Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

@ saar: veel succes met je eerste ramadam. Twee vriendinnen van mij doen er vanaf zaterdag ook aan mee. Is 't ook niet zo dat jullie tijdens ramadam geld opzij houden om dan te schenken aan goede doelen? Jullie hebben dan ook de suikerfeesten en het schaapsfeest. Maar wat is nu precies de echte betekenis van deze twee? Weet je da toevallig? Het interesseert me wel. Het enige wat ik er mij nog meen van te herinneren is da de suikerfeesten het einde is van de ramadam en schaapsfeesten is twee weken na de suikerfeesten.

Een beetje een late reactie: nee, mijn vader was geen JG, wel later geinteresseerd zoals ze het noemen, maar eigenlijk nooit overtuigd. Hij wilde dat soort dingen ook niet op zich nemen, dus bidden voor het eten werd door mijn moeder (gehoofddoekt) gedaan als hij erbij was. Het heeft er eigenlijk mee te maken dat je als vrouw respect toont dat de man het hoofd van het gezin is of zoiets.

Het is voor mij al echt heel lang geleden, dus ik weet er ook niet meer zoveel van eigenlijk. Ik zit al jaren niet meer in de christelijke hoek, dus ik hou het ook niet meer bij.

@Olivier: ook ik moet heel weinig hebben van religie, maar Saar heeft wel een punt. Zeker in dit onderdeel van het forum en helemaal in dit topic moet je elkaar respecteren en begrip hebben voor uitspraken waar andere mensen aanstoot aan kunnen nemen.

@Saar: je passie voor je geloof is bewonderenswaardig, maar probeer niet elke onhandig gemaakte opmerking van iemand op te vatten als een persoonlijke aanval.

Voor iedereen hier nog even een paar belangrijke regels binnen dit forum:

• Respecteer elkaars mening en maak discussies niet persoonlijk.
  • Hou het beschaafd! Gebruik geen scheldwoorden maar argumenten als je het niet met iemand eens bent.
  • Probeer mensen te overtuigen met goede argumenten, niet te dwingen in het accepteren van jouw mening omdat je vindt dat jij gelijk hebt.

maar ook zonder argumenten moet iemand toch jouw mening kunnen accepteren? of niet dan...

ze hoeven niet hetzelfde te vinden, maar accepteren kan toch wel?

Als diegene het niet met jou eens is en je wilt hem overtuigen van je gelijk dan zul je argumenten moeten gebruiken.

Maar goed, we gaan hier nou niet de essentie van discussiëren bespreken :P

Ontopic weer.

maar ook zonder argumenten moet iemand toch jouw mening kunnen accepteren? of niet dan...

ze hoeven niet hetzelfde te vinden, maar accepteren kan toch wel?

Je kan accepteren dat iemand een andere mening heeft dan jijzelf, zonder die mening te accepteren

ofzo :P

Verder ben ik met Saar eens dat dit bij uitstek het verkeerde topic is om te gaan vloeken, dat heeft niks te maken met anderen vertellen wat ze wel en niet mogen zeggen, dat is gewoon beleefdheid.

Ik ben terug van weg geweest.

Ik ga nu eerst eten!

:P

Ik kom zo snel mogelijk weer terug om lekker te reageren op deze topic.

As-Salamu Alaykum Saar,

Ten eerste gefeliciteerd met je misschien aankomende verloving :feest: ! Wat leuk dat ze misschien een leuke/goede man voor je hebben gevonden. Hoe hebben ze hem voor je gevonden? Is het familie van je tweede moeder? Of is het die neef waar je het laatst over had die je zag op een foto van hyves. Heb je zelf trouwens hyves? Of wil je dat liever privé houden, want dan snap ik dat :puppyeyes:.

En van je vorige vriend, wat ik las is echt erg dat hij zo tegen je deed en alleen omdat hij zo in de knoop zit met zichzelf. Heb je hem nog gesproken of gezien of zit hij nog lekker in Marokko? Als hij hoort dat je verloofd bent zal hij dat wel superrr erg vinden? Hopelijk haalt hij niks ergs in zijn hoofd. :-x

De Ramadan is begonnen? Lukt het allemaal een beetje bij je? Bij mij verloopt het allemaal prima heb er weinig moeite mee. :blij:

Hoe staat het met bekeren? Je zal het toch tijdens de Ramdan doen? Vertel me dan gelijk even hoe het is gegaan.. Haha, ben wel benieuwd. Hoop ook dat het met je Joodse vriendin goed is gekomen. Echt jammer dat ze zo reageert, ik vind dat ook wel hypocriet van haar. Sowieso is het jammer dat mensen soms zo in elkaar zitten, dat ze zich als het ware voor je schamen. Laat iedereen toch lekker in zijn waarde en neem ze zoals ze zijn. En hoe is het met je moeder? Is ze al een beetje bijgetrokken en geen problemen gemaakt over de Ramadan of je bekering?

Je stuurde me trouwens laatst een filmpje een link, maar ik zie heeel veel vrouwen. Ik zal er niet uit kunnen halen wie nou je zussen zijn. Naima zie ik wel (fijn zo een naam bordje eronder) dat lijkt me inderdaad echt een hele lieve vrouw. Is ook een erg lichte vrouw? Ze lijkt zelfs een beetje Nederlands.

Ja ik spreek wel berbers! Ja in de bergen heb je inderdaad rare tradities en bijgeloven. Maar dat hebben Marokkanen sowieso heel sterk en daar kan ik me soms wel eens aan ergeren. Sommige dingen zijn zo overdreven. :wink: Mijn vader heeft wel een grote familie, maar het is niet dat mijn vader daar een erg goede contact mee heeft. Zijn gewoon bepaalde mensen van zijn familie waar je een betere band mee hebt als met een ander :P. Ik zelf haat het ook hoor als mijn Marokkaanse vriendinnen Berbers gaan praten en als er dan een Nederlands vriendinnetje bijzit. Dan zeg ik er ook altijd wat van ik praat dan altijd Nederlands. Ik snap dat het dan voor jou ook vervelend is. Haha je moet snel Arabisch gaan leren en het niet vertellen, dan weet je stiekem wat ze vertellen. Dat zal wel heeeel grappig zijn.

Haha Saar, moet zo lachen dat je me op een Belgske vindt lijken. Ik zal echt helemaal niet weten hoe ze eruit zien. Ik hoop mooi! Want anders grrrr! Haha nee grapje. Ik heb trouwens ook de kompas gekocht via islamproducten.nl dankzij jou kwam ik bij het product! Dankjewel daarvoor. :blij:

Haha en weeeet je waar ik helemaal om moet lachen om je namen. Ik heb ook één favoriete jongensnaam en ik had ook zoiets die wil ik tegen niemand vertellen :P. Die naam die ik zei is een Engel. En dat is de Engel van de natuur :fish: . Hij is verantwoordelijk voor de regen bliksem en storm. Vond dat wel een erg mooie gedachte die er achter zit.

