Jump to content

Photo

[jaa, een nieuwe discussie :D] België, ook een zooitje

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 26 April 2010 - 01:29 PM

Tja, wat betreft politiek is het niet alleen hier maar ook in Belgïe een chaos, gedoe tussen Franstalige en Nederlandstalige Belgen...

Wat vinden jullie ervan? Moeten ze ophouden met zeuren en gewoon de ruzie uitpraten, of moet België volgens jou juist opsplitsen in Vlaanderen en Wallonië? Of moet Vlaanderen bij NL komen, en Wallonië bij Frankrijk? zeg het maar :P
woon je zelf in België en heb je een nuttige aanvulling of verbetering, dan mag je die zeker geven xD, en natuurlijk ook je mening geven.

Brand maar los.
Posted Image

#2 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 26 April 2010 - 05:34 PM

De enige, echte oplossing is gewoon om een heleboel grenzen opnieuw te trekken. Zie hier mijn voorstel:

Posted Image

Historisch, geografisch en cultureel gezien zou dit een veel betere situatie zijn.

We splitsen de zaak op in vier zones en daarbij zal Nederland ook wat concessies moeten doen, anders werkt het niet.

De Nederlandse en Belgische provincies Brabant vormen samen met de provincie Antwerpen het Nieuwe Hertogdom Brabant met Brussel en Den Bosch als gecombineerde hoofdsteden, precies zoals het ooit in de 12e eeuw begonnen is.

Limburg (zowel Nederlands als Belgisch Limburg) heeft zich altijd al heel erg richting Duitsland georiënteerd, dus ze mogen er gewoon bij gaan horen wat mij betreft. Krijgen ze de provincie Luik erbij cadeau.

De Franstalige provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg gaan gewoon naar Frankrijk, dat is wat ze het liefste willen.

Dan houden we een klein stukje authentiek Vlaanderen over, dat mag voor zichzelf beginnen inclusief Zeeuws-Vlaanderen.

Zo mogen ze het van mij gaan doen :D
Posted Image

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology. Where each worker may bloom secure from the pests of contradictory and confusing thoughts. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

#3 JVtje

JVtje

Webmaster

• Admin - Webmaster
  • 4,212 posts

Posted 27 April 2010 - 12:05 PM

Lang niet heel Limburg heeft zich altijd al op Duitsland gericht hoor... Als we nou Venlo en Heerlen aan Duitsland cadeau doen, mag de rest zich dan aansluiten bij Brabant? ;) (zou er niet aan moeten denken ineens bij Duitsland te horen... :o )
Voor de rest kan ik me wel vinden in je voorstel :)
Very funny Scotty ... now beam down my clothes!!!

Wurmke's Blog
Mauds Blog

#4 Chariot

Chariot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,523 posts

Posted 27 April 2010 - 12:31 PM

Krijg je nóg kleinere landjes.
Posted Image

#5 Suzan

Suzan

Advanced Member

• Teamleden
  • 2,740 posts

Posted 27 April 2010 - 03:03 PM

Het zijn inderdaad al van die pokkelandjes :lol:
Mwah, ik moet er zelf niet aan denken. :P Wel grappig plan. Ik vind eigenlijk dat alles gewoon zo moet blijven en dat iedereen niet zo moet zeuren, het is een drama om niets. Ik vind zeker niet dat België moet gaan splitsen of dat Vlaanderen bij Nederland moet komen en Wallonië bij België.
Posted Image

I'll tell you what caused it if you'll handle the effects.

#6 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 27 April 2010 - 07:09 PM

Krijg je nóg kleinere landjes.

Geloof het of niet, de huidige grenzen hadden eigenlijk nooit zo moeten lopen als ze nu zijn. Als er na Napoleon enige stabiliteit in Europa ontstaan was, dan was de grens tussen Nederland en België waarschijnlijk op een veel natuurlijkere manier ontstaan, als België uberhaupt al België geworden zou zijn en niet eerder een soort onafhankelijk Brabant.
Nu hoort Brabant bij Nederland en bestaat België eigenlijk alleen maar omdat er halverwege de 19e eeuw een bufferzone tegen Frankrijk nodig was.

