Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Saar

Het Geloof.

Recommended Posts

[quote name='ezzie' post='255954' date='1 Nov 2008, 13:54']lol, gister was het hervormingsdag :D[/quote]

Wat wordt er dan hervormd, of opnieuw gevormd..?

zelf ben ik christen, maar ga niet elke zondag naar de kerk ofzow
zelf word ik boos als mensen zeggen dat er geen God is omdat er
zoveel ellende is op de wereld, God heeft ons een vrije wil gegeven,
kijk zelf eerst wat wij mensen met de wereld doen.
het is natuurlijk makkelijk om een ander de schuld te geven,
maar beter om gewoon zelf op te komen voor je daden.
zelf vind ik homosexualiteid niet erg, als je verliefd bent kan niemand
er wat aan doen.

Wat ik zo krom vind van religies is dat ze allemaal wel beloven dat je naar een soort van hemel zal gaan als je hun regeltjes volgt.

Ik denk dat deze planeet al een soort van hemel was, alleen hebben wij mensen er iets van gemaakt dat we willen streven naar een beter leven in de hemel.
Niet dat ik daardoor in het hele Genesis verhaal geloof, maar als je ziet dat we enorm veel prachtige natuur hebben in deze wereld dat we nu zelf massaal aan het verpesten zijn, dan weet je misschien wat ik bedoel.

Er is één echt probleem met de mensheid en om dat is het beste uit te leggen met een stukje biologie:
Misschien ken je nog wel de ecosystemen uit de biologieles. Een ecosysteem is een verzameling organismen in een bepaald gebied die met elkaar in verhouding staan. Een ecosysteem is in balans als alle dieren en planten zich voeden en gegeten worden met een voedselketen als basis. Alle soorten hebben natuurlijke vijanden zoals grotere dieren of ziektes. Haal één van die soorten weg uit het ecosysteem, en alles raakt uit balans. Als je bijvoorbeeld konijnen en roofvogels hebt, en de roofvogels gaan opeens weg, dan komen er veel meer konijnen bij die de hele omgeving kaalvreten.

De natuur heeft dit prima zelf kunnen regelen, totdat de mens er kwam. Wij hebben geen natuurlijke vijanden meer behalve ziektes. Hoe verschrikkelijk ziektes als Tuberculose, MS en kanker ook mogen zijn voor mensen, in essentie is het gewoon een manier van de natuur om het ecosysteem in stand te houden. Homo's zijn eigenlijk ook een manier om dat te doen, omdat ze (normaal gesproken) geen kinderen krijgen. Er zijn namelijk ook homoseksuele dieren.
Het probleem is dat wij als mensheid gewoon met te veel zijn. Wij zijn onderdeel van een uit balans geraakt ecosysteem en de wereld lijdt eronder. Dat klinkt misschien heel erg, maar het is gewoon zo. De hele Amerikaanse bevolking heeft bijvoorbeeld een [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk"]ecologische voetafdruk[/url] (wat het aantal hectare is wat iedereen nodig heeft aan grondstoffen om te consumeren) van ongeveer 5 keer de aarde. Terwijl we er toch echt maar ééntje hebben.

Conclusie: de wereld zou een stuk beter af zijn als we niet met zo veel mensen waren. En religie helpt daar niet echt bij. Hun filosofie is dat je juist zo veel mogelijk kinderen moet nemen, want "hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Hoe meer mensen, hoe groter het geloof. Ik denk dat dit ook één van de redenen zijn waarom het Vaticaan nog steeds tegen condooms is.

Maar goed, hiermee wil ik niet zeggen dat elke nieuwe baby die nu geboren wordt de wortel van het kwaad is, zij kunnen er ook niks aan doen, en iedereen is natuurlijk speciaal. Maar dit is gewoon wat er gebeurt gezien vanuit een kil en biologisch standpunt. En veel mensen schijnen dat niet te snappen, en hopen daarom maar op een beter leven in de hemel. Waarom kunnen we er niet voor zorgen dat we hier en nu onze eigen hemel maken?

Ik denk dat je wel gelijk hebt met je post. De mens is ook gewoon doorgeschoten in hun bestaan zeg maar.
Ik ben ook wel tegen eten weggooien enzo, dan denk ik ook van, ja, daar heeft weer wat natuur voor plat gemoeten, of hard voor moeten werken, en dan wordt het zo weggegooid...

[quote name='Wouter' post='256597' date='6 Nov 2008, 23:02']Wat ik zo krom vind van religies is dat ze allemaal wel beloven dat je naar een soort van hemel zal gaan als je hun regeltjes volgt.[/quote]

Je moet nu eenmaal een verhaal maken, als je mensen wilt overtuigen van je gelijk...