Je vertelde me dat verhaal van die kinderen die elkaar uitscholden. Echt zonde? Waar gaat dit heen joh! Ik kan me daar echt aan ergeren. Ik vind opvoeding heel belangrijk voor kinderen. Ik ben ook echt een type waar het kind dankjewel moet zeggen of alsjeblieft en waar ze ouderen met u aan moeten spreken. Ik vind dat zeer belangrijk. Je hebt gelijk hoor met dat schelden je kunt dat niet van andere verwacht dat ze hun mond houden. Het gaat er vaak om hoe JIJ de kinderen opvoed en niet hoe de omgeving zich vormt. Vroeg of laat krijgen ze toch met scheldpartijen te maken, je moet ze juist leren om er mee om te gaan. Vind ik dan? Ben ook super blij met de opvoeding van mijn ouders. Ook toevallig trouwens een vriendin van mij is ook zwanger ze bevalt deze week. Het wordt een meisje ben echt super benieuwd hoe ze gaat heten. :verliefd: :verliefd:

Wat leuk dat je in de beveiliging zit trouwens? In welke beveiliging zit je of welke richting wil je op. Want je hebt verschillende richtingen toch? En ook nog post bezorgen voor selectmail toevallig? Ik heb ga dit jaar beginnen aan mijn opleiding Communicatie en ik heb er erg zin in. Ik heb trouwens heerlijk genoten van de vakantie alleen het einde is in zicht. Hou jij ook zo van het heerlijke weer?

Ohja ik zal jou ook graag plaatje willen zien van een hoofddoek die ik mooi vind maar dat is irritant ik heb niet zo een website waar ik foto’s upload plus heb nog niet het juiste plaatje gevonden. Maar ik vind het heel mooi als je zo een hoofddoek (onder hoofddoek) op je hoofd hebt. En daarover een hoofddoek die dan zo onder de nek en hals gaat en weer prachtig aansluit. Hoop dat je het een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Nou meid, zo ik heb weer eens gereageerd. Ik zie trouwens dat je lekker bezig bent op deze topic en veel reacties. Wel leuk om te lezen van alle mensen dat ze interesse tonen en hun verhaal vertellen. Erg leuk.

Liefs

:bloem:

Ik ben er ook weer, heb weer wat energie gevonden, de Radaman gaat Alhamdoelillah echt goed, maar ben zo futloos, slaap te kort, kortje lontje vooral laaste 2 uur voor je weer mag eten.. maar Ghair insha'Allah komt t goed.

Ik zou nog wat dingen over t huwelijk binnen de Islaam plaatsen, maar kan op t moment niet de juist stukken vinden. Misschien als ze wil en weet kan Lemia er wat meer over vertellen of de juiste stukken plaatsen.

@Marlene & Conny dankjulliewel :-) . Nou t is eigenlijk heel makkelijk, eerst dag of 2 is best zwaar voor sommige, ik had gelukkig nergens last van, maar je lichaam went eraan. En t stoort me niet als ik anders mensen zie eten of drinken, omdat ik weet voor wie ik t doe en dat is Allah(swt). In t algmeen moet je sowieso Zakaat(geld) geven aan de arme/goeie doelen, hoe t in de Ramadan percies zit weet ik niet. En Suikerfeest en Offerfeest.. ik ga deze week juiste artikelen, info over opzoeken, zodat ik niet iets verkeerds er over zeg, want uit me hoofd durf ik echt geen antwoord er op te geven. Maar leuk dat je interreseert, ben je zelf gelovig Conny? Ik heb wel en mooi artikel gevonden over wat de Ramadan inhoudt voor niet Moslim's maar hij is erg lang. Dus als er meerdere zijn die interresse hebben om te lezen, laat t me weten dan plaats ik hem alsnog.

@Wouter & Ezzie: Ik wist niet dat carnaval ook met vasten van Katholieke geloof te maken had. Bezinning in de zin van zoals Ezzie zei je relatie met God en Jezus te verbeteren? Nou t vasten bij 'jullie' klinkt wel een stuk aangenamer hihi. Ezzie vasten jou ouders dan wel? Anders probeer je 1 of 2 dagen, stapje voor stapje opbouwen, uit eindelijk kan niemand dan God jou er op oordelen.

@Babske: Ik wist niet dat Jehova vrouwen(al ik t zo netjes zeg) ook gesluierd rond ongelovige mannen moesten zijn. Want ge vrouwen die JG zijn, lopen er 'normaal' bij. Vond je vader t dan niet moeilijk dat je moeder zo gelovig was? Sorry als ik teveel vraag maar ik vind t interressant.

Maar binnen de Islaam houdt de Ramadan dus in een Heiligmaand, van Vergiffenis, veel lezen in de Koraan, bepaalde teksten uit je hoofd leren, op tijd je gebeden verrichten met Fadjr ochtend gebed op staan en dan met Maghrib avond gebed weer eten. Vandaag mag je bijv tot half 5 ongeveer eten en dan moet je derna t gebed verrichten en dan mag je s'avonds rond 10 over half 9 weer eten en derna bidden, totaal doe je 5 gebeden die uit verschillende lagen bestaan. Ook is t belangrijk de Moskee zoveel mogelijk op te zoeken en gezamelijkgebed bij te wonen. Het is gewoon een hele mooie maand.

Salaam Aleikoum lieverd,

Leuk dat je er weer bent. Hoe gaat t met de Ramadan? Is t een beetje uit te houden? Hier gaat t redelijk, behalve laatste 2 uurtjes dan ben ik echt niet meer aanspreekbaar :P . Had t alleen maandag even zwaar, begon duizelig te worden, maar goed t heb t vasten gewoon door gezet. Ramadan Mabrouk trouwens.

Ik vraag Allah om jou te doen leiden

en in deze maand van alles bevrijden.

Ik vraag Allah je verdriet weg te nemen

en jou een nieuwe frisse start te geven.

Amien.

Dankjewel(K). Ja t is familie van m'n 2de moeder, t is haar neefje, zoon van de oudste broer van haar man. Nee t is niet die neef hihi wel zijn broertje ofzo maar hij kan ermee door. Uit eindelijk zegt uiterlijk niks maar innerlijke weer wel. Ik heb hyves ja, oh je mag hem best zien, ik stuur wel een prive PBtje. Heb jij ook hyves dan?

Hij zit in Marokko, hij is hem 'gevlucht' omdat hij weet zodra hij NL binnentreed opgepakt gaat worden, dus hij geniet nu nog heerlijk van zijn vrijheid en geloof me ik gun t hem niet, kan me er zelfs boos over maken :droog: . Hoop dan ook dan zijn vakantie daar 1 ware hel is mja.. zijn straf komt nog wel of t nou hier op aarde is op in t hiernamaals t komt! Nou ik denk niet dat t hem boeit als hij hoord dat ik ga verloven hij zou waarschijnlijk zich kapot lachen. Mja ik wacht geduldig af tot hij vast zit.

Ik ben nog steeds niet officieel bekeerd, omdat me 2de mama eerste week geen tijd had omdat ze pas weer begonnen was met werken na 5 weken vakantie, en haar draai weer moest vinden, dus zodra ze tijd heeft zou ze me bellen. Hoop eerlijk gezegt beetje snel, maar ik weet dat ze veel aan der hoofd is en drukke vrouw is dus gewoon sabr(geduld) hebben. Nou kwa die vriendin en me moeder weet ik t niet meer hoor, hun reactie af en toe.. laastst vroeg ik aan die vriendin als ik ga trouwen wordt t feest waarschijnlijk in Marokko gehouden, kom je dan ook? Nee ik komt niet, echt niet, ik hoezo niet t is mijn bruiloft hoor. Blablabla einstand ik ben bang voor prikken, tja ik denk ik trouw hopelijk maar 1 keer en is speciale bijzondere dag voor mij, dan kan je toch wel uitzondering maken, en hoe bang je ook bent gaan prikken? T lijkt wel of alles wat met Marokkanen of Islaam te maken heeft ze er niks te maken mee wil hebben maar wel verwacht dat ik met haar niet Halal dingen vier of naar niet Halal dingen naar toe ga. Heb t er moelijk mee, want heb niet echt idee dat ze t accepteerd. Zelfde als me moeder van de week deed ze weer zo raar. Ik heb hun beide echt duidelijk gezegt je accepteerd of je accepteerd niet, kies je voor t laatste dan houdt hier op, maar ik ben t zat elke t zelfde gezeik erover. Gelukkig vind 1 van de zonen van m'n 2de moeder die ik gesproken heb, t heel goed van mij en hij vind dat hij en andere mij goed moeten steunen. Laatst zei hij tegen een vriendin, ja vriend Saar gaat binnenkort trouwen, die vriendin insha'Allah. Dus ik ben echt blij met de mensen om me heen die me begrijpen en me accepteren.

