Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

[quote name='ezzie' post='255728' date='30 Oct 2008, 21:45'][quote name='Nefje' post='255727' date='30 Oct 2008, 21:45'][quote name='Abacus' post='255722' date='30 Oct 2008, 21:40']Waarom zouden wij ons eigenlijk moeten verbeelden dat wij, in tegenstelling tot alle dieren, het voorrecht hebben om als een soort geesten eeuwig verder te leven..?[/quote]
Ik geloof ook niet in geesten. Maar ik vroeg me altijd al af waarom men altijd uitgaat van menselijke geesten.
Worden dieren dan geen geesten na hun dood? Wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..?
[/quote]
dat de een kan praten en de ander blaffen? xD
lol srry voor offtopic :P
[/quote]
Je snapt mijn punt niet.

Als dieren geen geesten worden (ik heb iig nog nooit iets daarover gelezen), dan moet er 'iets' zijn waardoor mensen dat wel worden.
Dus ik vraag me af hoe mensen die er wel in geloven dat dan zien. Ik neem aan dat dat 'iets' niet onze arrogantie is.
Het moet wel iets genetisch zijn... maar waarom zijn er dan geen aap geesten?
Kortom : wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..? Wat hebben wij extra zodat wij wél in geesten veranderen? Hoe kan dat 'iets' onderscheid maken tussen het organisme 'mens' en een ander organisme (elk willekeurig dier)?

[quote name='Nefje' post='255732' date='30 Oct 2008, 21:50'][quote name='ezzie' post='255728' date='30 Oct 2008, 21:45'][quote name='Nefje' post='255727' date='30 Oct 2008, 21:45'][quote name='Abacus' post='255722' date='30 Oct 2008, 21:40']Waarom zouden wij ons eigenlijk moeten verbeelden dat wij, in tegenstelling tot alle dieren, het voorrecht hebben om als een soort geesten eeuwig verder te leven..?[/quote]
Ik geloof ook niet in geesten. Maar ik vroeg me altijd al af waarom men altijd uitgaat van menselijke geesten.
Worden dieren dan geen geesten na hun dood? Wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..?
[/quote]
dat de een kan praten en de ander blaffen? xD
lol srry voor offtopic :P
[/quote]
Je snapt mijn punt niet.

Als dieren geen geesten worden (ik heb iig nog nooit iets daarover gelezen), dan moet er 'iets' zijn waardoor mensen dat wel worden.
Dus ik vraag me af hoe mensen die er wel in geloven dat dan zien. Ik neem aan dat dat 'iets' niet onze arrogantie is.
Het moet wel iets genetisch zijn... maar waarom zijn er dan geen aap geesten?
[/quote]
ik geloof niet egt dat we geesten worden ofzo...geesten bestaan wel..dat geloven Christenen oowk...en we geloven dan OOK dat het slecht is om geesten op te roepen..demonen heeft het iets mee te maken blabla...O.o

[quote name='Nefje' post='255720' date='30 Oct 2008, 21:39'][quote name='ezzie' post='255704' date='30 Oct 2008, 21:12'][quote name='Anne' post='255654' date='30 Oct 2008, 15:12']Wat ik onzin vind is dat mensen die niet geloven in God ook niet naar een eventuele hemel zouden gaan. Want als je nou goed geleefd hebt, veel goede dingen hebt gedaan, maar niet in God hebt geloofd, wie is God dan om te zeggen:"Ja sorry hoor, maar je geloofde niet in mij, dus laat ik je ook niet toe in mijn paradijsje. Ook al heb je al die mensen uit een brandend gebouw gered, met je eigen handen scholen gebouwd in derdewereldlanden en een kogel opgevangen voor Nelson Mandela waardoor je nu hier staat." Beetje kortzichtig lijkt me.[/quote]
weetje, om het maar heel plat te zeggen, JA dat is wat ik geloof..alleen leg jij het een beetje raar en overdreven uit...
en waarom zou je in een paradijsje toegelaten worden als je er toch niet in gelooft? ik zie geen reden waarom jij dan erin gelaten zou worden...
je moet dan niet opeens terugkrabbelen dan, want zo noem ik het, je geloofde niet in God of de duivel.. dus wat doe je in het paradijs van God als je hem niet gelooft...hoeveel goede dingen je ook gedaan mag hebben!
[/quote]
Waar gaan ongelovigen dan heen? We geloven niet in de duivel, dus we kunnen ook niet in de hel branden zoals bepaalde gelovigen beweren.
Beetje tegenstrijdig niet? Ongelovigen kunnen niet in het 'paradijs' komen omdat ze niet in God geloven, maar wel in de 'hel' hoewel ze ook niet in de duivel geloven?

