Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

@Saar: Ik heb altijd wel respect voor mensen die ergens echt in geloven en ook al helemaal een levensdoel in ogen hebben waar hun geloof belangrijk in is, zoals bij jou. Welk land gaat je voorkeur dan eigenlijk naar uit?

Ik geloof zelf niet in die dingen maar ik vind wel dat je respect voor andere moet hebben, wat ik bij jou, Abacus, niet echt vind. Je vergelijkt God met een lantaarnpaal? Dat is een van de meest domme dingen die ik ooit heb gehoord.... :| En Olivier, er is zat kleding die niet laag uitgesneden is of erg strak, dus wat jij zegt klopt niet bepaald?

[quote name='Saar' post='255235' date='28 Oct 2008, 17:12']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die
dingen heb gelezen is sowieso al een reden te geloven in
1 van de geloven. Omdat t WAAR is![/quote]
Ik heb best veel gelezen over de Dag Des Oordeels, maar ik geloof er niet in. Heb je bewijs dat het 'WAAR' is? Je zegt het zo van "Je kan geloven wat je wil, maar dat maakt toch niet uit, want wat ik geloof is toch wel waar". Ik bedoel dat het een beetje aanvallend klinkt. Want toen ik over de Dag Des Oordeels las, dacht ik echt 'daar geloof ik niks van', terwijl ik ook wel weer snap waarom mensen het wél geloven. Maar kun je mss uitleggen waarom jij vindt dat het per se waar is dan?

[quote name='judithbenik' post='255542' date='29 Oct 2008, 19:04']....Je vergelijkt God met een lantaarnpaal?........[/quote]

Dat was natuurlijk meer een vorm van beeldspraak en, zoals ik al eerder opmerkte, zeker niet kwetsend bedoeld. Een echte vergelijking met God en een lantaarnpaal kan ook niet omdat een lantaarnpaal een duidelijk bestaand ding is terwijl het bestaan van God ..eh.. op z'n minst discutabel is. Zoals uit deze discussie wel duidelijk blijkt.

Na alles nog eens te hebben doorgelezen, kan ik niet anders concluderen dat naar mijn persoonlijke mening elke vorm van religie uiteindelijk toch een door mensen verzonnen verhaal is. Kijk eens naar het journaal of lees eens een krant. Al die onschuldige mensen die creperen in diepste armoede of lijden aan de ellendigste ziekten.
Kinderen die van honger sterven, of slaafjes zijn, of met een machinegeweer rondsjouwen dat ze amper kunnen tillen.....

..Of heel dichtbij. Laatst kwam een klein jongetje bij me dat nagenoeg blind was. Hij vroeg of hij bepaalde voorwerpen mocht aanraken (het was op een modelbouwbeurs) en hij vertelde dan wat hij voelde.. In feite hartverscheurend...

Stel dat er een God (of Allah, of hoe dan ook) zou bestaan die dit zou toelaten... Die alle ellende op deze wereld zou toelaten.. Terwijl boeven en schurken in gestolen welvaart leven en daarbij in goede gezondheid honderd jaar worden..

Dan zou deze God ( die toch geacht wordt almachtig en vol liefde te zijn) in mijn ogen toch wel behoorlijk wat strafpunten verdiend hebben...

Ik ben van huis uit min of meer katholiek opgevoed, hoewel mijn ouders er ook al niet fanatiek mee bezig waren. Maar bovenstaande overwegingen plus nog wat andere ervaringen hebben mij doen besluiten om het laatste restje geloof ook maar overboord te zetten. Tja, ik ben inderdaad meer wetenschapper dan gelovige.

(Bedenk dat dit puur een persoonlijke mening is en zeker niet bedoeld is om wie dan ook te kwetsen. Ik zal ten alle tijden iemand in zijn/haar waarde laten zolang men dat ook bij mij doet. Maar een stevige discussie zou toch geen probleem mogen zijn..)

Ik geloof zelf niet, maar ik kan ook niet zeggen dat er niet 'meer' is dan wij nu kunnen zien en verklaren.

