Jump to content

Photo

De baarmoederhalskanker prik

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#41 Nefje

Nefje

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,785 posts

Posted 18 March 2009 - 09:48 AM

Dat klopt niet hoor. Op de site staat dat het bij huidcontact in de schaamstreek wordt overgedragen.
En het verkleint de kans met 70% want het beschermt tegen de 2 grootste en gevaarlijkste varianten.

Het virus is vaak aanwezig in de schaamstreek en kan worden overgebracht via huid op huid contact, huid op slijmvlies contact of slijmvlies op slijmvlies contact.
Een van de meest voorkomende Seksueel Overdraagbare Aandoeningen (SOA’s) zijn genitale wratten. Genitale wratten worden in 90% van de
gevallen veroorzaakt door HPV. Daarom kan HPV worden beschouwd als een Seksueel Overdraagbare Aandoening (SOA).

Bij seksueel contact komen de schaamstreken van partners zo dicht bij elkaar dat het virus kan worden overgedragen.
Dus ook wanneer je altijd met een condoom seks hebt, kun je HPV krijgen.
Het is wel zo dat de kans op overdracht van het virus minder groot is bij gebruik van een condoom.

Hoe meer seksuele partners, hoe groter de kans op het krijgen van HPV.

bron: http://www.sbbw.nl/extra/faqlijst_hpvvaccin.pdf

Natuurlijk blijft de kans er. Maar de kans wordt natuurlijk veel kleiner als je een condoom gebruikt en/of weinig partners hebt gedurende je leven.

Eigenlijk is 'de baarmoederhalskanker prik' niet helemaal de goede benaming, aangezien het eigenlijk een HPV-vaccinatie is.
Ik vraag me af waarom ze er niet voor kiezen om ook de jongetjes in te enten.

Gardasil is bedoeld voor zowel jongens als meisjes. Er zijn twee redenen om jongens in
te enten:
1. zij kunnen drager worden van het virus en meisjes besmetten;
2. zij kunnen in zeldzame gevallen zelf ook ziek worden van HPV.
Jongens kunnen uiteraard geen baarmoederhalskanker krijgen. De ziekten die jongens van
HPV kunnen krijgen zijn genitale wratten en kanker van de penis en anus

Ja, het is zeldzaam. Maar dat punt gaat ook op voor de vrouwen in Nederland. Waarschijnlijk is de kans bij vrouwen nét iets groter.

#42 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 13 May 2009 - 07:56 AM

Toen deze discussie een maand of 2-3 geleden heel erg in het nieuws was, heb ik er ook veel over gelezen in de krant. Gewoon nieuwsberichten, opiniestukken, ingezonden brieven... Wat mij daarbij het meest opviel en ook meteen het meest stoorde, was dat de voorstanders van die prik (ministerie van gezondheid, ggz, etc.) de argumenten van de tegenstanders gewoon totaal niet serieus namen. Dat ze niet op elke bewering rondom die vaccinatie ingingen kan ik me nog best voorstellen, er gingen meer dan genoeg indianenverhalen rond. Maar ik heb ook meer dan genoeg zinnige argumenten gelezen, die ook met feiten onderbouwd konden worden. De voorstanders waren echter zo zelfingenomen dat ze ook die argumenten met een achteloos gebaar van de hand deden als "het volk op willen stoken". Volgens mij hebben ze die argumenten niet één keer serieus bekeken, laat staan dat ze op z'n minst het fatsoen hadden om er serieus op te reageren...

Als Maud nu oud genoeg zou zijn, zou ze wat mij betreft in elk geval die prik zeker niet hebben hoeven halen.
* De kans op baarmoederhalskanker is sowieso niet bepaald groot (de meeste andere soorten kanker hebben een groter risico)
* Het geeft geen garantie dat je geen baarmoederhalskanker krijgt, het verkleint alleen de kans
* De producent van het vaccin heeft flink wat geld gegeven om het vaccinatieprogramma erdoor te krijgen... Van alle kanten werd afgeraden om het nu al in te voeren, maar de overheid heeft het er moedwillig toch doorgedrukt.
* Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar en kennis over de gevolgen op lange termijn. Ik besef me heus wel dat de kans klein is dat de vaccinatie echt negatieve invloed zal hebben, maar het zóu onvruchtbaarheid met zich mee kunnen brengen, onder andere. En zolang dat niet duidelijk is, wil ik mijn dochter daar niet aan blootstellen.
In de jaren '50/'60/'70 had je een middel, DES, dat kregen zwangere vrouwen. Men dacht dat het hen hielp... Totdat de dochters van deze vrouwen zelf probeerden zwanger te worden.
Nefje heeft hier al eens een link geplaatst naar een site die daarover gaat (weliswaar was dat een publicatie over de huidige HPV vaccinatie, maar staat dus wel op de site over DES).
Ik wil hiermee echt niet beweren dat het met dit vaccin net zo zal gaan, maar zolang niet onomstotelijk bewezen is dat dat inderdaad niet het geval is, neem ik liever niet dat risico.
* Er worden drogredenen gebruikt als "in het buitenland wordt het vaccin ook al gegeven en daar zijn nooit problemen geweest". Maar in het buitenland weten ze nog net zo weinig over de mogelijke gevolgen op lange termijn en ook daar is het er door de farmaceutische industrie erdoor gedrukt (ja, de meeste politici zijn heel gevoelig voor een grote zak geld en zijn dan best bereid om het iets minder nauw te nemen met de volksgezondheid). Maar wie garandeert mij dat mijn dochter er geen verhoogde kans op onvruchtbaarheid aan overhoudt, of een verhoogde kans op andere vormen van kanker??
* Zolang de voorstanders niet bereid zijn om zelfs maar (serieus) naar de kritici te luisteren, heb ik totaal niet de behoefte om me met die lui in te laten.

Als Maud over een jaar of 10 die vaccinatie kan gaan halen, zal ik de keus wel bij haar neerleggen. Maar ik zal me tegen die tijd ook zelf goed inlezen in het onderwerp en bekijken hoe tegen die tijd de stand van zaken is. Ik zal haar dan ook mijn mening geven, zodat ze die mee kan nemen in haar eigen overweging.

@sims2badeendje: ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar zeggen dat een prik 'altijd wel ergens goed voor is' vind ik een beetje naïef ;) En wat die vaccinaties als baby betreft: die zitten inmiddels al zó lang in het vaccinatieprogramma, dat daarvan precies bekend is wat de effecten zijn, dus ook wat de risico's ervan zijn. Ouders wordt ook altijd geadviseerd om de baby na de prikken goed in de gaten te houden, bij bepaalde verschijnselen moet je meteen naar de huisarts gaan.
Het hele punt van die baarmoederhalsprik is nu juist, dat daarvan dus nog níet bekend is wat de effecten precies zijn...

Zo, beeeeetje late reactie ;) (ben de afgelopen maanden druk bezig geweest met verhuizen, en had daardoor weinig tijd voor het forum) maar wilde toch nog graag even m'n mening erover geven :P
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#43 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 13 May 2009 - 09:16 PM

Ben het helemaal met je eens Madelon!
Eerst zou slechts één van mijn vriendinnen de prik gaan halen, nu zijn het er opeens 3. Twee hadden zoiets van 'Ach, ik haal 'm toch maar.' Eentje zei zelfs dat ze geen zin had er echt goed over na te denken. Vind ik zelf een beetje raar, het kan toch wel heel belangrijk zijn, zo'n prik. Zeker áls het negatieve invloed zou hebben op lange termijn...
Posted Image

#44 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 14 May 2009 - 06:12 PM

helemaal mee eens JVtje
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users