Ongelovigen komen zeker in het ongelovigen-paradijs? 8)

Als dan toch alle ongelovigen die 'goed' geleefd hebben gelijk naar de hel moeten zodra ze dood zijn, dan is dat best wel grof van "God". Of is dat dan weer het werk van de duivel? Die heeft er natuurlijk voor gezorgd dat God ze wel moest weigeren? :o Anders is meteen de hele intentie van God weg, aangezien hij dan net zo goed in de 'hel' thuishoort.
[/quote]
Ik heb nog geen antwoord gekregen. ^^

Bij dat andere komen we weer op dezelfde vraag : hoe maken die demonen dan onderscheid tussen mensen en andere dieren?

[quote name='Nefje' post='255727' date='30 Oct 2008, 21:45']Wat is het verschil tussen het ene organisme en het andere..?[/quote]

Lol, ik was dat stukje aan 't lezen en dacht dat er orgasme stond. :-P Verkeerd gelezen dus. 8)
Zou best raar zijn als er zou staan Wat is het verschil tussen het ene orgasme en het ander? :D

Maareuh... ik geloof in dat euhm reïncarnatie ofzoiets?

Kinderachtig wordt hier gedaan zeg. Laat iedereen in zijn/haar waarden,
ophouden met beledigen van mensen die geloven! Zolang hier zo gedaan
wordt ga ik verder niet in op de vragen die mij gesteld zijn, sorry voor de
mensen die wel hier in dit topic normaal doen. Maar zo heb ik geen zin in
als mensen met kinderachtige reacties komen.. pleaseee ;) .

[quote name='Saar' post='255749' date='30 Oct 2008, 22:09']Kinderachtig wordt hier gedaan zeg. Laat iedereen in zijn/haar waarden,
ophouden met beledigen van mensen die geloven! Zolang hier zo gedaan
wordt ga ik verder niet in op de vragen die mij gesteld zijn, sorry voor de
mensen die wel hier in dit topic normaal doen. Maar zo heb ik geen zin in
als mensen met kinderachtige reacties komen.. pleaseee ;) .[/quote]

Houd je je er zelf ook aan dan? :D

Nou ik beledig hier niemand in dit topic??
Dus begin je zelf uit te leggen als je zo'n
opmerking maakt ;) .

Als mens kan je niet beslissen wie wel en niet in de hemel komt. Op de vraag van Anne kan je dan ook geen antwoord geven. Trouwens, een gelijkenis, van Jezus dacht ik. Staat ergens in de Bijbel. Er waren 7 'slimmere' uitgenodigden voor een feest en 7 'dommere' uitgenodigden. Beiden wachten ze op de gastheer die het feest zou openen `s avonds. Beide groepen hadden olielampjes meegenomen, alleen had de eerste groep extra olie meegenomen. De gastheer liet op zich wachten en de lampjes gingen uit omdat de olie dus op was. De 'slimmere' groep had gelukkig extra olie mee. De andere groep rende naar de winkel om meer olie te halen. Net toen ze dat deeden kwam de gastheer aan en begon het feest. De eerste groep had dus goed vol gehouden en ze hadden toegang tot het feest. De andere groep kwam terug en ontdekte dat de gastheer al gearriveerd was. Ze wilden naar binnen gaan maar de deur zat helaas op slot. De volhouders hadden dus gewonnen. De eerste groep zou gemakkelijk belachelijk kunnen gemaakt worden met hun extra olie. Net als Noach met z`n ark. Net zoals het nu zo gemakkelijk voor jullie is om het Geloof aan te vallen.

Ik voel met trouwens niet beter dan jullie, ik doe net zoveel fout als een doorsnee mens. @ Nefje: mensen hebben idd wat arrogants. Bijv. 'dat we weten dat we bestaan'. Alsof dieren dat niet weten. Dat kunnen wij niet weten, wij kunnen immers amper met hun communiceren?