Ik heb respect voor mensen die een geloof aanhangen, maar niet òmdat ze een geloof aanhangen. Ik heb namelijk respect voor iedereen, behalve verkrachters/moordenaars/terroristen e.d.

Ik vind ook niet dat een religie iemand beperkt in zijn/haar doen en laten, omdat je er zelf voor kiest om religieus te zijn en dus jezelf die eventuele beperkingen oplegt. Misschien is het zo dat je in sommige landen gedwongen wordt om een bepaalde religie aan te hangen, maar dat betekent dus dat anderen jou beperkingen opleggen en de religie op zich daar dus niet verantwoordelijk voor is.

Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.

@Abacus: Als je zo'n voorbeeld geeft, moet je wel een volledig voorbeeld geven. Als je zegt 'als God dit en dat' dan moet je ook de Duivel meenemen in je voorbeeld. Want als er een God zou zijn, dan zou er ook een duivel kunnen zijn die dus voor die slechte dingen zorgt.

Of je gelooft of niet, in wat dan ook, dat moet je lekker zelf weten. Als je een gelukkiger mens bent met dan zonder religie, wie ben ik dan om te zeggen dat je toch beter niet religieus zou kunnen zijn. Zolang je geen andere mensen lastig valt met jou levensovertuiging, vind ik alles best.

[quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']@Abacus: Als je zo'n voorbeeld geeft, moet je wel een volledig voorbeeld geven. Als je zegt 'als God dit en dat' dan moet je ook de Duivel meenemen in je voorbeeld. Want als er een God zou zijn, dan zou er ook een duivel kunnen zijn die dus voor die slechte dingen zorgt.[/quote]

Omdat ik niet in 'n God geloof, en dus ook niet 'n Duivel, is het voor mij nòg moeilijker om voor die Duivel een plaats te vinden. De Duivel als argument voor het falen van God...? De Duivel als anti-God....? Is de Duivel sterker dan God...? (Als ik om me heen kijk in de wereld zou ik 'ja' zeggen..)

Ik denk toch eerder dat bepaalde mensen uit eigen vrije wil het kwaad doen, waarvan anderen, meestal onschuldige mensen vervolgens dan weer de dupe zijn.
De mens en enkel de mens is verantwoordelijk voor z'n daden.

[quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Of je gelooft of niet, in wat dan ook, dat moet je lekker zelf weten. Als je een gelukkiger mens bent met dan zonder religie, wie ben ik dan om te zeggen dat je toch beter niet religieus zou kunnen zijn. Zolang je geen andere mensen lastig valt met jou levensovertuiging, vind ik alles best.[/quote]

En daar sluit ik mij volledig bij aan...

[quote name='Abacus' post='255686' date='30 Oct 2008, 19:43']Omdat ik niet in 'n God geloof, en dus ook niet 'n Duivel, is het voor mij nòg moeilijker om voor die Duivel een plaats te vinden. De Duivel als argument voor het falen van God...? De Duivel als anti-God....? Is de Duivel sterker dan God...? (Als ik om me heen kijk in de wereld zou ik 'ja' zeggen..)[/quote]

Ja, alsof er niets goeds in de wereld gebeurt. Omdat iedereen het over het slechte nieuws heeft is het logisch dat je zoiets zegt.

[quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.[/quote]
weetje, om het maar heel plat te zeggen, JA dat is wat ik geloof..alleen leg jij het een beetje raar en overdreven uit...
en waarom zou je in een paradijsje toegelaten worden als je er toch niet in gelooft? ik zie geen reden waarom jij dan erin gelaten zou worden...
je moet dan niet opeens terugkrabbelen dan, want zo noem ik het, je geloofde niet in God of de duivel.. dus wat doe je in het paradijs van God als je hem niet gelooft...hoeveel goede dingen je ook gedaan mag hebben!

