Jump to content

Photo

Donor zijn

• Please log in to reply
47 replies to this topic

#21 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 27 March 2009 - 02:48 PM

Vul 't gewoon in en stuur het op. Vervolgens denk je er je hele leven niet meer aan. En dan als je dood bent, verzamelen ze je organen. :D
En dan zijn er die andere dagen, groter in getalen. De dagen waarop ze zich tegen de wereld teweerstelt. Alsof in haar een grote woede woelt of een onuitsprekelijk verdriet dat ze slechts met de grootste moeite weet te onderdrukken. Niet dat ze zich wezenlijk anders gedraagt op die dagen, daarvoor heeft ze zichzelf veel te goed in de hand, En misschien is dat wel wat hij ziet: dat ze zichzelf op die dagen in de hand heeft. Als vanzelf houden de mensen om haar heen een zekere afstand, zoals zij afstand houdt tot hen. Op die dagen maakt ze grapjes waar alleen zij om moet lachen, om de grappen van anderen lacht ze niet, Op zulke dagen houdt hij het meest van haar en doet dat hem het meeste pijn.

#22 Frouwke

Frouwke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 6,204 posts

Posted 27 March 2009 - 04:09 PM

Ik heb dat ding ook gekregen, moet hem binnenkort ook maar eens invullen. Ik ga denk ik aankruisen dat ze mijn huid en hoornvliezen niet mogen hebben, vind dat een beetje engig. xD
"The nice thing about being a celebrity now, is that if you bore the crap out of people, well - you just think it's their fault." - Murdoc Niccals

Posted Image

#23 Anne

Anne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 443 posts

Posted 27 March 2009 - 04:22 PM

Van mij mogen ze alles uit me snijden als iemand daarmee nog een gezond leven kan leiden, ik heb toch niets meer nodig :)
#It's something unpredictable,
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life.#

#24 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 27 March 2009 - 05:34 PM

Ik heb de brief ook gekregen, maar ik mag toch geen donor worden omdat ik al genoeg rotzooi van medicijnen in mijn lijf heb gehad, dus er is toch niets geschikt om als donorspul te gebruiken.
Anders zouden ze echt alles van me mogen hebben hoor.
Posted Image

#25 jessica

jessica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,791 posts

Posted 27 March 2009 - 06:17 PM

ik denk dat ik hem morgen maar ga invullen :o
is wel een goed gevoel om te weten dat je andere mensen nog kan helpen na je dood enzo :xd:

#26 Loeneke

Loeneke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,072 posts

Posted 27 March 2009 - 10:43 PM

Het is ook geen leuk idee dat je mond en ogen dicht worden geplakt en je botten worden gebroken zodat je in je kistje past. Je hebt geen idee wat er allemaal met je lichaam gebeurt na je dood, net als je familie.

Hier móet ik gewoon even op reageren.
Toen mijn opa stierf, hebben mijn moeder en ik hem afgelegd, zoals dat heet en we waren erbij toen hij in zijn kist werd gelegd. Dat ging enorm respectvol.
Ja, zijn mond was dichtgeplakt en zijn ogen ook. Er is niets gruwelijker dan een opa die je met open mond en ogen vanuit zijn kist aan lijkt te kijken.
Wat op de tv werd laten zien was extreem en dat gebeurd echt lang niet overal.
Maar goed, om even bij het onderwerp te blijven:
Ik ben een donor, net zoals mijn partner. Mocht onze kinderen iets overkomen en kan er met hun organen iemand gered worden, graag. Om het maar even heel cliché te zeggen: Dan is hun dood niet voor niets geweest. Of zoals mijn zoon zegt: De een z'n dood, is de ander zijn brood. Dit gezegde neemt hij erg serieus als het op donors aankomt. Een vriend van hem is overleden aan een nierziekte, hij was nog maar 13 jaar.
Dus ja. Wij zijn pro-donor.

Just to make sure my eyes aren't lying to me: A huge suit of armor did smash through here,
attack the githyanki - and us - then we drove it back through that portal?
No... no, that's about right.
Good. Because if my drinking is catching up with me, I'm stopping right now.

#27 Elmer

Elmer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,578 posts

Posted 28 March 2009 - 10:03 AM

Yep ik ben donor voor alles, ze mogen me helemaal leegzuigen :D

#28 Olivier

Olivier

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,071 posts

Posted 28 March 2009 - 05:40 PM

Ik wist helemaal niet dat je aan kan kruisen welke delen je wil dat ze weg halen, huid lijkt me ook niet echt leuk...
Posted Image

#29 TenF

TenF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3,743 posts

Posted 28 March 2009 - 05:43 PM

Ik had er eigenlijk nog nooit echt diep over nagedacht, en als ik eraan dacht kon ik niet beslissen.
Maar 2,5 week terug is een vriendin van me dood op d'r kamer gevonden, en dan ga je toch nadenken over dingen, wat je zou willen.
En heb besloten dat ik donor wil zijn, dus heb me net vandaag geregistreerd via internet. Alleen m'n hoornvlies mogen ze niet hebben, dat vind ik toch raar.

Die vriendin is niet gestorven doordat ze organen nodig had ofzo, maar als ik door donor te zijn kan voorkomen dat andere mensen iemand verliezen...

Edit:

Ik wist helemaal niet dat je aan kan kruisen welke delen je wil dat ze weg halen, huid lijkt me ook niet echt leuk...