Haha nou die vrouw die naast Naima zit is de moeder van een vriend van mij tevens zus van m'n 2de moeder. Later zie je ook klein meisje bij die vrouw opschoot dat is haar jongste dochter. Dan op de andere bank links in t blauw zit een zusje van m'n 2de moeder, die vrouw in t midden is volgens mij schoonzus van mn 2de moeder?? en als laatst met bruine hoofddoek is mijn 2de mama :puppyeyes:. Maar Naima heeft inderdaad beetje Nederlands uiterlijk maar ze is volbloed Marokkaans haha, als ik haar met de lezingen zie is ze altijd zo aardig, maar dat is de rest ook, ben Allah(swt) echt dankbaar dat ik hun heb moge leren kennen, en hun mij op hebben genomen in hun al zo'n grote familie en me accpeteren hoe ik ben.

Berbers is volgens mij wel moeilijker als Arabisch? Vertel ken je aantal vna die bijgelovigen die echt iedere Marokkaan wel kent? Vind t wel interessant. Nee ik snap maar t lijkt me ook wel moeilijk als je uit groot gezin of familie komt alle contacten goed te onder houden. Maar t lijkt me ook weer heerlijk want jullie hebben echt zo'n hechte familie band, van wat ik zie en dat vind ik echt mooi! Kan je vriendin wel beetje onderhand nu Berbers verstaan of praten? Haha ja misschien moet ik dat gaan doen, zou wel grappig zijn :xd: .

Haha ja zoals je jezelf beschreef moest ik daar aan denken, maar is compliment hoor :blij: . Behalve t accent, maar die heb je vast niet :-P . Graag gedaan meis. Had je hem snel binnen? ik binnen 2 werkdagen, ook gelijk de Edele Koraan, Gids voor Gebed, Seksualiteit binnen de Islaam, De vrouw binnen de Islaam, 2 bones(kapjes), Amira hoofddoek, Gebedskompas, Gratis Koraan op cd-mp3.. hmm dat was t volgens mij. Alleen vind t Gebedskompas beetje ingewikkeld, want moet je nou waar t rooie gedeelte van t pijltje naar wijst toe bidden?

Ik zou niet weten welke Engel je bedoelt hihi, ik ga van de week wel even opzoeken want nu ben ik wel benieuwd hihi. De mijne is ook een Engel alleen aan de verkeerde kant.. heb ik weer als ik een naam mooi vind. Op een andere forum waar ik kom had ik vraag gesteld wat voor straf op staat als je een hond(je) in huis heb, kwamen er paar Hadith's dat er grote kans is dat de Engelen jouw huis niet betreden en Allah(swt) je gebeden niet verhoort, en Djinns & Shaytaan in je hond(je) schuilen :| . Van die paar stukjes ben ik best geschrokken en in de war, van wat ik nu moet doen :-( .

Ik doe mbo beveiliging niv 2 hoger gaat t niet ofzo. Maar ik kan makkelijk niv 4 aan deze opleiding is puur zo dat ik t goed met mijn vermoeidheidziekte kan combineren. Nou na je diploma kan je verschillende richtingen opgaan, deze diploma die ik straks ga behalen kan ik alles worden binnen de beveiliging. Nee VspNetwerk haha. Oh dat lijkt me ook een leuke opleiding. Je eerste jaar? Hoelang duurdt t? Veel succes! Ben je nog op vakantie geweest dan? Mag i kweten waar je woont in NL of ongeveer hihi? Nou ik ben juist blij dat t weer wat koeler is, want ik krijg hoofdpijn als t te warm wordt. Ben meer lente en herfst mens.

Ik denk dat ik hem begrijp. Is inderdaad mooi als je hem mooi doet. Want soms zie ik dingen dat ik denk heh nee zo lijkt t of je voorhoofd huge is hihi. Dit zijn de plaatjes die ik de vorige keer wou posten.

w85.png

33nwcah.jpg29818051.jpg

En hier nog 4 mooie filmjpes, 3 over hoe belangrijk je ouders zijn en 1 over onze broerders en zusters in Afrika waarvan elke dag duizende sterven van de honger. Ik heb Wollah gehuild en nog is gehuild, de filmpjes raakte me zo en vooral t laatste want je hoorde de Sheik echt huilen, hartbrekend maar de realiteit. En de andere filmpjes zetten je ook aan t denken vooral alle keren dat je je ouders onrespectvol heb behandeld.

Wees goed tegen je ouders!

http://www.youtube.com/watch?v=-TCHvpiEzqY

"En dood m'n hart niet tweemaal op dezelfde wijze.."

http://www.youtube.com/watch?v=NJa8MGis28M

Vond t leuk weer te reageren en onze ervaringen, meningen etc te wisselen.

Tot snel Liefs Saar.

Sorry voor dubbel dubbel post. Maar de eerste 2 had ik apart gedaan omdat t te lang anders werd. En deze omdat ik meer media bestanden heb dan toegestaan is in 1 post.

Dus bij deze dit stukje nog. De laatste 2 filmpjes.

Zo belangrijk zijn ouders.

http://www.youtube.com/watch?v=7VsMV2jrbYA

Meer dan 1 Mohammed(vzhm)...!

http://www.youtube.com/watch?v=YYm3_jdMnLo

Edit om 03:15 ong:

Dit vond ik nog een mooie Dua of Gedicht;

Een maand waar we allemaal op wachten

Een maand met de mooiste nachten

Iedereen knielend voor hun HEER!

Tranen vloeien, keer op keer!

Moge allah Onze vasten accepteren

Onze gebeden verhoren

Onze dromen verwezenlijken

Onze daden vergeven

En Onze Dua'a Accepteren.

En ohja, ik ben 11 sept uitgenodigd in woonplaats van m'n 2de moeder om Iftar bij te wonen met andere Moslim's en Christenen. En ook bij een bekeerde zuster om daar keer Iftar te 'vieren' en gewoon af te spreken, verheug me op beide :blij: .

Salaam Aleikoum.

Dus als ik het goed begrijp zou jij je moeder opgeven voor dit geloof? Dat vind ik wel heel erg... Allah heeft je toch niet voor niets een moeder gegeven, of niet soms?

