Jump to content

Photo
- - - - -

Stelling: De protestacties tegen Spore zijn te rechtvaardigen

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Wouter

Wouter

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 8,471 posts

Posted 30 September 2008 - 09:45 PM

Voor de podcast van oktober is hier weer een nieuwe stelling. Deze keer gaat het over de protestacties tegen Spore. In Spore zit namelijk een nieuwe soort kopieerbeveiliging. Vroeger moest je altijd de cd van een spel in je computer hebben om een spel te kunnen spelen, maar EA had bij Spore voor het eerst voor een andere manier gekozen. Je hebt de cd niet meer nodig, maar je moet het online activeren. Verder hangt veel van de gameplay af van servers die bij EA moeten draaien. Veel mensen zijn bezorgd dat die servers er ooit niet meer zullen zijn, en dat het spel daarom niet meer geactiveerd of gespeeld zou kunnen worden.

Verder kun je het spel ook maar drie keer installeren. Zelfs als je dit op dezelfde computer wil doen. Voor mensen die regelmatig hun computer formatteren zou dit veel te weinig zijn. En door ook nog eens de gewraakte SecuRom beveiliging te gebruiken in het spel, pikten veel spelers het niet langer. Spore wordt nu massaal illegaal gedownload, en op sites als amazon.com geven duizenden mensen Spore uit protest een heel laag cijfer in de klantenreviews.

De vraag is nu: Hebben ze gelijk? Is het goed om Spore te downloaden om een signaal af te geven aan EA? Of vind je dat regels de regels blijven en dat downloaden nog altijd tegen de wet is?

Geef dus je mening! En misschien kom jij dan wel terecht in de podcast van oktober.

#2 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 01 October 2008 - 05:17 AM

Dat ze iets tegen die illegale downloaders willen doen, is hun goed recht. Maar dit is wel heel bezopen natuurlijk. Dat spel kost ontzettend veel en als je m maar 3x mag installeren, dan zou ik m nooit van mijn leven aanschaffen. Het spel kost toch 60 euro? 20 euro per installatie.....

Als ze zoiets ook met de Sims3 willen doen, denk ik dat veel toekomstige kopers afhaken (waaronder ik). Is het trouwens ook niet tegen de wet zoiets?

#3 Kipputjuh

Kipputjuh

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,025 posts

Posted 01 October 2008 - 08:30 AM

De protestacties tegen Spore zijn te rechtvaardigen

In ieder land is er de vrijheid van meningsuiting en daar horen protestacties nu ook eenmaal bij, zo lang je daarmee maar niets doet waarbij je de wet overtreedt. De mensen hebben gelijk dat ze 'in opstand' komen tegen deze manier van beveiligen. Het principe is wel goed, maar daar zitten toch wel verschillende haken en ogen aan. Het lijkt mij dat er een betere oplossing voor te vinden moet zijn.
Het is natuurlijk niet objectief om daarom alleen slechte recensies te schrijven, maar het is zeker een minpunt aan Spore. Of is het toevallig dat dit juist dit spel treft? Wanneer het later in de ontwikkeling was gekomen dan werd misschien pas Sims 3 daar de dupe van (of een ander EA spel). Van de andere kant vind ik het prettig om zonder DVD te spelen, maar dat veranderd als mijn computer een paar keer crasht...

#4 Anne

Anne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 443 posts

Posted 01 October 2008 - 02:39 PM

Dat kan je toch niet maken? Je betaalt toch niet voor niets handenvol geld! Ik denk dat Babske gelijk heeft, dat veel kopers door zulke dingen afhaken. Als dit ook bij de Sims 3 het geval is weet ik ook niet zeker of ik hem wel zou kopen...

Laat die mensen het maar downloaden, dan maakt EA nog minder winst dan wanneer ze gewoon die beveiliging eraf halen denk ik...
#It's something unpredictable,
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life.#

#5 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 01 October 2008 - 06:34 PM

Ik vind het, zoals ik ook al in de podcast heb gezegd, ronduit belachelijk dat je maar drie keer kunt installeren. Je koopt het spel voor een behoorlijke prijs en verwacht dan dat je er lekker mee kunt spelen.
Ik vind dat de protestacties wel nuttig zijn, dat mensen laten zien dat ze dit belachelijk vinden. Of het veel zal helpen weet ik niet, maar als de verkoop van Spore hierdoor écht heel slecht zal worden zal EA het misschien wel begrijpen.
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#6 Loeneke

Loeneke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,072 posts

Posted 01 October 2008 - 06:49 PM

Ondanks dat ik het met iedereen eens wat betreft het feit dat je Spore maar 3 keer kunt installeren, dat EA ongevraagd Securom op je pc zet, wat al heel wat pc's heeft laten crashen én dat het spel online geactiveerd moet worden, denk ik niet dat protestacties veel nut hebben.
Want van de 10 mensen die erover klagen, kopen 8 het spel toch wel. En dat is voor de gameindustrie meer dan genoeg.

Wij hebben Spore gedownload. We wilden Spore vorige week kopen, omdat wij er uiteraard niet mee online kunnen, maar man en zoon besloten dat Mass Effect toch interessanter leek. Die ligt inmiddels weer in de kast, want ook dat spel bevat het handige en mega irritante securom, wat zich niet laat verwijderen. EA maakt zich onder de gamers beslist niet populair met de tool en ik las laatst dat er een rechtzaak tegen EA komt vanwege Securom.
Dat de consument moge winnen. :-)

Just to make sure my eyes aren't lying to me: A huge suit of armor did smash through here,
attack the githyanki - and us - then we drove it back through that portal?
No... no, that's about right.
Good. Because if my drinking is catching up with me, I'm stopping right now.

#7 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 01 October 2008 - 06:56 PM

En het stomme is dat Securom helemaal niet werkt, want alle Simsspellen en Spore worden alsnog massaal gedownload! :droog:
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#8 Babske

Babske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,543 posts

Posted 01 October 2008 - 08:26 PM

Ik heb tot aan huisdieren/gaan het maken alle spellen gekocht en vanaf toen ook gedownload. En ze werken allemaal hoor. Het werd me op een gegeven moment gewoon te duur. Vind je het gek trouwens? Hoe leuk de spellen ook zijn, het is wel elke keer 30-35 euro, kapitalen ondertussen dus...

#9 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,287 posts

Posted 07 October 2008 - 04:23 PM

Dat kan je toch niet maken? Je betaald toch niet voor niets handenvol geld! Ik denk dat Babske gelijk heeft, dat veel kopers door zulke dingen afhaken. Als dit ook bij de Sims 3 het geval is weet ik ook niet zeker of ik hem wel zou kopen...

Laat die mensen het maar downloaden, dan maakt EA nog minder winst dan wanneer ze gewoon die beveiliging eraf halen denk ik...

1 woord: amen, stel je voor: je pc crasht, je moet spore dus opnieuw installeren, je wilt deze ook op een 2e computer installeren.. daarna crasht die pc..je kunt spore dus niet meer installeren.
nou, doe mij maar downloaden ^^ mijn vader heeft een computer kopen-obsessie ofzo xD
Posted Image

#10 N-Sortin

N-Sortin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 149 posts

Posted 07 October 2008 - 08:12 PM

Ik geloof niet meer in stomme apen en wat daar tussen ja weet ik veel!

N.Frufo

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users