De grens zou eigenlijk bij de grote rivieren moeten lopen, cultureel en historisch zou dat veel logischer zijn. Het noorden is protestant, het zuiden katholiek. Het Nederlandse Brabant heeft ruim 600 jaar lang bij het hertogdom Brabant gehoord dat zich uitstrekte van hier tot beneden Brussel. Brabanders zijn geen Vlamingen en Vlamingen zijn geen Brabanders, zijn in principe twee verschillende volkeren.
Daarnaast zijn de Walen eigenlijk gewoon Fransen, althans ze lijken meer op Fransen dan Vlamingen op Nederlanders lijken.
Posted Image

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology. Where each worker may bloom secure from the pests of contradictory and confusing thoughts. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

#7 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 27 April 2010 - 09:42 PM

De enige, echte oplossing is gewoon om een heleboel grenzen opnieuw te trekken. Zie hier mijn voorstel:

Posted Image

Historisch, geografisch en cultureel gezien zou dit een veel betere situatie zijn.

We splitsen de zaak op in vier zones en daarbij zal Nederland ook wat concessies moeten doen, anders werkt het niet.

De Nederlandse en Belgische provincies Brabant vormen samen met de provincie Antwerpen het Nieuwe Hertogdom Brabant met Brussel en Den Bosch als gecombineerde hoofdsteden, precies zoals het ooit in de 12e eeuw begonnen is.

Limburg (zowel Nederlands als Belgisch Limburg) heeft zich altijd al heel erg richting Duitsland georiënteerd, dus ze mogen er gewoon bij gaan horen wat mij betreft. Krijgen ze de provincie Luik erbij cadeau.

De Franstalige provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg gaan gewoon naar Frankrijk, dat is wat ze het liefste willen.

Dan houden we een klein stukje authentiek Vlaanderen over, dat mag voor zichzelf beginnen inclusief Zeeuws-Vlaanderen.

Zo mogen ze het van mij gaan doen :D

pfffrt :') Oke dit is toch één van je mopjes hoop ik he :' )
Posted Image

#8 Wouter

Wouter

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 8,471 posts

Posted 27 April 2010 - 10:11 PM

Nee serieus, hij heeft het hier ook echt over. Maar ik heb ook niet echt de indruk dat veel Belgen het daarmee eens zullen zijn. :P

Ik vind dat de problemen van de Belgen gewoon aan de Belgen over gelaten moeten worden. Als ze ergens geen behoefte aan hebben, dan is het wel een boel domme 'ollanders die zich er persé mee moeten bemoeien...

Hoe dom? Nou bij de NOS denken ze bijvoorbeeld dat Wallonië aan zee ligt:

Hier de video...

Posted Image

#9 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 27 April 2010 - 10:49 PM

Godallemachtig..controleert niemand zo'n filmpje? Hebben ze in Hilversum nog nooit van West-VLAANDEREN gehoord?

pfffrt :') Oke dit is toch één van je mopjes hoop ik he :' )

Ligt eraan of jij denkt dat ik het bestaansrecht van België in twijfel stel of dat ik gewoon een beeld schets van hoe de grenzen historisch gezien eigenlijk hadden moeten lopen :P

Ik ben even kwijt waar je ook alweer woont, maar ben je misschien bang dat je in dat treurige onafhankelijke Vlaamse minilandje terecht komt straks? Of nog erger, dat je in het nieuwe zelfstandige Brabant woont en wij landgenoten zijn :P
Posted Image

#10 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 28 April 2010 - 12:45 PM

Ik dacht dat je een beeld schetste hoe het historisch, cultureel en geografisch beter zou zijn, nee? Of dat je gewoon weer graag iets met prentjes en theorieetjes deed, wat inderdaad wel cool is.

Allez goed, misschien dat het nog ergens logisch zou geweest zijn moest het allemaal gebeurd zijn in 1830. Jammer maar helaas, zijn we ondertussen bijna 2 eeuwen verder :P

Daar zou ik in belanden. Voor mij zou het nog oke zijn, identiteitsloos als ik ben. Jammer van al die franstaligen die je moet liquideren :P. Nederlandstukjes bij Belgenstukjes voegen lijkt me nog ingewikkelder dan brokken met Walen te lijmen trouwens.