As-Salamu Alaykum lieve Saar,

Oh wat erg ik was het ook helemaal vergeten tegen je te zeggen Ramdan mubarak!!!!! Bedankt en ook voor dat prachtige versje. :lol:

Wat spannend zeg als je gaat trouwen. Wel toevallig dat het het broertje is van die jongen die je wel knap vond. Dat kan geen toeval zijn? Mektab!! Nou hopen dat het in de genen zit. Nee maar je hebt wel gelijk uiterlijk zegt niet alles, het gaat vaak om de binnenkant. Maar laten we eerlijk zijn het oog wilt ook wat haha :P. Wanneer krijg je contact met hem? Of hoe gaat het lopen? Weet je al iets meer. Ben echt benieuwd! :hart:

Oh je ex zit lekker in Markko. Nou laat hem daar maar lekker zitten! :thumbdown: En zo zie je maar weer he hij krijgt wat hij verdient maar jij ook. Jij wordt straks heel gelukkig met een nieuwe man en dan zie je pas wat liefde inhoud :blij: . Mocht het met deze jongen/man niks worden dan komt er vast een ander op je pad. Ik heb er alle vertrouwen in! Je hebt ze nu in ieder geval al voor het uitkiezen! Ik denk dat je ex het diep van binnen wel zal voelen hoor als hij krijgt te horen dat jij gaat trouwen. Misschien zal hij dat niet laten merken en zal hij het tegendeel laten zien maar diep van binnen zal hij diep jaloers zijn en zal het branden in zijn hart :sneaky: net goed! Maargoed, wat hij ook voelt uiteindelijk heb je niks aan hem. Jij gaat lekker voor de toekomst! :verliefd:

Ik heb geen hyves grrr. Haha misschien ook wel te verwachten maar als je wilt mag je me gerust een PBtje sturen.

Echt jammer van je vriendin! Ik denk als zij ging trouwen in Israel bijvoorbeeld dan zal jij toch ook komen? Ik vind persoonlijk dat je het niet op een prik kan steken. Dat weegt toch niet tegen elkaar op? Ik ben ook bang voor prikken maar dan nog zal ik dat zeker voor mijn vriendin over hebben. Maar ik denk dat het ook een teken is van Allah swt dat hij je nu ook door andere ogen laat kijken en laat zien wie er echt voor je zijn en wie niet. Ik vind het wel erg voor jou dat je dat op zo een manier moet voelen, echt waar :-( ! Maar gelukkig heb je ook weer andere mensen leren kennen die er wel voor je zijn en die je waarderen zoals je bent. En wie weet wat voor nieuwe leuke vriendinnen er op je pad komen. En misschien trekt deze vriendin wel bij inshallah. En van je moeder lijkt me nog erger, ik kan het me voorstellen dat je moe wordt om jezelf en de Islam heel de tijd te moeten bewijzen. Het leven zal een stuk makkelijker zijn als iedereen elkaar accepteert zoals we zijn.

Ja ik ken wel een aantal bijgeloven hoor. Zelf vind ik het pure onzin! Ik zal er eens een aantal vertellen.

1.  
  2. Als vrouwen naar trouwfeesten gaan willen sommige perse iets zwarts dragen (bijv een zwarte armband of een mekka armband) omdat ze geloven in boze ogen. Zwart vangt boze ogen op zeggen ze. Doordat ze daar natuurlijk veel aan worden gekeken gebruiken ze dat er tegen. Als ze naar huis gaan beweren sommige dat ze ziek thuis komen van de slechte ogen en dan heb je een bepaalde plant ( ik weet niet precies hoe die heet) en dan gaat een moeder bijvoorbeeld bij haar dochters met die plant op hun hoofd slaan om die boze ogen weg te slaan.
  3. Sommige beweren dat als ze in Marokko zijn dat je echt uit moet kijken voor mensen dat je er absoluut voor moet zorgen dat ze niks van je pakken (bijv een haarstuk of een stiekje). Ze zeggen namelijk dat als ze slechts1 haar van je hebben dat ze heel je leven kunnen vervloeken of je ziek kunnen maken. Kijk ook bijv vooral uit voor bedelaars en (bedel)kinderen ook hun kunnen door hun moeder gestuurd zijn om iets van je te pakken.
  4. Mensen die een grote angst hebben voor bepaalde dingen, als ze bijvoorbeeld een auto-ongeluk mee hebben gemaakt en slecht kunnen slapen. Dan willen ze er vanaf komen. In Marokko zijn bepaalde mensen die je er vanaf kunnen helpen zeggen ze. Dat zijn vrouwen die veel met hekserij doen.
  5. Ik heb ook gehoord dat als mannen niet met een vrouw willen trouwen dat ze er voor kunnen zorgen dat die man ineens helemaal gek en verliefd op haar wordt doormiddel van hekserij!
  6. Als je gaat trouwen en je huis verlaat mag je bijvoorbeeld niet achterom kijken want dat zal ongeluk brengen in je huwelijk.
  7. Ik heb ook een keer een verhaal gehoord dat een jongen in zijn slaap hele enge bewegingen :pissed: maakte en slecht sliep. Toen is hij naar Marokko naar een man gegaan en dat is een soort duivelverwijderaar. Die man bracht die jongen in een soort van hypnose met een doek erover heen en toen ging hij ineens allemaal schreeuwen en enge bewegingen maken. En die man las toen allemaal versjes voor en toen was de duivel zeg maar verdwenen en die jongen sliep goed en maakte nooit meer rare geluiden in zijn slaap.
  8. Je hoort ook heel veel dat de mensen in de duivel geloven dat is heel sterk bij de Marokkaanse cultuur. Soms willen ze als het niet met de Islam te maken heeft het al snel op de duivel schuiven.
  9. Mannen mogen absoluut geen goud dragen (schijnt ongeluk te brengen).
  10. Mannen moeten hun pink met henna smeren en de vrouw heel hun hand want dat brengt geluk in het huwelijk als je dat niet doet dan brengt dat ongeluk. Sommige zeggen dat je geen versieringen mag maar puur henna (dus heel je hand rood). En de gene die het bij je opsmeert mag niet getrouwd zijn.
  11. Als je tranen op de grond laat vallen (als je huilt) mag absoluut niet.
  12. Als iemand is overleden moet je proberen niet te huilen,anders voelt de overledene heeeel veel pijn.

Eigenlijk komt het allemaal op zulke dingen neer, er is nog veel meer hoor maar zelf kan er nu niet op komen. Eigenlijk dus veel hekserij of bijgeloof :wizard: ! Ik zelf wil daar niet in geloven. Als ik met vriendinnen zit hoor ik heel vaak van zulke verhalen. Soms kan ik me er ook aan ergeren. Bij de Marokkaanse cultuur lijkt het soms een hele grote strijd te zijn. Nee het is zo of nee jij doet het fout! Ze willen altijd graag gelijk hebben ook in het geloof of willen jou zeg maar even de les lezen. Ik zelf vind dat jammer en denk vaak van hou toch eens je mond, laat iedereen het lekker op zijn eigen manier doen. Als hij of zij denkt dat hij of zij het goed doet laat haar lekker. Doet ze het fout, dan krijgt ze dat op de dag des oordeels zelf wel te horen. Wie zijn jullie om iemand te oordelen. Natuurlijk je kan iemand wel helpen maar het is vaak de manier waarop je iemand wil helpen :roll: .