====

Maar we hebben het nu de hele tijd over het Christendom (en een beetje over de Islam :))
Abacus, wat geloof jij eigenlijk? Oerknal etc. ? En anderen dan die niet Christelijk zijn?

Oke genoeg! We kunnen elkaar's mening ook gewoon respecteren! En dan gaan we nu terug ontopic zonder elkaar belachelijk te maken of wat dan ook!

Ik vind het altijd stom dat er vaak wordt gedacht dat atheïsten automatisch in de oerknal geloven. Dit is vaak zo, maar hoeft niet zo te zijn!
Ik vind de oerknal en de evolutietheorie aanneemlijk, maar het is nooit bewezen. Ik vind zelf de evolutietheorie iets logischer klinker dan de oerknal. Als ik op dit moment zou moeten zeggen hoe alles begon zou ik de oerknal wel noemen, maar over het algemeen vind ik dat we het gewoon niet weten. Het is niet zo dat ik er echt in 'geloof'. :-P

In den beginne was er niets. En dat ontplofde ook nog :P !

Nee, over heel veel dingen ben ik het wel eens met Atheïsten. Deels de evolutietheorie bijv.

[quote name='Suzan' post='255775' date='30 Oct 2008, 22:42']Ik vind het altijd stom dat er vaak wordt gedacht dat atheïsten automatisch in de oerknal geloven. Dit is vaak zo, maar hoeft niet zo te zijn!
Ik vind de oerknal en de evolutietheorie aanneemlijk, maar het is nooit bewezen. Ik vind zelf de evolutietheorie iets logischer klinker dan de oerknal. Als ik op dit moment zou moeten zeggen hoe alles begon zou ik de oerknal wel noemen, maar over het algemeen vind ik dat we het gewoon niet weten. Het is niet zo dat ik er echt in 'geloof'. :-P[/quote]

Evolutietheorie en oerknal zijn twee verschillende dingen hé. Evolutietheorie gaat over het leven op aarde, terwijl de oerknal gaat over het ontstaan van het universum.

Zelf geloof ik in de evolutietheorie. Er zijn gewoon te veel dingen die kloppen als je kijkt naar de evolutietheorie, dat het voor mij geen toeval meer is. Maarja, ik kan het niet bewijzen natuurlijk.

[quote name='Chariot' post='255765' date='30 Oct 2008, 22:21']Abacus, wat geloof jij eigenlijk? Oerknal etc. ? En anderen dan die niet Christelijk zijn?[/quote]

In principe geloof ik alleen in de dingen die voelbaar, meetbaar of op z'n minst op een of andere manier waarneembaar of aantoonbaar zijn. Ik kies dan ook duidelijk voor de evolutietheorie. Wat die oerknal betreft, tot een bepaalde hoogte klinkt het aannemelijk, maar het heeft ook z'n zwakke kanten. Want prompt rijst dan weer de vraag: Wat was er dan vòòr die oerknal? En wat gebeurt er als het effect van die oerknal is "uitgewerkt". Komt er dan een 'Big Crunch" en vervolgens weer een Big Bang..? Meer een soort pulserend, cyclisch panversum ..?

De geleerden weten het niet en ik weet het dus ook niet. Maar dat zie ik nog steeds niet als een reden om dan maar te zeggen dat 'n God dat gemaakt heeft. Zo met het idee: 'Dan ben ik er van af..."
Het is aan de mens zelf om dingen te ontdekken, ziektes uit te bannen en een betere wereld te creëren. (Of alles te verzieken en te vernielen..)
En ik vrees toch echt dat geen God of Geest je daarbij helpen zal...

Ik ben het er wel inderdaad mee eens dat het geloof je van huis mee krijgt (grotendeels).
Tuurlijk zijn er ook mensen die later pas gaan geloven.

[quote name='ezzie' post='255721' date='30 Oct 2008, 21:39'][quote name='Elmer' post='255718' date='30 Oct 2008, 21:36']Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels? Als je die
dingen heb gelezen is sowieso al een reden te geloven in
1 van de geloven. Omdat t WAAR is!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHA

Sorry hoor maar hoe naief ben je dan[/quote]
:S die reactie van jou sloef egt helemaal nergens op...
als zij gelooft dat het waar is (ik geloof ook in een Dag des Oordeels) is ze niet meteen naief.. zijn al die miljoenen mensen die daarin geloven ineens naief? vind ik wel een beetje uhh..naief :P
[/quote]

Ik denk dat hij bedoelt dat het naïef is, iets meteen te geloven door het alleen te lezen. Zo kun je zoveel andere dingen geloven door het alleen te lezen.