Huid halen ze weg van delen die je niet ziet in de kist/aangekleed ;) dacht dat vooral bovenbenen gebruikt worden.
En je voelt er dan niks meer van :P
Posted Image

Hating me won't make you pretty!

#30 jessica

jessica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,791 posts

Posted 28 March 2009 - 06:16 PM

ik ben vanaf vandaag donor, en ze mogen ook alles van me hebben :D

#31 Sims2badeendje24

Sims2badeendje24

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 posts

Posted 30 March 2009 - 05:31 PM

Goed zo! :P Bij mij hebben ze aan de helft niks :P. Er komt ook misschien een nieuwe regeling bij het donorregister, dat mensen die roken minder snel voorrang zouden hebben op een nieuwe long. Wat vinden jullie daarvan? Ik vind het goed, ze hebben er zelf voor gekozen om te roken dus...

#32 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 30 March 2009 - 06:03 PM

Ik vind roken totaal niet goed, maar het zou dan wel raar zijn als iemand bijvoorbeeld lang heeft gerookt, en bijv. al 10 jaar is gestopt, en dan minder recht zou hebben op een nieuwe long...
Posted Image

#33 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 30 March 2009 - 06:05 PM

@Sims2badeendje24: Dat ligt eraan hoor.

Ons mam heeft gerookt sinds d'r 14e ofzo, en het was toen nog helemaal niet bekend dat roken slecht voor je is. Ze heeft iets van 37 jaar gerookt, en d'r longen werken nu nog maar voor 50%. Stoppen was sowieso al heel lastig, maar vorig jaar is ze gestopt omdat ze echt bagger slecht in het ziekenhuis lag.
Stel ze moet nu een nieuwe long, vind jij dan dat ze moet wachten?

Verder als je kijkt mensen die nu beginnen met roken, dat is sowieso al het domste wat je kan doen. Maar betekent dat dan dat ze moeten wachten? Ook al vind ik roken iets kapot doms, ik denk dat iedereen gelijke rechten heeft, of je nou rookt of niet.

#34 Peter de Simmer

Peter de Simmer

Advanced Member

• Teamleden
  • 3,506 posts

Posted 30 March 2009 - 06:06 PM

Dat is dus inderdaad wat ik bedoel. Zelfs als iemand nu zou beginnen, met alle wetenschap dat roken slecht is, en over 10 jaar zou stoppen, rotte longen heeft 20 jaar later, en dan geen recht zou hebben op nieuwe longen... Beetje raar.
Posted Image

#35 jessica

jessica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,791 posts

Posted 30 March 2009 - 06:23 PM

Dat is dus inderdaad wat ik bedoel. Zelfs als iemand nu zou beginnen, met alle wetenschap dat roken slecht is, en over 10 jaar zou stoppen, rotte longen heeft 20 jaar later, en dan geen recht zou hebben op nieuwe longen... Beetje raar.

ja maar als je weet dat het slecht is het ook gewoon dom om er aan te beginnen!
ik zou ook niet willen dan mijn longen naar iemand zouden gaan die ze nodig heeft
omdat hij of zij die kapot heeft gerookt ofzo :o

#36 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 30 March 2009 - 06:49 PM

Nou, dat vind ik echt onzin. Beginnen met roken kan aan heel veel dingen liggen. Misschien is iemand wel begonnen met roken omdat hij of zij door een moeilijke periode van het leven ging, en roken op dat moment een uitlaatklep voor stress was. En als je eenmaal begint is het heel moeilijk om te stoppen.

De wachtlijst moet gewoon blijven zoals die is, vanaf het moment dat je ingeschreven staat, en hoe kritieker de toestand, hoe hoger je op de lijst staat.
En dan zijn er die andere dagen, groter in getalen. De dagen waarop ze zich tegen de wereld teweerstelt. Alsof in haar een grote woede woelt of een onuitsprekelijk verdriet dat ze slechts met de grootste moeite weet te onderdrukken. Niet dat ze zich wezenlijk anders gedraagt op die dagen, daarvoor heeft ze zichzelf veel te goed in de hand, En misschien is dat wel wat hij ziet: dat ze zichzelf op die dagen in de hand heeft. Als vanzelf houden de mensen om haar heen een zekere afstand, zoals zij afstand houdt tot hen. Op die dagen maakt ze grapjes waar alleen zij om moet lachen, om de grappen van anderen lacht ze niet, Op zulke dagen houdt hij het meest van haar en doet dat hem het meeste pijn.

#37 jessica

jessica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,791 posts

Posted 30 March 2009 - 06:52 PM

van stress begin je heus niet spontaan met roken,
en de meeste mensen roken om stoer te doen
dat vind ik al helemaal kansloos
ik wil dus niet dat zulke mensen met mijn longen gaan lopen :o

straks gaan ze opeens weer roken
of zijn ze nooit gestopt
en maken ze mijn longen ook nog is kapot ! :o

#38 judithbenik

judithbenik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,116 posts

Posted 30 March 2009 - 06:54 PM

Mensen die gestopt zijn met roken beginnen vaak weer wanneer ze in een stresserige fase zitten.

#39 jessica

jessica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2,791 posts

Posted 30 March 2009 - 06:55 PM

ja maar als je nog nooit hebt gerookt begin je niet door stress dat bedoelde ik :o

#40 Odie

Odie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,020 posts

Posted 30 March 2009 - 07:36 PM

Nee, maar er zijn wel factoren waardoor iemand kan beginnen met roken. Je begint toch ook niet 'zomaar' even met drugs?

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users