Haha, dat accent van belgen dat is zoo gek. Soms dan zie je wel eens een knap persoon maar als ze dan zo praten dan knap je daar gelijk op af of dan kijk je daar gelijk anders tegenaan. Ooh je hebt echt al heeeeeeel veel gekocht zeg echt super goed, zoveel spullen heb ik nog geen eens! Hoe bevalt je Koran? Kom je er een beetje aan uit? Wel leuk dat je allemaal van die boeken leest bijvoorbeeld over de seksualiteit, vrouwen binnen de Islam etc. Ik zelf heb zulke boeken niet, maar dat komt denk ik omdat ik die dingen ook wel met de opvoeding meekrijg. Maar echt goed dat je daar allemaal in verdiept want dat zijn toch meestal de basis dingen binnen je leven. Wat ik me dan afvraag he, je hebt een boekje over de seksualiteit binnen de Islam. Is dat dan een dik boek? Want ik vraag me af wat ze daar dan allemaal over moeten vertellen hahaha, hoe het moet? Wel leuk! :razz:

Wat grappig dat je nou net een naam mooi vindt die aan de verkeerde kant staat. Ben eigenlijk best benieuwd. Ohhhhhhh Saar ik kan me zo ontiegelijk boos maken over de ‘straf’ over je hondje :x :eek: :shock: ! Ik vind dat echt niet normaal dat ze zoiets zeggen. Ik zelf geloof daar echt niet in! Allah heeft niet voor niks dieren op aarde gezet. Wij zijn net zoveel waard als dieren of planten wij zijn allemaal gelijk. Lees maar even deze versjes;

"Er is geen dier op aarde en geen vogel die met zijn vleugels vliegt of zij behoren zoals jullie tot gemeenschappen." (Koran 6:38)

Abu Huraira rapporteerde dat de Profeet een incident aanhaalde dat aan een andere profeet uit het verleden overkomen was. Die profeet had een mierenbeet gekregen, en in zijn boosheid beval hij dat het hele mierennest uitgeroeid moest worden. Daarop wees God deze profeet terecht met volgende woorden: "omdat één mier jou gestoken heeft, heb jij een volledige gemeenschap die mij verheerlijkte uitgeroeid." (Bukhari en Muslim)

"We waren op reis met de Apostel van God toen hij ons even verliet. Gedurende zijn afwezigheid, zagen we een vogel hummara genoemd met haar twee jongen, en wij namen de twee jongen weg. Toen de Profeet terugkeerde cirkelde de moedervogel boven ons in de lucht, met haar vleugels slaande van smart. De Profeet zei daarop: ´Wie heeft de GEVOELENS van deze vogel gekwetst door haar jongen af te nemen? Geef haar haar jongen terug.´" (Gemeld door Abdul Rahman bin Abdullah bin Mas'ud. Muslim

De Profeet werd gevraagd of liefdadigheid zelfs tot de dieren, beloond werd door God. Hij antwoordde: "ja, er is beloning voor daden van liefdadigheid tegenover elk levend wezen." (Gemeld door Abu Huraira. Bukhari, Muslim)

"een goede daad voor een dier, is zoals goed als een goede daad voor een mens, terwijl een daad van wreedheid tegenover een dier, zo slecht is als een daad van wreedheid tegenover een mens." (Mishkat al-Masabih)

Profeet zei: "Een man zag een hond modder eten uit hevige dorst. Daarop nam de man een schoen, vulde die met water en bleef hij gieten tot de hond zijn dorst gelest was. God keurde deze daad goed en liet hem het Paradijs binnen. (Gemeld door Aby Huraira. Bukhari)

Als ik jou was Saar zal ik je echt niet druk maken, als ik dit allemaal lees kan ik niks anders zeggen dan dat je hartstikke goed bezig bent. Als jij er niet was geweest dan had Nour misschien niet meer bestaan en werd hij ingeslapen in een asiel . :cry:

De heilige Profeet Mohammed zei: "Hij die medelijden heeft met (zelfs maar) een spreeuw en zijn leven spaart, voor hem zal God genadig zijn op de Dag des Oordeels." (Gemeld door Abu Umama. Doorgegeven door Al-Tabarani)

Ik snap wel dat je van die reactie schrok, maar dat vind ik weer één van de bijgeloven in onze cultuur. Ze laten bij zoiets gelijk weer de duivel :twisted2: van pas komen. Erg jammer!

Ja ik ga nu naar de eerste van de opleiding communicatie en het duurt 4 jaar en ik zelf kom uit de omgeving Roosendaal/ Bergen op zoom. Weet niet of je dat kent? Saar ik schrok wel van je opleiding dat je zei dat je een soort van ziekte hebt? Ik hoop niet dat het ernstig is :-| ? Maar je opleiding lijkt me wel boeiend.

Dat plaatje van je hoofddoek is echt mooi trouwens! Ik denk dat het je prachtig zal staan! Die filmpjes ga ik vanavond kijken en dan ga ik er eens goed voor zitten. LEn bedankt voor je doua, erg mooi!

Leuk trouwens zeg 11 september dat je met bekeerde mensen te maken krijgt dan kun je lekker je ervaring uitwisselen en ik denk dat die mensen je uiteindelijk ook het beste begrijpen en je maakt als het ware hetzelfde mee. :blush:

Nou meid ik ga ook weer eens verder!

:puppyeyes:

Dus als ik het goed begrijp zou jij je moeder opgeven voor dit geloof? Dat vind ik wel heel erg... Allah heeft je toch niet voor niets een moeder gegeven, of niet soms?

Volgens mij hebben we hetzelfde gelezen maar ik zal dit nou niet concluderen zoals jou! Als je het goed leest heeft dit niks met Allah te maken. Het gaat erom dat je elkaar moet respecteren. Saar geeft haar moeder toch niet op voor het geloof? Het gaat om de emoties die zij beleefd en voelt. En dat is iets tussen haar en de moeder.

Volgens mij hebben we hetzelfde gelezen maar ik zal dit nou niet concluderen zoals jou! Als je het goed leest heeft dit niks met Allah te maken. Het gaat erom dat je elkaar moet respecteren. Saar geeft haar moeder toch niet op voor het geloof? Het gaat om de emoties die zij beleefd en voelt. En dat is iets tussen haar en de moeder.

Je moet je ook in haar moeder verplaatsen, die ziet haar dochter die ze heeft zien opgroeien (neem ik aan) opeens een omslag maken van 360 graden, waar haar moeder zelf weinig vanaf weet als ik het zo lees. Dat is best raar voor haar moeder, en miss vind ze het niet leuk dat ze in een beetje in die schaduw komt te staan van die '2e' moeder. Want van wat ik hier lees is Saar vol lof over die 2e moeder maar is niet meestal niet zo positief over haar eigen moeder.

Ok, ik heb dit zo eens een tijdje aangezien en er moet me toch even iets van het hart. Saar en xLemia zijn zo enthousiast over hun geloof en dat is enerzijds heel mooi en ik weet zeker dat daar heel veel geluk en steun uitgehaald kan worden, maar anderzijds vind ik het toch curieus. Ik wil daar als 'ongelovige' toch eens even mijn zoveel mogelijk objectieve kijk op geven.

Wat mij tot nu toe opvalt is dat islam in veel opzichten weinig verschilt van de andere grote religies zoals het christelijke en het joodse geloof, dat heeft voor een groot deel waarschijnlijk gewoon te maken met het feit dat alledrie die religies min of meer in dezelfde regio ontstaan zijn, maar goed.

Waar het meer op neerkomt is dat de islam net als het christendom en het jodendom een geïnstitutionaliseerde religie is. Dat wil zeggen dat er om het geloof heen een hele serie regels en richtlijnen door mensen is opgesteld en het geloof verandert in een gevestigde orde, een instituut dus. En wanneer een geloof een instituut geworden is dan heb ik er moeite mee, omdat het in feite niets anders is dan een manier van leven die je als het ware opgelegd wordt door mensen die menen te spreken namens iets groters of hogers en dat valt vooralsnog op geen enkele manier te bewijzen.

