Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

Ik wil denk ik wel in de duivel geloven, gewoon ff 666 bellen en je krijgt hem aan de lijn!

oke die was slecht :| Lees hier maar gewoon overheen :(

Ik zie hier nu al heel veel ontzettend kortzichtige reacties staan, van mensen die zelf denken dat ze o-zo ruimdenkend zijn. Ga alsjeblieft niet doen alsof alle gelovigen hetzelfde zijn!

Ieder persoon ervaart het geloof weer als iets anders, en ook binnen eenzelfde stroming kunnen verschillende manieren van geloven voorkomen. Dat er oorlogen zijn door extremistisch gelovigen, betekent niet dat alle gelovigen zo denken. Sterker nog, het merendeel is het niet eens met extremisten, maar extreem trekt altijd meer aandacht dan gematigd... Dat is in alles zo.

Verder wil ik eigenlijk op heel veel reageren, maar vind het eigenlijk niet de moeite waard. Ik hoop eigenlijk dat er nog meer zijn op dit forum die verder kijken dan wat tot nu toe hier is geventileerd.

En for the record: ik ben wel gelovig opgevoed, maar ben er zelf niet mee bezig. Zie mezelf nu niet als gelovig, ben er ook niet naar op zoek, en weet niet of dat ooit komt. Dat zie ik wel als ik er behoefte toe voel ofzo.
Enige geloofsvorm waar ik geen respect voor heb, zijn de mensen die vanwege hun geloof het respect [i]voor [/i]anderen verliezen.

Ik heb echt wel respect voor het geloof van andere, maar dit topic is een discussie over geloof en het is logisch dat ongelovigen dan vertellen hoe zij het zien. Dit klinkt soms wat bruut, maar dit moet absoluut niet persoonlijk opgevat worden en bovendien respecteert men het ook als iemand een andere mening heeft.

Wacht, ik heb nergens gezegd dat jullie geen respect hadden!
Zei alleen dat het kortzichtig was!

Bovendien moet je het niet persoonlijk aantrekken, ik geef toch ook alleen mijn mening ;)?

[quote name='Frouwke' post='246667' date='30 Aug 2008, 15:49']Dus jij gelooft dat als er tsunami's en orkanen zijn etc, God mensen straft?
Ik geloof namelijk niet dat de World Trace Centers allebei vol zaten met mensen die vreselijke zonden zijn begaan. :) Het was een opdracht van Osama Bin Laden, niets te maken met God naar mijn mening.[/quote]

Sodom en Gomorra? :roll:

[quote name='TenF' post='246701' date='30 Aug 2008, 19:49']Ik zie hier nu al heel veel ontzettend kortzichtige reacties staan, van mensen die zelf denken dat ze o-zo ruimdenkend zijn. Ga alsjeblieft niet doen alsof alle gelovigen hetzelfde zijn![/quote]
Hmm, naar mijn idee is er alleen nog maar kritiek geweest op religie, niet op 'gelovigen' als geheel. Of zie ik dat verkeerd?

En jij denkt dat als je een uitspraak over een religie doet, dat je dan niks zegt over de mensen die daar volledig achterstaan, de gelovigen?

Ik heb er niet bepaald een mening over, van mij mag iedereen geloven wat hij of zij wilt, ik geloof denk ik nergens in, maar ik schreeuw niets te hard, want het kan natuurlijk nog altijd veranderen!

Ja. Elke gelovige interpreteert religie voor zichzelf. Je kunt dus niet zeggen dat elke gelovige volledig achter religie staat, ieder kijkt er anders tegenaan. Ik geef kritiek op religie als gegeven, het geheel. Twee hele verschillende dingen naar mijn mening.

[quote name='Odie' post='246707' date='30 Aug 2008, 20:00'][quote name='Frouwke' post='246667' date='30 Aug 2008, 15:49']Dus jij gelooft dat als er tsunami's en orkanen zijn etc, God mensen straft?
Ik geloof namelijk niet dat de World Trace Centers allebei vol zaten met mensen die vreselijke zonden zijn begaan. :) Het was een opdracht van Osama Bin Laden, niets te maken met God naar mijn mening.[/quote]

Sodom en Gomorra? :roll:
[/quote]

Zoals ik zei, ik lees de bijbel niet.

[quote name='Frouwke' post='246693' date='30 Aug 2008, 18:11'][quote name='ezzie' post='246670' date='30 Aug 2008, 16:18']wat grappig die laatste :droog:

maar ik heb niet gezegd dat God mensen zó straft :o dat bedoelde ik ook niet, ik geloof ook echt niet dat dat door God komt, ooit het laatste boek uit de Bijbel gelezen? want daar staat veel over het einde der tijden in ofzo :P
er staat ook dat er veel natuurrampen en oorlogen zullen komen, en dat zie ik ook gebeuren :P[/quote]

Ja sorry hoor, maar ik vind het een beetje onzin dat je het woord "Jehova" niet mag zeggen. :P Herinnerde me dus aan hoe die mensen in Harry Potter zich aanstellen over Voldemorts naam.