[quote name='Wouter' post='256597' date='6 Nov 2008, 23:02']Conclusie: de wereld zou een stuk beter af zijn als we niet met zo veel mensen waren....[/quote]

En dat is nu precies de kern van het probleem.
Zet te veel dieren bij elkaar en ze vliegen elkaar naar de keel. Dat geldt voor muizen en voor olifanten, en voor alles wat er tussenin zit. En mensen schijnen al niet veel anders te reageren. Het is niet voor niets dat het geweld in de grote steden percentagegewijs belangrijk hoger is dan op het platteland. Mensen zijn geen bijen of termieten, en dus niet bedoeld om in bijenkorven of termietenheuvels te leven, ook al zijn deze dan van beton en hebben ze een lift.

Mensen zijn dan weliswaar een soort "kuddedieren"; ze zoeken elkaar wel op en hebben elkaar ook wel nodig, maar slechts tot op zekere hoogte. Voor elke groep of kudde of zwerm schijnt een bepaalde kritische grens te zijn. Komt het daar boven dan is de balans verstoord en ontstaan allerlei ongewenste neveneffecten.

En ik denk dat voor de mens die kritische grens op veel plaatsen al ver overschreden is...

Klopt, want er zijn namelijk al meer dan 1 miljard chinezen. Dat is het grootste inwonersaantal van een land ter wereld, en een zesde deel van de wereldbevolking. (totaal 6 miljard).

[quote name='judithbenik' post='256609' date='7 Nov 2008, 13:07']In China is of was 't zo dat je niet meer als 1 kind mag krijgen omdat er anders teveel kinderen zijn? :o[/quote]

Zijn ze overigens heel streng in. Daar eindigen redelijk wat kinderen in de goot, omdat ze al een kind hebben. Uitzonderingen zijn overigens dat als het eerste kind een meisje is, je er soms nog 1 mag, in verband met overnemen van het familiebedrijf enz. Zo kan het dus ook.

1 Kind is wel weinig zeg :o
Naja, men doet er toch pas wat aan als de rijkere landen getroffen worden door gevolgen van teveel mensen (voedseltekort etc.). En als dat zo is, zijn de mensen in de armere landen al lang dood gegaan door honger.
Klinkt misschien wat gemeen maar zo is het wel denk ik.

Er is natuurlijk wel hulp uit onze landen, maar voedsel sturen is eigenlijk niet goed - werkt maar tijdelijk. Ze moeten hun eigen eten verbouwen, en daar moeten we juist mee helpen vind ik.

T is al lang niet zo streng meer in china hoor. Ze mogen er ondertussen al wel twee ofzo. Ook omdat ze last hadden van een enorme vergrijzing. En omdat veel baby-meisjes werden vermoord of geaborteerd (chinezen huwelijken meestal hun dochters uit, en dan gaat ze gewoon bij het gezin van haar man wonen en werken, waardoor haar eigen ouders, tegen dat ze heel oud zijn, niemand meer hebben om voor hen te zorgen)

[quote name='cherrymex' post='256549' date='6 Nov 2008, 20:07']zelf ben ik christen, maar ga niet elke zondag naar de kerk ofzow
zelf word ik boos als mensen zeggen dat er geen God is omdat er
zoveel ellende is op de wereld, God heeft ons een vrije wil gegeven,
kijk zelf eerst wat wij mensen met de wereld doen.
het is natuurlijk makkelijk om een ander de schuld te geven,
maar beter om gewoon zelf op te komen voor je daden.
zelf vind ik homosexualiteid niet erg, als je verliefd bent kan niemand
er wat aan doen.[/quote]
Klopt wat je zegt! Het belangrijkste wat God ons gegeven heeft/zou hebben, is vrije wil. En er wordt ook altijd benadrukt dat hij geen enkele invloed heeft in dat opzicht. Dus al die oorlogen "in de naam van God/Allah/wie dan ook" slaan helemaal nergens op. En die discussies van "waarom staat God zoveel ellende toe", zijn bijna allemaal af te sluiten met "het is niet God die het doet, maar de mens die ervoor kiest". Behalve natuurrampen, alhoewel die tot op zekere hoogte ook onze eigen schuld zijn ;)

[quote name='Wouter' post='256597' date='6 Nov 2008, 23:02']Wat ik zo krom vind van religies is dat ze allemaal wel beloven dat je naar een soort van hemel zal gaan als je hun regeltjes volgt.