Laat ik als voorbeeld even die vier zaken uitlichten die Saar aangaf als verplichte dingen die je als moslim moet kennen of weten:

1) Wetenschap. Dit houdt in: het kennen van Allah(swt), het kennen van Zijn Profeet(vzmh) en het kennen van de Islamitische religie. Dit alles ondersteund met bewijzen.

Klinkt indrukwekkend, maar dat slaat als een tang op een varken. Ten eerste omdat religie per definitie geen wetenschap is of wetenschap kan prediken, het gaat namelijk om een geloof. Geloven is iets wat je doet op basis van je eigen inzichten, dus zonder bewijzen, anders is het geen geloven meer.

Ten tweede wordt de zogenaamde 'wetenschap' van de islam (en het christendom trouwens ook hoor) hier niet ondersteund door bewijzen of argumenten, maar door stellingen die je geacht wordt voor waar aan te nemen ( --> geloven dus), dat is geen wetenschap.

Ten derde (en daar pretenderen religies ook ontzettend goed in te zijn) kan wetenschap in de moderne zin van het woord niet in de grote wereldreligies gepredikt worden omdat zowel het christelijke, islamitische als joodse geloof allemaal ontstaan zijn ver vóór dat we kunnen spreken van echte wetenschap. Alle religies hebben bijvoorbeeld hun eigen varianten van hoe de wereld ontstaan is enz. enz. terwijl er eeuwen zitten tussen het ontstaan van deze religies en het ontstaan van moderne wetenschap. Het jodendom is enkele duizenden jaren geleden ontstaan, het

christendom 2000 jaar geleden en de islam 1400 jaar geleden, de moderne wetenschap is pas ontstaan rond de tijd van mensen zoals Galileo Galilei (16e-17e eeuw) en heeft zich pas echt goed ontwikkeld rond de periode van de Verlichting (18e eeuw). Met andere woorden, de scheppingsverhalen zijn niets meer dan een poging van de antieke en vroeg-middeleeuwse mens - die weinig tot niets van de wereld wist - om iets te verklaren dat hij eigenlijk niet kon verklaren. Verzinsels dus. Erg verontrustend daarin is dat ongeveer 30% van de Amerikanen het scheppingsverhaal nog steeds letterlijk gelooft, maar dat even terzijde.

2) Handelen conform deze wetenschap.

Met andere woorden, het volgen van de regels en richtlijnen die uitgezet zijn door mensen die zogenaamd namens god of namens de profeet menen te kunnen spreken. Wat ik mij dan afvraag is waarom sommige mensen wel in staat zijn om zogenaamd de wil van god te kunnen horen of te ontvangen en het overgrote deel van de rest van de mensen niet..als god werkelijk zijn bedoelingen bekend wil maken aan de mensheid, waarom dan zo moeilijk doen? Waarom altijd werken via tussenpersonen? God is toch almachtig, waarom heeft hij dan zulke beperkte manieren om te communiceren met zijn eigen creatie nota bene?

3) (Andere) Hiernaar uitnodigen.

Ah juist, het kenmerk van de geïnstitutionaliseerde religie: zieltjes winnen. Dit is dus iets dat echt enkel door mensen verzonnen is, de religie als instituut (toegegeven, de vroegere katholieke kerk was hier verreweg het ergste in) had maar één doel en dat was het consolideren van een machtspositie. Hoe meer mensen bij de kerk horen, des te meer invloed de kerk kan uitoefenen. Zeker in een wereld waarin angst voor het onbekende en bijgeloof de boventoon voerden, was het voor de kerk bijzonder makkelijk om mensen te manipuleren met verhaaltjes over een verlosser en bangmakerij over een hel als je niet precies leefde zoals de kerk het voorschreef.

4) Hebben van geduld met wat hiermee gepaard gaat aan kwelling(en belediging).

Dit is op zich wel een mooie, hier kan ik wel respect voor hebben. De islamitische variant van 'keer hen de andere wang toe'. Dit geeft dan wel weer mooi aan dat je geloven op je eigen manier moet doen en daar ben ik ook voor.

Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah:

(Bij de tijd. Voorwaar, de mens verkeert in verlies. Behalve degenen die geloven en goede werken verrichten en elkander de Waarheid aanbevelen elkander geduld aanbevelen) [soerah Al-'Ars(103): 1-3]

Mja sorry, maar dit is dus geen bewijs. Dit zijn de bovenstaande vier punten mooi samengepakt in een uitspraak van Allah (wiens bestaan niet op conventionele wetenschappelijke manier bewezen kan worden, dus kan dit niet als bewijs gepresenteerd worden, slechts als verder geloof).

Het kunnen en willen geloven in iets hogers is mooi als je het kunt, maar ik heb zelf toch altijd heel erg veel twijfels bij religies die het zelf beslissingen nemen over je eigen leven en het zelf nadenken impliciet ontmoedigen, helemaal als een religie zich overal mee gaat bemoeien tot aan je persoonlijke liefdesleven toe. Wat interesseert god het nou dat je sex voor het huwelijk hebt, ik noem maar iets, dat zijn allemaal dingen die door mensen verzonnen zijn en de invloed van een god (voor zover dat uberhaupt al voorgekomen is) is hierin marginaal.

Ik heb geen moeite met geloven in een god, maar op het moment dat een religie zich presenteert als alwetend en overal de antwoorden op pretendeert te hebben en gaat doen alsof het feiten zijn (feiten zijn dingen die concreet bewezen kunnen worden, dat kan dus niet binnen een religie), dan gaat het mij toch net iets te ver. Het enige echte antwoord is namelijk: ik weet het niet.

Amen. (Typische woordkeuze, maar dat was gewoon wat in me opkwam...)

Erg verontrustend daarin is dat ongeveer 30% van de Amerikanen het scheppingsverhaal nog steeds letterlijk gelooft, maar dat even terzijde.

Omg, dat vind ik zelfs shockend voor Amerikanen. :P Volgens mij leer je hier al gauw op school dat je dat wat losser moet interpreteren..

Heel mooi verwoord Jorrit, ik ben het best met je eens.

Dit is en blijft het discussieforum dus ik vind het interessant dat er weer een beetje een tegendiscussie ontstaat. Misschien is het beter een Islam topic aan te maken waar Saar kan blijven vertellen over haar geloof zodat dit weer iets meer een discussie wordt?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind jullie enthousiasme heel bijzonder en ik heb zelf ook gelovige vriendinnen, die ik respecteer. Maar het is ook goed soms twijfels te hebben en dingen een beetje objectief te bekijken.

Zelf zal ik ook niet zeggen dat God niet bestaat, maar ik geloof ook niet. Eigenlijk vind ik het een moeilijke kwestie. Het lukt me niet echt te geloven, voor mij is het gewoon niet 'geloofwaardig' genoeg. :P Ik voel er weinig bij. Eigenlijk geloof ik gewoon in het zijn van een goed mens.

Hoi Jozza,

Wat leuk dat je reageert.