[quote name='ezzie' post='255704' date='30 Oct 2008, 21:12'][quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.[/quote]
weetje, om het maar heel plat te zeggen, JA dat is wat ik geloof..alleen leg jij het een beetje raar en overdreven uit...
en waarom zou je in een paradijsje toegelaten worden als je er toch niet in gelooft? ik zie geen reden waarom jij dan erin gelaten zou worden...
[/quote]
Ze zegt het niet raar, ze maakt er iets concreets van aangezien het allemaal zo abstract is. :P

[quote name='Maarten' post='255708' date='30 Oct 2008, 21:18'][quote name='ezzie' post='255704' date='30 Oct 2008, 21:12'][quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.[/quote]
[/quote]
Ze zegt het niet raar, ze maakt er iets concreets van aangezien het allemaal zo abstract is. :P
[/quote]
juah mrr volgens mij leg je het nie helemaal uit zoals Christenen het geloven hrr :|
mrr jah srry van mijn heftige reactie hrr :|

@Ezzie: Het was misschien een beetje simpel gebracht door mij, want er is niemand die dat allemaal gedaan heeft. Maar in mijn voorbeeld bestaat er dus een hemel en daarmee ook een hel, in mijn voorbeeld ga je dus als je dood gaat óf naar de hemel óf naar de hel en zit daar even niets tussenin.

Dus: Je hebt je hele leven alleen maar goede dingen gedaan, echt niets anders, maar je hebt niet in God geloofd. Dan kom je te overlijden en kom je er dus achter dat er toch een God bestaat. God mag dan bepalen over jou 'lot' na het leven, of je dus eeuwig in de hel moet leven of eeuwig in de hemel. Wat is het dan voor onzin dat God je dan naar de hel zou sturen, om eeuwig te lijden terwijl je nooit iets verkeerds hebt gedaan in je leven. Dat is pas onrechtvaardig in mijn ogen. Want dan zegt God eigenlijk dat je alleen echt goed kan zijn, als je ook in Hem gelooft.

weetje, dat is hét probleem dat ik heb, dat snap ik oowk niet... misschien dat ik er aan mijn voorganger duidelijkheid over kan vragen..(voorganger is soort dominee mrr wordt alleen anders genoemd ofzo xD)

Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die
1 van de geloven. Omdat t WAAR is!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHA

Sorry hoor maar hoe naief ben je dan

[quote name='ezzie' post='255704' date='30 Oct 2008, 21:12'][quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.[/quote]
je moet dan niet opeens terugkrabbelen dan, want zo noem ik het, je geloofde niet in God of de duivel.. dus wat doe je in het paradijs van God als je hem niet gelooft...hoeveel goede dingen je ook gedaan mag hebben!
[/quote]
Waar gaan ongelovigen dan heen? We geloven niet in de duivel, dus we kunnen ook niet in de hel branden zoals bepaalde gelovigen beweren.
Beetje tegenstrijdig niet? Ongelovigen kunnen niet in het 'paradijs' komen omdat ze niet in God geloven, maar wel in de 'hel' hoewel ze ook niet in de duivel geloven?

Ongelovigen komen zeker in het ongelovigen-paradijs? 8)

Als dan toch alle ongelovigen die 'goed' geleefd hebben gelijk naar de hel moeten zodra ze dood zijn, dan is dat best wel grof van "God". Of is dat dan weer het werk van de duivel? Die heeft er natuurlijk voor gezorgd dat God ze wel moest weigeren? :o Anders is meteen de hele intentie van God weg, aangezien hij dan net zo goed in de 'hel' thuishoort.