Ik denk dat deze planeet al een soort van hemel was, alleen hebben wij mensen er iets van gemaakt dat we willen streven naar een beter leven in de hemel.
Niet dat ik daardoor in het hele Genesis verhaal geloof, maar als je ziet dat we enorm veel prachtige natuur hebben in deze wereld dat we nu zelf massaal aan het verpesten zijn, dan weet je misschien wat ik bedoel.

Er is één echt probleem met de mensheid en om dat is het beste uit te leggen met een stukje biologie:
Misschien ken je nog wel de ecosystemen uit de biologieles. Een ecosysteem is een verzameling organismen in een bepaald gebied die met elkaar in verhouding staan. Een ecosysteem is in balans als alle dieren en planten zich voeden en gegeten worden met een voedselketen als basis. Alle soorten hebben natuurlijke vijanden zoals grotere dieren of ziektes. Haal één van die soorten weg uit het ecosysteem, en alles raakt uit balans. Als je bijvoorbeeld konijnen en roofvogels hebt, en de roofvogels gaan opeens weg, dan komen er veel meer konijnen bij die de hele omgeving kaalvreten.

De natuur heeft dit prima zelf kunnen regelen, totdat de mens er kwam. Wij hebben geen natuurlijke vijanden meer behalve ziektes. Hoe verschrikkelijk ziektes als Tuberculose, MS en kanker ook mogen zijn voor mensen, in essentie is het gewoon een manier van de natuur om het ecosysteem in stand te houden. Homo's zijn eigenlijk ook een manier om dat te doen, omdat ze (normaal gesproken) geen kinderen krijgen. Er zijn namelijk ook homoseksuele dieren.
Het probleem is dat wij als mensheid gewoon met te veel zijn. Wij zijn onderdeel van een uit balans geraakt ecosysteem en de wereld lijdt eronder. Dat klinkt misschien heel erg, maar het is gewoon zo. De hele Amerikaanse bevolking heeft bijvoorbeeld een [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk"]ecologische voetafdruk[/url] (wat het aantal hectare is wat iedereen nodig heeft aan grondstoffen om te consumeren) van ongeveer 5 keer de aarde. Terwijl we er toch echt maar ééntje hebben.

Conclusie: de wereld zou een stuk beter af zijn als we niet met zo veel mensen waren. En religie helpt daar niet echt bij. Hun filosofie is dat je juist zo veel mogelijk kinderen moet nemen, want "hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Hoe meer mensen, hoe groter het geloof. Ik denk dat dit ook één van de redenen zijn waarom het Vaticaan nog steeds tegen condooms is.

Maar goed, hiermee wil ik niet zeggen dat elke nieuwe baby die nu geboren wordt de wortel van het kwaad is, zij kunnen er ook niks aan doen, en iedereen is natuurlijk speciaal. Maar dit is gewoon wat er gebeurt gezien vanuit een kil en biologisch standpunt. En veel mensen schijnen dat niet te snappen, en hopen daarom maar op een beter leven in de hemel. Waarom kunnen we er niet voor zorgen dat we hier en nu onze eigen hemel maken?[/quote]
Mooi idee vind ik dat, er is geen hemel, je moet zorgen dat de aarde dat wordt. En ja, het ecosysteem is uit balans gebracht door de mens. Want lang geleden hadden we wel natuurlijke vijanden, maar met technologie hebben we die 'onschadelijk' gemaakt, net zoals we met veel ziektes doen/gedaan hebben. En in die zin is ook homosexualiteit geen bedreiging voor het voortbestaan meer.
In een ander topic zag ik van de week iets over "er moet iets tegen kanker gevonden worden, er gaan te veel mensen aan dood". Het is inderdaad ontzettend triest, vooral omdat er te vaak jonge mensen aan dood gaan. Maar uiteindelijk is het wel een van de weinige dingen die ons aantal nog een beetje kan inperken, juist omdat we er geen medicijn voor hebben (gevonden). Stel je voor dat we tegen *alles* iets konden doen, dan is de wereld in no-time zo dichtbevolkt dat mensen elkaar gaan uitmoorden, gewoon om ruimte te hebben...

[quote name='Odie' post='256661' date='7 Nov 2008, 17:12'][quote name='judithbenik' post='256609' date='7 Nov 2008, 13:07']In China is of was 't zo dat je niet meer als 1 kind mag krijgen omdat er anders teveel kinderen zijn? :o[/quote]

Zijn ze overigens heel streng in. Daar eindigen redelijk wat kinderen in de goot, omdat ze al een kind hebben. Uitzonderingen zijn overigens dat als het eerste kind een meisje is, je er soms nog 1 mag, in verband met overnemen van het familiebedrijf enz. Zo kan het dus ook.
[/quote]
Die regel van "als je eerste een meisje is, mag je een tweede" is pas later gekomen, omdat meisjes vaak gedood werden. Inderdaad zoals Sjilke al zei, omdat die uitgehuwelijkt werden aan de andere familie, en de familienaam dus niet konden voortzetten etc.