Laat ik eens beginnen dat je vertelt dat de islam weinig verschilt van de andere grote religies. En dat klopt, sterker nog de Islam zegt dat het Christendom en het Jodendom ook de goede geloven zijn dit omdat dit de geloven zijn van de Heilige Boeken. Als je Christen bent of Joods en je leeft zoals hun geloof dan kom je net zo goed in de hemel terecht als een Moslim. Volgens de Islam heeft God in vroeger tijden eveneens tot de mensen gesproken. Men gelooft echter dat de Koran de laatste en beslissende openbaringen van God bevat en dat de andere Heilige Boeken veranderd zijn. De Islam bestaat uit alle Profeten die er ook bij het Jodendom en het Christendom zijn alleen komt Mohammed swt er bij. De Koran verwijst veelvuldig naar verhalen over de profeten uit de Thora en de Bijbel, zoals Mozes en Jezus, maar ook Maria wordt veelvuldig genoemd Nu vraag je je misschien af waarom heeft God dan niet gelijk het juiste geloof op aarde gezet, dit komt omdat de mensen in die tijd nog niet toe waren in die tijd aan het Islamitische geloof.

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

´´Hij schreef jullie dezelfde godsdienst voor als wat Hij aan Noë opgedragen had en wat Wij aan jou geopenbaard hebben en wat Wij aan Abraham en Jezus opgedragen hadden..." (Koran 42:12-13)

Je hebt gelijk er zijn heel veel verschillende richtlijnen over het geloof, maar daarom vertelde ik al eerder op dit forum dat er ongeveer 80 verschillende stromingen zijn binnen de Islam. Maar ik denk dat niemand precies helemaal hetzelfde geloofd, er zal altijd wel een klein verschil zijn van denken in bepaalde onderwerpen. De Koran is in10 jaar ontstaan en is zo beschreven dat het in de loop der tijd niet verandert kan worden (door bijv mensen). Nu denk ik dat ik het punt ‘instituut’ ook gelijk heb behandeld en dat de Islam niet door mensen is opgesteld maar slechts door 1 persoon die een boodschap kreeg van een Engel (om het even globaal neer te zetten). Of je dit wilt geloven of niet dat is natuurlijk aan jou? En uiteraard heet het daarom ook ‘geloof’. Waarom ik geloof in de Islam is niet omdat mij alleen wordt verteld dat het door één persoon is geopenbaard en is beschreven dus daarom geloof ik het maar. Nee ik heb me erin verdiept, en als je straks bij het punt wetenschap komt dan zie je dat een persoon niet zulke dingen zomaar had kunnen weten of had kunnen verzinnen. Er zit voor mij echt veel meer achter. Je kunt wel zeggen dat sommige mensen de Koran anders lezen dan dat het werkelijk hoort te zijn, maar hier speelt cultuur ook een grote rol bij. Zoals ik de Islam heb meegekregen hoort bijvoorbeeld geweld absoluut niet bij de Islam.

Natuurlijk zijn er bepaalde groepen die willen vertellen hoe het moet en denken dat ze alles weten, maar zijn dat dan Moslims? Je kunt jezelf wel een Moslim noemen maar uiteindelijk gaat het wel om je daden die je uitvoert. Persoonlijk vind ik dat je niemand iets mag dwingen tot een geloof sterker nog dat is ook hartstikke verboden binnen de Islam. Er dient overigens op gewezen te worden dat Islam alleen maar mogelijk is wanneer men vrij is om dat te doen. Vandaar ook dat Moslims er voor moeten zorgen dat dit soort vrijheid gegarandeerd is in hun samenlevingen. Het garanderen van godsdienstvrijheid behoort tot de kern van Islam.

"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen."(Koran 88:22-23)

De zin van het leven zelf, is verbonden met deze godsdienstvrijheid. Het leven is een test, vrijheid van keuze is dan ook een test. Hier is het puntje ‘Andere hiernaar uitnodigen’ ook gelijk behandeld en kan ik je vertellen dat het niet op die manier wordt bedoeld zoals jij dacht. Je kan iemand natuurlijk wel vertellen over je geloof of diegene waarschuwen als hij of zij dreigt het verkeerde pad op te gaan. Omdat het leven volgens de Islam een test is beantwoord ik ook gelijk je vraag waarom God zich niet gelijk laat zien en dus niet met behulp van (hoe jij het noemt) tussenpersonen. Het is aan jou of je geloofd in God of niet ,ook is het aan jou of je blijft geloven in God ook als je leven even niet mee zit. Het is aan jou of je kiest voor de goede of de slechte daden in je leven. God heeft ons een leven gegeven, een aarde vol met mogelijkheden en zijn woord (oftewel de Koran) hoe wij dit alles willen invullen is aan ons. De manier waarop je nu leeft is dan ook hoe men de eeuwigheid doorbrengt in het hiernamaals. Achterliggende gedachte is dat de redding van de ziel niet afhangt van de naam van de geloofsgroep waartoe men behoort, maar wel van het gedrag en de mate waarin dit op grond van de eigen vrije wil is, iets waar uiteindelijk alleen God kan over oordelen omdat alleen Hij in de harten van de mensen kan kijken.

In veel geloven wordt wetenschap gehinderd door het geloof. Wetenschap wordt binnen de moslimwereld, niet gehinderd maar werd er juist door aangemoedigd. Er bestaat geen tegenstelling tussen wetenschap en geloof in het Islamitische model. Islam wordt beschouwd als een volledige manier van leven, wetenschap bedrijven, onderzoek doen en kennis verbreden. Meer dan 1.000 Koranische verzen hebben met wetenschap te maken.

In de Koran staan een aantal uitspraken die inzicht geven in de werking van het universum en alles wat daarin bestaat. Hier vormt niet alleen de schepping, maar ook de Koran zelf voorwerp van onderzoek

Een paar voorbeelden waarin ik je kan laten zien dat er wel dergelijk wetenschap was binnen de Islam:

•  
  • De 'Big Bang'
    Wetenschappers zijn vandaag de mening dat ons universum ontstaan is als gevolg van een gigantische explosie, de 'Big Bang'. De Koran meldt:
    "Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?" (Koran 21:30)
    De Koran heeft het ook over een rookachtige massa waaruit de hemel en de aarde ontstonden.
    "Toen wendde Hij zich tot de hemel die rook was en Hij zei ertegen en tegen de aarde: "Komt goedschiks of kwaadschiks". Zij zeiden beiden: "Wij komen goedschiks" (Koran 41:11)
    Dit voorbeeld geeft aan hoe het ook met de huidige stand van wetenschappelijke kennis mogelijk blijft de Koran eigentijds te lezen, zodat er geen tegenstelling moet zijn tussen geloof en wetenschap.
  • Ontstaansgeschiedenis strekt zich over lange periode uitVolgens de huidige wetenschap heeft de ontstaansgeschiedenis van het universum een lange periode geduurd, wat ook in de Koran teruggevonden wordt. De Koran heeft het over een Schepping in zes dagen:
    "Wij hebben de hemelen en de aarde en wat er tussen beide is in zes dagen geschapen..." (Koran 50:38)
  • Een uitdeinend universum Volgens de astronomie deint het heelal uit. De Koran stelt :
    "De hemel, wij hebben hem gebouwd met macht. Werkelijk, wij breiden hem uit" (Koran 51:47)
  • Ijzer is een element dat uit de ruimte afkomstig is Geleerden zijn het er vandaag over eens dat ijzer, gezien de samenstelling ervan, een buitenaardse oorsprong moet hebben. De Koran stelt:
    "En Wij hebben Onze gezanten met de duidelijke bewijzen gezonden en Wij hebben het boek en de weegschaal met hen neergezonden, opdat de mensen de rechtvaardigheid in stand houden. En Wij hebben het ijzer neergezonden. Daarin is geweldige kracht en veel nuttigheid voor mensen..." (Koran 57:25)
  • Een bescherming rond de aarde Geleerden wijzen ons op de gevaren van het gat in de ozonlaag. De wetenschap van de 20ste eeuw heeft ons geleerd dat er een bescherming rond de aarde bestaat, die schadelijke UV-stralen tegenhoudt. De atmosfeer zorgt ook voor verbranding van meteorieten en bevat onder meer zuurstof die nodig is voor het in stand houden van het leven.
    "En wij hebben de hemel tot een beschermend dak gemaakt. Maar zij wenden zich van Zijn tekenen af." (Koran 21:31)

