensen doen alsof God kwaadaardig is.

Iedereen maakt keuzes in zijn leven. En 'als' God dus bestaat (waarin ik geloof) dan weet God ook waarom je die keuze hebt gemaakt en wat erin je afspeelt.

Iedereen maakt fouten in je leven en niemand is perfect. Maar dat wilt niet zeggen dat we er niet van kunnen leren. Ik geloof dat we in de 'Hel' komen en dat je op je punten wordt gewezen wat je fout hebt gedaan. Als je er van geleerd hebt dan mag je in de Hemel. Zo heb ik het dan geleerd.

Haha, maar stel je voor je hebt meer fouten gemaakt dan denk ik wel dat je er iets langer zit. Een moord is natuurlijk niet te vergelijken met iemand een keer slaan.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...