Dat heb je sowieso gewoon verzonnen om van dat stukje af te zijn :P

Ja, velen vinden dat. Dat ze maar doen dan, zich mooi economisch en cultureel laten opeten door Frankrijk. Voor als ze helemaal willen stoppen met groeien

Nee serieus, hij heeft het hier ook echt over. Maar ik heb ook niet echt de indruk dat veel Belgen het daarmee eens zullen zijn. :P

Ik vind dat de problemen van de Belgen gewoon aan de Belgen over gelaten moeten worden. Als ze ergens geen behoefte aan hebben, dan is het wel een boel domme 'ollanders die zich er persé mee moeten bemoeien...

Hoe dom? Nou bij de NOS denken ze bijvoorbeeld dat Wallonië aan zee ligt:

Hier de video...

Posted Image

Haha ja ik had het ook al gezien ergens :P Mooizo.
Ik zou nederland ook niet goed kunnen opdelen hoor, zo raar is die fout niet. Wel als je een nieuwsmaker bent. En sinds de uitvinding van het internet.

Ik vind t nog wel interessant hoe die andere landen denken over belgen hoor. Dat hoort er ook allemaal bij.

Mij kan het allemaal niet zoveel schelen vanwege compleet geen voeling met landsidentiteit te hebben(Ik ben fan van vele nederlanddingen trouwens. Anders praatte ik waarschijnlijk hier niet meer :P ), maar als ik zo naar het geschiedenisje en die landgenoten kijk van me, lijkt het me allemaal veel simpeler, goedkoper, en beter, dit Belgenlandje te houden.
Ik ben pro een compleet ander verkiezings- en regeringssysteem ja. Maar daar ben ik jammergenoeg nogal alleen in.
Posted Image

#11 Dogna

Dogna

Dolle kangoeroe

• Teamleden
  • 15,148 posts

Posted 29 April 2010 - 09:30 PM

Eerst leek het me wel wat als Vlaanderen bij Nederland kwam, maar achteraf, neeh, toch maar niet. Daarvoor zijn we nu al te veel uit elkaar gegroeid. :P Wallonië bij Frankrijk zou misschien nog kunnen, maar dan blijft Vlaanderen over en dat is dan wel echt een klein prutlandje hoor. :P

De Belgen moeten hun zaakjes maar op orde zien te krijgen, want gaat het hier nou echt om een taalverschil? In Zwisterland hebben ze ook nergens last van en daar worden 3 talen gesproken.
Posted Image

#12 Wouter

Wouter

Advanced Member

• Admin - Forumadmin
  • 8,471 posts

Posted 29 April 2010 - 11:15 PM

Ik denk dat het taalverschil historisch gezien wat gevoeliger ligt in België dan in Zwitserland.

Tijdens de industriële revolutie bijvoorbeeld was de situatie eigenlijk omgekeerd: De 'elite' van België waren toen nog de Walen. Rijke Waalse fabriekseigenaren maakten de dienst uit over arme Vlaamse arbeiders, die onder erbarmelijke omstandigheden moesten werken. Je moet eens de film over pastoor Daens kijken, daar wordt een boel duidelijk gemaakt hierover.

Nu is het zo dat de Vlamingen, die het vroeger zo slecht hadden en werden onderdrukt door Walen, het nu over het algemeen beter hebben dan de mensen in Wallonië. En die gevoelens van vroeger zitten blijkbaar nog steeds erg diep, waardoor het altijd nog aan het wringen is tussen die twee 'volkeren' zeg maar.
Volgens mij worden Walen ook nog gezien als arrogant (Waarom moeten bijvoorbeeld Vlaamse kinderen Frans leren, maar Waalse kinderen geen Nederlands?) en ook al die andere verschillen in cultuur helpen niet echt mee om alles een beetje goed te krijgen.

Ik geloof dat dat hele gedoe over het Brussel Halle Vilvoorde kiesdistrict eigenlijk best makkelijk op te lossen is. Alleen zitten er een heleboel principekwesties van beide kanten in de weg. Verder is er ook maar heel weinig interactie tussen de twee taalgebieden. Ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk 'Bekende Vlaming' horen vertellen dat eigenlijk niemand weet we ze is in Wallonië. Volgens mij begint het bijna xenofobe vormen aan te nemen: Het is zij tegen wij. 'Zij' mogen niet de dienst uitmaken over 'ons', want dit is Vlaanderen. Dat soort dingen.