Ik vraag me ook één ding bij jou af, het is erg leuk hoor dat je hier verteld hoe jij denkt over het geloof maar heb je ook je werkelijk verdiept wat het inhoud? Of was je bevooroordeeld over het geloof in het algemeen? Ik merk heel vaak dat mensen al gelijk een negatieve gedachte hebben bij de Islam en dit vaak komt door de media en de mensen die zich alleen ‘moslims’ noemen. Maar als iedereen zich werkelijk eventjes zal verdiepen in de Islam dan zullen ze er echt anders over denken. En dan wil ik niet zeggen dat ze gelijk een ‘Moslim’ zouden worden maar ik wil ermee zeggen dat ze dan zien dat de Islam helemaal niet uit geweld bestaat en dat het juist vrede betekent. Ik heb je nu denk ik toch wel verteld dat geloof en wetenschap verbonden is met de Islam. De Koran kan blijven gelezen worden in het licht van moderne wetenschappelijke kennis. Mocht je meer willen weten over de wetenschap en de Koran heb ik een website . http://www.ontdekislam.nl/wonderen1.php

Wat ik nog wil vertellen is dat geloof en cultuur twee verschillende dingen zijn. En dat is soms erg jammer, helaas moeten sommige mensengroepen het verpesten voor andere groepen die toevallig hetzelfde geloof aanhangen. Ik heb het idee als iedereen leeft zoals het hoort in de Islam dat het leven er een stuk mooier uit zal zien. Ik ben ook iemand die vind dat je iedereen lekker in zijn waarde moet laten, doe alles zoals je zelf wilt want uiteindelijk sterven we alleen en staan we er ‘alleen’ voor. Uiteindelijk hebben we niks aan iemands daden maar alleen die van jezelf. Ben jij het ergens niet mee eens of zal jij het anders doen dan doe je dat maar lekker zelf. Ik zelf ben Islamitisch maar ik zal het uitvoeren van goede daden, goed zijn voor de mede mens en de dieren altijd bovenaan zetten. Ik vind bijvoorbeeld goede daden belangrijker als een dragen van een hoofddoek. Natuurlijk hoort dat volgens de Islam er wel bij, maar ik zelf stel dat niet bovenaan. En dat ik zo denk dat is natuurlijk weer aan mij.

Een man vroeg! "O Boodschapper van God! Er is een vrouw die bidt, aan liefdadigheid doet en vaak vast, maar ze kwetst haar buur met haar woorden (door hem te beledigen)." De Boodschapper van God zei: "Ze zal naar de Hel gaan". De Man zei: "O Boodschapper van God! Er is een andere vrouw die bekend staat voor hoe weinig zij vast en bidt, maar ze geeft aan goede werken van de gedroogde yoghurt die ze maakt, en ze doet haar buren geen kwaad.". Hij zei: "Zij zal naar het Paradijs gaan". (gemeld door Abu Hurayrah, in Musnad Ahmad)

Groetjes

Ik zal morgen wat uitgebreider reageren, maar hier wil ik wel even een reactie op geven:

Ik vraag me ook één ding bij jou af, het is erg leuk hoor dat je hier verteld hoe jij denkt over het geloof maar heb je ook je werkelijk verdiept wat het inhoud? Of was je bevooroordeeld over het geloof in het algemeen? Ik merk heel vaak dat mensen al gelijk een negatieve gedachte hebben bij de Islam en dit vaak komt door de media en de mensen die zich alleen ‘moslims’ noemen.

Mijn argumentatie is echt gebaseerd op geloof en religie in het algemeen, vooral de geloofsinstituten zijn dingen waar ik moeite mee heb en in heel veel opzichten zijn de veelvoud van aftakkingen van het protestants-christelijke geloof daarin echt het allerergste (kijk maar eens naar de Mormonen, dat is echt complete waanzin wat die prediken). Dus als ik al bevooroordeeld ben dan is dat toch voor het grootste deel richting het christelijke geloof en dan vooral dat stukje dat heel toevallig in Amerika belijdt wordt.

wow, soms heb ik niet eens meer de kracht om de hele lange verhalen te lezen ._.

wel mooi hr, allebei, jullie vertellen heel veel dingen die ik nog niet wist, en ik hoor als Christen ook altijd van de 'slechte' kant van jullie geloof zegmaar, maar na dit gelezen te hebben weet ik het ff niet meer hoor :P

pff, ik heb een Christelijk boek, over een kerk in zo'n land ver weg waar ze de naam niet van willen zeggen om anoniem te blijven v.v

nja, gaat over moslims die Christen willen worden, en dat die kerk daar eigenlijk wel een beetje moeite mee heeft omdat ze misschien alleen maar doen alsof enzo ._. lijkt me ook best moeilijk want er stond dat dat al zovaak gebeurd was...

er stond in dat ze die moslims moeten gaan 'redden' van hun moslim-familie, omdat je je niet mag bekeren,en die familie stressten hem helemaal op die jongens/mannen...

._. en er staat bij jullie: ''geen dwang''

er zullen vast wel mensen bij zitten als die ik net heb beschreven hoor, maar jullie zijn zo anders erover dat ik het bijna niet kan vergelijken...

moet nu opeens denken aan mijn beste vriendin van paar jaar geleden, ze was ook moslim, gingen we elkaar altijd dingen over elkaars geloof vragen enzo...ik mis dr eigenlijk best wel...

hey, hyves! =D idee!

Lief dat je dat vraagt Marlene.

Maar gaat goed hier Alhamdoelilah, me lichaam is er nu helemaal aan gewent, meestal zodra ik mag eten heb ik niet eens zo trek, komt pas tegen de nacht dat gevoel :P .

Moet wel 5 dagen in halen na de Ramadan, mja doe niks aan vrouwlijke 'probleempjes' haha. Ook moet ik is goed info op gaan zoeken over schelden als je aan t vasten bent. Sowieso is schelden binnen de Islaam verboden maar tijdens t vasten helemaal Harammm. Maar nu vroeg ik me af als je onbewust in een zin of iets anders onbewust 'klootzak', 'fucking' zegt etc je dan ook je vasten moet verbreken :P . Als je bewust doet lijkt t me logisch maar onbewust hmm? Anders heb ik nog wel meer dan 5 dagen in te halen :blush: .

Ik reageer volgende week weer uitgebreid op dit topic als ik klaar ben met leren leren leren voor belangrijke dingen en ik weer tijd genoeg/energie heb.

Iedereen moet de mens accepteren zoverre het kan. Ergens niet eens zijn het kan, maar GEWELD en HAAT en DISCRIMINATIE zijn altijd slecht! Ers staat ook een tekst hebt uw naaste lief als u zelf. Nou?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...