[quote name='TenF' post='257033' date='12 Nov 2008, 13:57']In een ander topic zag ik van de week iets over "er moet iets tegen kanker gevonden worden, er gaan te veel mensen aan dood". Het is inderdaad ontzettend triest, vooral omdat er te vaak jonge mensen aan dood gaan. Maar uiteindelijk is het wel een van de weinige dingen die ons aantal nog een beetje kan inperken, juist omdat we er geen medicijn voor hebben (gevonden). Stel je voor dat we tegen *alles* iets konden doen, dan is de wereld in no-time zo dichtbevolkt dat mensen elkaar gaan uitmoorden, gewoon om ruimte te hebben...[/quote]

In plaats van mensen te laten sterven aan gruwelijke ziekten, met name kanker, (ik heb dat tè vaak van zeer nabij meegemaakt!) zou het veel beter zijn als de mens de drift tot vermenigvuldigen eens wat zou inperken. Het steeds maar meer en meer willen zal uiteindelijk onze ondergang worden.

Helaas wordt het nog steeds door de overheid gepropageerd, in de vorm van kinderbijslag, kinderopvang en al dat soort ongein. Om maar niet te spreken van de diverse religies, waar het krijgen van kinderen haast een verplichting is.

Het is te hopen dat het de mens gegeven is om ter zijner tijd naar de sterren te reizen, anders is het vroeger of later toch echt wel afgelopen met het mensdom.

En ik vrees dat geen God of Allah je dan zal helpen...

[i]Helaas wordt het nog steeds door de overheid gepropageerd, in de vorm van kinderbijslag, kinderopvang en al dat soort ongein.[/i]

Moeder in opstand! 8)

De regering propageert ons om kinderen te krijgen dmv het geven van kinderbijslag?! Yay, we nemen nog maar een kind, want dan krijgen we meer kinderbijslag!
Zo werkt dat natuurlijk niet. Het bedrag wat je eens per 3 maand ontvangt aan kinderbijslag is maar een schijntje vergeleken bij wat het daadwerkelijk kost om een kind naar behoren op te voeden.Schoolgeld, zakgeld, kleding, spaargeld, eten, hobby's, beugels... En dan heb ik 'maar' 2 kinderen! Of is dat eigenlijk al te veel?
Het dat kadootje van de regering mag van mij en velen met mij op mijn bankrekening blijven komen. :)

In Duitsland is het wel: hoe meer kinderen, hoe beter de bijdrage van de overheid. Maar hier is dat niet zo nee.

Er zijn idd geloven (Noorse Broederschap/Broederschap van het Noorden) waarbij geboortebeperking niet is toegestaan. Die hebben dan ook gemiddeld 15 kinderen. Maar er zijn veel meer geloven waarbij mensen dat zelf mogen weten. En er zijn ook mensen die graag een groot gezin willen. Dus die opmerking vind ik een beetje overdreven.

[quote name='Babske' post='257046' date='12 Nov 2008, 19:05']In Duitsland is het wel: hoe meer kinderen, hoe beter de bijdrage van de overheid. Maar hier is dat niet zo nee.[/quote]

Dat is hier ook wel zo, alleen is het zo dat je voor het eerste kind een groter schijntje krijgt dan het tweede kind. Bovendien groeit het schijntje mee met de leeftijd. Als een kind 6 jaar wordt en 12 jaar wordt, krijg je een paar tientjes meer. Maar dan nog stelt het niets voor in vergelijking met wat je werkelijk kwijt bent.

In Duitsland was het vroeger zo dat als je een stuk of 6 kinderen had, je er bijna van kon leven. Hoe het nu geregeld is, weet ik niet. Maar daar werd het dus wel degelijk gepromoot.

Maar goed, ik blijf erbij dat het nog altijd iemands keus is. Persoonlijk wil ik geen kinderen, maar stel dat ik wel kinderen had gewild, dan had ik er toch minimaal 2 gewild denk ik. Alleen is ook maar alleen. Heb zelf 3 zussen en ook al was dat behoorlijk vechten, toch ben ik heel blij met ze. We zijn nu allemaal volwassen en kunnen heel goed met elkaar overweg.