[/quote]
ik weet niet meer precies waarom ik het niet mocht zeggen.. mrrjah.....

weetje, ik ben trouwens erg blij dat iedereen.. of iig de meeste :P.. respect hebben voor de ander... in mijn oude klas (op de basisschool) voelde ik me echt een beetje genegeerd door m,n geloof ofzo :S
m,n juf uit groep 8:
dus ze gaat naar *schoolnaam* (prive :P)?? (een Christelijke school), tjah, sommigen kiezen voor een gelovige school i.p.v. een goede opleiding die bij het niveau past...
*zoiets*
ik bedoel WAAR SLAAT DAT OP!?!?! alsof mijn school niet goed les zou geven ofzo, omdat het zo gelovig is... maar ik heb haar nooit gemogen :P

Ik denk niet dat God ons straft door wat we doen.
Al die natuurrampen en oorlogen kunnen - vind ik - veel makkelijker verklaart worden

[quote name='Chariot' post='246789' date='31 Aug 2008, 10:41']Ik denk niet dat God ons straft door wat we doen.
Al die natuurrampen en oorlogen kunnen - vind ik - veel makkelijker verklaart worden[/quote]
jah, ik denk persoonlijk dat God geen onschuldige mensen zou vermoorden als straf voor de zondaars...

Volgens Wikipedia heeft [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland#Religie"]bijna de helft van de Nederlandse bevolking geen religie[/url]. Toch stemt een hele grote groep mensen op het CDA, wat klopt hier niet? :P

Ze vallen allemaal voor het kapsel van Balkenende :lol:?

Ik beschouw mezelf als een atheïst. Ben wel rooms-katholiek opgevoed, heb m'n vormsel en communie enzo gehad, maar alleen omdat m'n ouders dat wilde. Ze laten me wel vrij in m'n geloof ofzo, maar hun vonden dat het mijn m'n opvoeding hoorde. Ben zelf sinds een (paar?) jaar al van m'n geloof afgestapt, geloof niet in een god ofzo. Maar ik respecteer wel mensen die wel een geloof hebben, zolang ze het maar niet bij mij proberen op te dringen, of het gebruiken voor extremistische doeleinden ofzo.

Ik mag dan wel geen gewoon geloof hebben en behoorlijk op het christelijke zijn afgeknapt. Maar dat is voor mij geen reden om op geloven te spugen of gelovigen af te vallen. Ik heb juist het grootste respect voor mensen die een geloof hebben en ervoor uitkomen. Waar ik wel van walg zijn van die personen die het in hun hoofd hebben gehaald om hun geloof naar beneden te halen door rare stunts uit te vreten en mensen uit te moorden. Je kunt hierbij denken aan extremisten, Israeliers/Palesteinen en ook aan de kruistochten van vroeger. Al zijn er ook genoeg christenen in deze tijd die voor hun geloof 'strijden'.

Ik vind dat zulke mensen hun geloof te schande maken en die geloven worden ineens als gevaarlijk gezien. Kijk bv maar eens naar die moslimextremisten. Een paar van die lui verpesten het voor 95% van de rest van de moslims.

@ BB: ik zal nooooooit op het CDA stemmen. Niet omdat het een christelijke partij is (al telt dat wel grotendeels mee), maar ze denken te weinig aan de medemens vind ik. Daarom ga ik liever stemmen op een wat linksere partij (de SP of zo).

ik vind het soms best vaag, mijn hartsvriendin was moslim, en soms praatten we ook weleens over geloof enzo.. nooit ruzie gehad daarom...maar ruzie om een domme reden die ff nie boeit :P
men ouders soms helemaal trots: jah en dan hoor ik ze soms praten over geloof blabla en noooit ruzie altijd heel leuwk enz. van jah wat verschilt er bij dit en dat en dit is hetzelfde enzoo
was altijd wel leuwk :)

Ik kom - zoals ze dat zo leuk noemen - uit een katholiek nest. Gedoopt, communie gedaan, vormsel, alles erop en eraan. Maar ik zou mezelf geen gelovige (meer) willen noemen. Al jarenlang zit ik alleen nog maar met kerst in de kerk en waarom we dat nog steeds doen is mij ook niet helemaal duidelijk, ik denk vanuit een soort schuldgevoel.
Waar ik gelooftechnisch op dit moment sta weet ik zelf eigenlijk niet, ik ben een soort agnost die toch wel in 'iets' zou willen geloven, maar eerder de wetenschap dan het geloof zal omarmen. Nogal vaag dus :P