Dit is overigens maar een observatie van een 'ollander die net over de grens woont, en waarschijnlijk iets meer interesse heeft in België dan de rest hier, dus ik heb ook geen idee of alles wat ik zeg ook echt zo is... :-P

#13 Sjilki

Sjilki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4,531 posts

Posted 30 April 2010 - 01:28 AM

Ik had hier eerst iets heel langs getypt maar eigenlijk vond ik het uiteindelijk allemaal maar onzin.
(opgepast saai stuk)

He, het is jarenlang best goed gegaan voor een landje met twee volken he. Vind ik toch. Ja ja zwitserland is een strebertje, daar gaat het heel goed. Maar verder zijn er heel, heel veel die het er slechter vanaf brengen.

Natuurlijk is er altijd gerommel geweest over macht van walen en vlamingen, maar ik vind dat een beetje vergelijkbaar met strijd tussen partijen en meningen zoals er in Nederland ook zijn.

Bwa en prutlandje, dat tot daar toe. Er zijn veel betere redenen om niet te splitsen, dan enkel omdat het geen zicht is :P

Als er dan één groot haatpunt zijn, is het waarschijnlijk, dat er veel geld van vlaanderen, dat het beter doet economisch, afvloeit naar walloniee, waar veel meer werkloosheid is enzo. En dan zijn walen natuurlijk profiteurs (net zoals elke nieuwe inwoner die niet meteen aan de bak geraakt). Achja en omdat de kleinere hoeveelheid walen soms evenveel rechten hebben als het dubbel vlamingen.
Dat van daens is waar maar wel lang geleden :P

Brussel halle vilvoorde simpel, how. t Is gewoon doordat Brussel op een stomme plaats ligt (moest het iemand ook maar iets interesseren wil k het wel eens kort uitleggen wat het probleem nu eigenlijk is).
Hoe het nu is, mag het niet verder volgens de wet. Dus moet er gesplitst worden, ofwel aangepast. Alle vlaamse partijen zouden nadeel hebben van het niet-splitsen, alle waalse van het wel-splitsen. En zo staan ze 50/50 tegenover elkaar he.

He, en taal mag je niet onderschatten he. Nederlanders en Belgen kennen elkaars bekendelingen vanwege de liedjes en de tvprogramma's die uitwisselbaar zijn. En die zijn hier(tussen de Walen en Vlamingen) niet uitwisselbaar, of toch heel wat moeilijker. Je moet ook een beetje naar hoe geschoold je publiek is kijken he(ik hoop dat dat nu niet stom klinkt). Maar qua film weten we al veel meer van elkaar, denk ik.

(Waalse kindertjes moeten trouwens wel nederlands leren hoor. Het is gewoon dat de oudere generatie walen bijna geen Nederlands kan, en die generatie Vlamingen wel goed frans. Bij mijn generatie is dat al even goed hoor. Of even slecht :P Wat heb je dan ook als Franssprekende aan nederlands)

Oke observerende Hollander, fijn van die interesse :P Ik hoop dat ik hierboven niet al te leraarachtig zit te klinken. Ik wil België niet eens zo hard verdedigen.
Posted Image

#14 Jozza

Jozza

Forum Dictator in ruste

• Admin - Ex-dictator
  • 4,183 posts

Posted 22 June 2010 - 11:54 AM

Die Belgische verkiezingsuitslag is trouwens net zo'n puinhoop als bij ons, hè. Goh, wat een overeenkomsten toch opeens weer :P
Posted Image

#15 ezzie

ezzie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1,280 posts

Posted 08 July 2010 - 09:09 AM

goh, khad niet gedacht dat er mensen serieus zouden reageren :P, maarja, dat in vier landjes opdelen is geen goed idee, ik bedoel dan heb je een soort 5 inimini landjes onder ons, (luxemburg meegtelt), als je t gwn in tweeën splits zou een stuk simpeler zijn(voor ons) opzich, tenzij je zelf een belg bent ofc :P wat komt bij wie blabla, en het is moeilijk een land naar een taalgrens op te splitsen...
Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users