Ik zag laatst eens op TV een gezin met 2 kinderen & 2 fulltime werkende ouders die een X bedrag per jaar verdienden, en 2 werkloze ouders met 4 kinderen die van de Britse overheid het dubbele! kregen, en ze konden er dus makkelijk van leven. Dat vind ik eigenlijk best onterecht.

Maar dit wijkt weer van geloof af XD

Het ging me eigenlijk niet zozeer om de details (of kinderbijslag nu wel of niet terecht is, of dat het te weinig of te veel is), maar meer om het gegeven dat er steeds meer mensen bijkomen, wereldwijd gezien, maar dat de oppervlakte van de Aarde niet groter wordt. En eens komt het moment dat het er tè veel zijn.
Want behalve een plek om te wonen, hebben we ook voedsel nodig en dus een bepaalde oppervlakte per persoon om dat voedsel te verbouwen. En hoe willen we in de toekomst leven? In honderden meters hoge betonnen honingraten, waar je extra belasting moet betalen om een uurtje op het dak te mogen, zodat je even de zon kan zien?

Geen makkelijk dilemma. Moet een overheid dat gaan regelen? (Ik haat overheidbetutteling als het om dit soort zaken gaat...) Of moeten we het aan het verstand en het geweten van de mensen zelf overlaten? (gaat natuurlijk ook fout, zoals de zaken er nu voor staan..)

Het heeft misschien niet meer zoveel meer met religie te maken, maar van de andere kant heet dit topic "Geloof jij?" , en inderdaad, ik geloof dat het op de wat langere termijn slecht afloopt met de mensheid.

....Maar dan wel door toedoen van de mens zelf...

Het begint allemaal met onderwijs.

Er stond vanmorgen een plaatje in de krant van de bevolkingsgroei over de hele wereld: in het westen was die er ongeveer niet, Azië een klein beetje, Zuid-Amerika ook een klein beetje maar in Afrika was echt een énorme groei.

De ouders denken allemaal "Yeah 10 kinderen die ons later kunnen verzorgen" maar al die ouders met 10 kinderen kunnen nooit zelf eten krijgen. Omdat heel Afrika dit doet. Dit helpt de ouders zelf wel, maar indirect helpen ze hun (klein)kinderen naar de ondergang. Kunnen veel niet weten lijkt mij, simpelweg aan gebrek aan onderwijs.

Daarbij komt dat ouders met 10 kinderen nooit onderwijs kunnen betalen voor zoveel kinderen. Hoogstens misschien 1. En dan heb je alsnog 90% 'domme' mensen. Als ze nou 2 of 3 kinderen krijgen heb je veel minder 'domme' mensen.

Dus we moeten vooral in onderwijs daar investeren en de huidige generaties nog helpen, later kunnen ze dan goeg genoeg voor zichzelf zorgen. Simpel toch?

/edit:
Kaartje kan je [url="http://www.trouw.nl/digitalekrant/"]hier[/url] vinden, moet je naar bladzijde 10 - 11 gaan.

Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt medelijden met die mensen in Afrika, ik ken ze niet en als ik geld aan ze zou geven dan merk ik er zelf toch niks aan. Laat 'God' dat maar regelen. :) Dat het slecht gaat met die mensen komt grotendeels door de regeringen, als die beter regeld zouden worden dan hoeft Europe (en Amerika) niet meer te helpen.

Heeft verder ook niet echt met een bepaald Geloof te maken, zou niet eens weten in wat ze daar geloven. :P

Iemand Hotel Rwanda gezien? Het verhaal tussen de Hutsi's en de Tutsi's? Dat is een perfect voorbeeld van hoe ze daar werken. Net als Blood Diamond. Wat er in Indonesie gebeurd tussen de Moslims en de Christenen, gebeurd daar tussen de ene op geld beluste man en de andere. En dat ze daarvoor kinderen drogeren en hersenspoelen boeit hen niet.
Niemand, maar dan ook helemaal niemand, niet eens de grootste mensenrechtenorganisatie of vredesmacht, zal daar ooit verandering in brengen. Want die mensen leven al zo sinds de oertijd. En dat heeft niets te maken met religie, intelligentie, onderwijs of wat dan ook. Het heeft alles te maken met macht en geld. Die Afrikanen, de mensen waarop bovenstaande films zijn gebaseerd, maken zichzelf niet kapot; dat hebben wij al een eeuw geleden gedaan. Omdat de blanken zo nodig landverovertje wilden spelen, hebben zij hun medemens de vernieling in geholpen. Afrikanen beesten? Welnee...dat waren wij, de Engelsen en de Duitsers. Daar heeft God helemaal niets mee te maken.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...