[quote name='Elmer' post='255718' date='30 Oct 2008, 21:36']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die

Sorry hoor maar hoe naief ben je dan[/quote]
:S die reactie van jou sloef egt helemaal nergens op...
als zij gelooft dat het waar is (ik geloof ook in een Dag des Oordeels) is ze niet meteen naief.. zijn al die miljoenen mensen die daarin geloven ineens naief? vind ik wel een beetje uhh..naief :P

[quote name='Chariot' post='255699' date='30 Oct 2008, 20:49']Ja, alsof er niets goeds in de wereld gebeurt. Omdat iedereen het over het slechte nieuws heeft is het logisch dat je zoiets zegt.[/quote]

Natuurlijk gebeurt er ook een heleboel goeds in de wereld. En eigenlijk zou dat juist normaal moeten zijn. Maar dan nog zie ik de link naar God niet. Waar het mij om gaat, is het onrecht wat er in de wereld is. Ik blijf er bij dat het enkel mensen zijn die kwaad of goed doen, afhankelijk van hun persoonlijkheid. Slechts de mens zelf is verantwoordelijk voor zijn daden. Afschuiven naar God of Duivel kan enkel maar gezien worden als een vorm van onttrekken aan de eigen verantwoordelijkheid.

En wat dat paradijsje betreft; daarover maak ik mij geen enkele illusie. Dood is dood. Punt uit.

Waarom zouden wij ons eigenlijk moeten verbeelden dat wij, in tegenstelling tot alle dieren, het voorrecht hebben om als een soort geesten eeuwig verder te leven..? Als we echt zo belangrijk waren in de Cosmos, dan hadden we wel op Aarde het eeuwige leven gekregen....

[quote name='ezzie' post='255721' date='30 Oct 2008, 21:39'][quote name='Elmer' post='255718' date='30 Oct 2008, 21:36']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die

als zij gelooft dat het waar is (ik geloof ook in een Dag des Oordeels) is ze niet meteen naief.. zijn al die miljoenen mensen die daarin geloven ineens naief? vind ik wel een beetje uhh..naief :P
[/quote]

Yep, gehersenspoeld 8)

[quote name='Elmer' post='255723' date='30 Oct 2008, 21:42'][quote name='ezzie' post='255721' date='30 Oct 2008, 21:39'][quote name='Elmer' post='255718' date='30 Oct 2008, 21:36']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die

[/quote]

Yep, gehersenspoeld 8)
[/quote]
wie ik? hou dan je mond lkkr, ik geloof egt niet omdat ik gehersenspoeld ben, zo vanzelfsprekend was geloven voor mij niet.. ik ben zélf tot geloof gekomen en niet door mijn opvoeding! so stfu xD

[quote name='Abacus' post='255722' date='30 Oct 2008, 21:40']Waarom zouden wij ons eigenlijk moeten verbeelden dat wij, in tegenstelling tot alle dieren, het voorrecht hebben om als een soort geesten eeuwig verder te leven..?[/quote]
Ik geloof ook niet in geesten. Maar ik vroeg me altijd al af waarom men altijd uitgaat van menselijke geesten.
Worden dieren dan geen geesten na hun dood? Wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..?

[quote name='Nefje' post='255727' date='30 Oct 2008, 21:45'][quote name='Abacus' post='255722' date='30 Oct 2008, 21:40']Waarom zouden wij ons eigenlijk moeten verbeelden dat wij, in tegenstelling tot alle dieren, het voorrecht hebben om als een soort geesten eeuwig verder te leven..?[/quote]
Ik geloof ook niet in geesten. Maar ik vroeg me altijd al af waarom men altijd uitgaat van menselijke geesten.
Worden dieren dan geen geesten na hun dood? Wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..?
[/quote]
dat de een kan praten en de ander blaffen? xD
lol srry voor offtopic :P

[quote name='ezzie' post='255725' date='30 Oct 2008, 21:44'][quote name='Elmer' post='255723' date='30 Oct 2008, 21:42'][quote name='ezzie' post='255721' date='30 Oct 2008, 21:39'][quote name='Elmer' post='255718' date='30 Oct 2008, 21:36']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die

[/quote]

Yep, gehersenspoeld 8)
[/quote]
wie ik? hou dan je mond lkkr, ik geloof egt niet omdat ik gehersenspoeld ben, zo vanzelfsprekend was geloven voor mij niet.. ik ben zélf tot geloof gekomen en niet door mijn opvoeding! so stfu xD
[/quote]

[img]http://lemmycaution.files.wordpress.com/2008/06/successful-troll-is-successful.jpg[/img]

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...