Het is natuurlijk ook niet alleen lezen en dan gelijk geloven..
kan je zelf natuurlijk ook wel bedenken. Rome is ook niet
in 1 dag gebouwt ;) .

Er zit gewoon zoveel in wat waar is dat t moeilijk niet te
geloven is. En mijn post was niet aanvallend bedoelt.
Maar ieder zijn/haar ding.

@Patty: why heb je je post ge edit?

[b]Quote[/b]

...."Mensen hier bekend met de Dag Des Oordeels?"....

--------------------------------------------------------------

Ook al zo 'n merkwaardig fenomeen bij de meeste religies. Waarom zou er op enig moment een "Dag des Oordeels" moeten zijn. Volgens mensen die gelovig zijn worden personen op het moment van overlijden toch al beoordeeld of ze naar de hemel of naar de hel gaan..? Dan lijkt mij die specifieke dag nogal overbodig..
Of is het wederom iets om mensen vooral bang te maken....

Dat de Aarde eens vergaat is wel zeker. De zon zal eens wel uitgedoofd raken en daarbij zodanig opzwellen dat de planeet daar geheel in verdwijnt. Gelukkig duurt dat echter nog wel een paar miljard jaar.. Ik ben meer bang dat de mens zelf z'n Aardbolletje al veel eerder onbewoonbaar gemaakt heeft.

Maar dat kun je allemaal toch niet als "Dag des Oordeels" beschouwen, maar meer als een natuurverschijnsel zien.

Toen ik nog JG was, geloofde ik er ook heilig in, dat God zou ingrijpen en dat we dan hier een paradijs op aarde zouden krijgen. Het waarom snap ik nu eerlijk gezegd niet meer, maar in die tijd vond ik het best een fijn idee dat je dan een vredige wereld zou krijgen en voor altijd zou mogen blijven leven.

Nu denk ik er anders over. Ik geloof wel degelijk in een leven na de dood en ik vind het eigenlijk best logisch dat als mensen na hun dood nog 'iets' zijn, ook dieren (met name huisdieren) misschien ook wel 'iets' zijn. Bewijzen kan je het niet, daarom heet het ook een geloof.

Wat betreft de theorie van Abacus, vond ik wel grappig om te lezen. Over die oerknal. Wat was er daarvoor? Zoiets zit ik me nl al tijden af te vragen. Want die oerknal, tja daar geloof ik dan weer niet in. En ook niet in de evolutietheorie...

Om nog even op het geloof terug te komen: voor mij is het vandaag een feestdag: Samhain. Jullie kennen het ook vast wel als Halloween. Een nieuw jaar is begonnen, heerlijk!!!!

Ik vind de Dag des Oordeels vreemd, waarom zou inééns iedereen beoordeeld worden? Dat gebeurt inderdaad na de dood sowieso al? Dus ik snap niet echt hoe dat zit. Is dan de aarde ineens leeg, houdt alles op? En waren maken alleen de mensen die dan leven dat mee, en niet de mensen die veel eerder leefden?

[quote name='Babske' post='255913' date='1 Nov 2008, 00:01']Om nog even op het geloof terug te komen: voor mij is het vandaag een feestdag: Samhain. Jullie kennen het ook vast wel als Halloween. Een nieuw jaar is begonnen, heerlijk!!!![/quote]

Fijne Samhain! :D Samhain is de dag waarop de god sterft toch?

Nee, dan komt ie juist meer en meer de boel overheersen. Met Yule bereikt ie zijn hoogtepunt van zijn macht (21 december, kortste dag van het jaar) en vanaf Imbolc (2 februari) gaat de Godin juist meer invloed uitoefenen.

Dat is het originele verhaal zeg maar, maar ik ben niet zo'n godenaanbidder. ;)

Oh, ik dacht juist andersom. Dat de godin werd ge-associeerd met de maan, vandaar dat op Yule haar macht het grootste was, en dan de God wordt geboren, omdat de dagen weer langer worden vanaf dat moment. ^_^

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...