Toch ben en blijf ik heel diep van binnen toch katholiek. Ik vind het katholieke geloof ontzettend fascinerend. Dan moet je niet meteen aan komen zetten met alles wat er de afgelopen eeuwen in naam van de katholieke kerk voor misdaden gepleegd zijn, maar dan moet je puur en alleen kijken naar hoe die kerk zelf uiting geeft aan het christelijke geloof.
De rituelen, het mystieke ervan, de pracht en praal van kerken en kathedralen. De Latijnse hoogmis en Latijnse liturgie op zich vind ik prachtig. Ik heb ooit één keer in me leven een mis bijgewoond die voor het grootste deel in het Latijn was met een heus Gregoriaans koor erbij. Fascinerend mooi was dat.
Het ouderwetse katholicisme heeft zo'n intrigerende manier van het geloof uiten. Het is niet zo versimpeld als in zovele varianten van het christelijk geloof en iedereen heeft er dan net ff z'n eigen draai aan gegeven. Nee, het traditionele katholieke geloof is glashelder. God is verheven, dat zie je in alles: in de rituelen, in de muziek en als er een hemel is dan spreken ze er Latijn, want zo hoort het 8)

[quote name='Jozza' post='247219' date='1 Sep 2008, 23:05']De Latijnse hoogmis en Latijnse liturgie op zich vind ik prachtig. Ik heb ooit één keer in me leven een mis bijgewoond die voor het grootste deel in het Latijn was met een heus Gregoriaans koor erbij. Fascinerend mooi was dat.[/quote]

Ja, hè? :D Ik was in een kerk in Rome (was een heel bekende, weet de naam alleen niet meer. Heeft die beroemde plafondschildering met de trompe d'oeuil, als je ergens stond leek het alsof er zo'n koepel was, maar het plafond was gewoon plat :D), en volgens mij zongen ze ook Latijn (weet het niet zeker, volg wel Latijn maar ik herken het niet als iemand het spreekt), en het was heel erg mooi. Vond het wel bijzonder dat we er bij mochten.

[quote name='Frouwke' post='247378' date='2 Sep 2008, 21:29']Ja, hè? :D Ik was in een kerk in Rome (was een heel bekende, weet de naam alleen niet meer. Heeft die beroemde plafondschildering met de trompe d'oeuil, als je ergens stond leek het alsof er zo'n koepel was, maar het plafond was gewoon plat :D)[/quote]
De San Ignazio, ben ik ook geweest :)

[quote name='Suzan' post='247383' date='2 Sep 2008, 21:44']Wat is communie en vormsel eigenlijk? :o Iedereen heeft het erover. :P[/quote]
Oei, hoe leggen we dat kort uit? :P Het 'doen van je communie' waar iedereen het hier over heeft is iets wat voorkomt in de katholieke kerk. Je doet je communie als je een jaar of 8 bent en het wil zeggen dat je voor de eerste keer meedoet met het 'ter communie gaan' wat een belangrijk onderdeel is van elke mis. Het heeft officieel ook je Eerste Heilige Communie. Op het moment dat je je communie gedaan hebt dan hoor je echt bij de gemeenschap (commune - communie) van de kerk.
De communie tijdens de mis is het ritueel waarin verwezen wordt naar het laatste avondmaal van Jezus waarin hij brood en wijn deelde met zijn leerlingen. Een zelfde iets gebeurt tijdens de mis, je deelt een soort van brood (en soms ook wijn) met elkaar en het hele idee is dat iedereen op die manier in fysieke gemeenschap is met Jezus en de kerk.
Als je dat voor de eerste keer mag doen dan hoor je er echt bij zeg maar :P Vroeger was dat best wel een feest, ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is, mijn eerste communie is ook alweer een dikke 17 jaar geleden :P

Het vormsel is ook zoiets katholieks en dat gebeurt iets later als je een jaar of 12 bent. Het is eigenlijk een soort bevestiging van het feit dat je ooit katholiek gedoopt bent en nog steeds bij de katholieke kerk hoort. Tijdens je vormsel ontvang je zogenaamd de kracht van de Heilige Geest die je nodig hebt om als volwassene je geloof te kunnen belijden. Klinkt heel wazig, maar wat er in feite gebeurd is dat je 'gezalfd' wordt door een best wel hoge kerkfiguur - meestal een deken of een bisschop - die met een gezegende zalf (geen idee wat het eigenlijk is, waarschijnlijk gewoon een soort nivea) een kruistekentje op je voorhoofd maakt en erbij zegt "ontvang het teken van de heilige geest" of zoiets.

Als je uiteindelijk dus gedoopt bent, je communie gedaan hebt en je vormsel gedaan hebt dan ben je helemaal volwaardig lid van de katholieke kerk.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...