Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Dogna

Euthanasie

Recommended Posts

Door bepaalde dingen ben ik eens gaan nadenken over euthanasie.
Vinden jullie dat als iemand in leven wordt gehouden maar wel erg lijdt, dat die persoon beter meteen dood kan gaan? Of vind je dat God of een andere macht regelt wanneer iemand doodgaat en wij daar niks over te zeggen hebben?

Als die persoon heel erg lijdt en zelf liever dood wil gaan, vind ik dat dat gewoon moet kunnen. De keus moet voor mij bij de patiënt liggen. :)

Dat maakt ieder voor zichzelf uit.

Als iemand uit zijn lijden verlost wilt worden, en het letterlijk UITSCHREEUWT van de pijn, ja dan lijkt het ( klinkt misschien verkeerd ofzo ) me het beste als die gene uit zijn/ haar lijden wordt verlost. Maar als de pijn/wat dan ook behandelbaar is nog, kan er misschien een andere oplossing zijn?

Voor de rest dezelfde mening/opmerkingen als Suzan

[quote name='Jean' post='245043' date='19 Aug 2008, 21:06']Dat maakt ieder voor zichzelf uit.

Als iemand uit zijn lijden verlost wilt worden, en het letterlijk UITSCHREEUWT van de pijn, ja dan lijkt het ( klinkt misschien verkeerd ofzo ) me het beste als die gene uit zijn/ haar lijden wordt verlost. Maar als de pijn/wat dan ook behandelbaar is nog, kan er misschien een andere oplossing zijn?

Voor de rest dezelfde mening/opmerkingen als Suzan[/quote]

Ik denk niet dat er vaak euthanasie wordt overwogen bij patiënten die nog kans hebben op verbetering.

Bij terminale patiënten, die veel pijn hebben,zelf hebben hebben laten weten dat ze het wilde(eventueel jaren op voorhand al), en bij een familie die het ermee eens is, moet het zeker mogelijk zijn.

Maar dan zijn er natuurlijk veel moeilijkere gevallen. Wat als de patiënt ooit wel heeft laten weten dat, als hij ooit in deze situatie komt, voor euthanasie zou kiezen, maar de familie is tegen. Of bij mensen die volledig dement zijn, bijna als plant leven, maar in principe geen pijn hebben?
Veel moeilijker.

En ik zou ook niet graag de dokter zijn die t spuitje moet geven.

Mijn mening is heel simpel: als iemand niet meer WIL leven, is het voor mij al genoeg reden voor euthanasie. Hierbij kun je dus denken aan mensen met een terminale ziekte.
Maar bv ook suicidale mensen. Het klinkt misschien heel cru dat ik het zo zeg, maar ik heb er een simpele uitleg voor.

Mensen die nl echt dood willen (dus zelfmoord-personen), die krijgen het toch wel voor elkaar. Maar wat zijn de gevolgen? Iemand die voor een trein springt, traumatiseert niet alleen zijn familie en vrienden, maar ook de machinist, de brandweermensen, politieagenten en ga zo maar door.
En bv mensen die zich ophangen, pillen slikken of zo: altijd is er wel iemand de pineut, want ze moeten toch altijd gevonden worden door iemand.

Daarom vind ik dat zulke mensen op een humanere manier moeten kunnen kiezen om uit het leven te stappen. Ook al is de omgeving er niet mee eens.

Maar natuurlijk wel na strenge medische en psyische keuringen, want het zou natuurlijk niet kunnen dat iemand die even in een dip zit, op die manier aan zijn eind komt. Dan heb ik het toch echt wel over mensen die al ik weet niet hoe vaak zelfmoord proberen te plegen.

Kom ik erg hard over of hebben jullie zoiets van: mwah, daar zit wel iets in.

Ben ik het wel een beetje mee eens... maar toch
Die ene chirurg heeft wel moord gepleegd, ondanks dat hij er de beste bedoelingen mee had: de patiënt uit zijn / haar lijden redden.

Ik weet het niet.

Ik vind persoonlijk de wetgeving behoorlijk hypocriet op dit gebied. Honden en katten mogen wel een spuitje krijgen, omdat ze anders onnodig lijden. En mensen dan? Ik vind dat mensen dat zelf moeten beslissen en niet een overheid.

En natuurlijk moet je ook kijken naar wat de familie wil, maar ik vind wel dat de wetgeving iets soepeler mag worden.

Ik vind dat de patient zelf moet kunnen beslissen
als de patient al oud is (jong of oud) en krijgt een erge ziekte of wat dan ook
dat hij/zij moet kunnen zeggen het is hier voor mij afgelopen
en dat vind ik ook met een ongeneeselijke ziekte (jong of oud)
als die persoon te veel pijn heeft moet kunnen zeggen hier stopt het voor mij.

hmm en dan zichzelf de dodelijk spuit geven.
want ik vind niet dat een dokter dat dan moet doen,
want t blijft dan hoe je t went of keert [i]moord[/i] net als abortus!

hmm ja daar zat ik ook al over na tedenken, tja als de persoon
t echt zelf wil, maar zelf niet kan doen dan moet iemand anders
die t wil doen, t doen.. maar ik zou t niet kunnen zou me
moordenaar voelen, hoe klote de situatie ook is.

[quote name='Saar' post='245265' date='21 Aug 2008, 15:52']hmm en dan zichzelf de dodelijk spuit geven.
want ik vind niet dat een dokter dat dan moet doen,
want t blijft dan hoe je t went of keert [i]moord[/i] net als abortus![/quote]
het is moeilijk, zo'n onderwerp X3
maar op zich is het heel erg als diegene zo'n pijn lijdt enzo.. maar dit klinkt misschien niet leuwk maar ik ben tegen moord ja...ookal hebben ze zo'n pijn.
op zich ben ik ook tegen zelfmoord.. want de naam geeft al aan dat het ook moord is..al is het een ander of jijzelf het is en blijft gewoon moord...
conclusie: nee, ik ben ertegen.. niet omdat ik niet meeleef met diegene... maar omdat ik zoals ik al zei tegen moord ben...en dat is het gewoon...

Ik vind dat als iemand zoveel pijn heeft en bijna niets anders doet dan lijden, dat hij/zij dan voor euthanasie moet kunnen kiezen. Als je de rest van je leven in het ziekenhuis zou moeten liggen zou ik liever dood zijn, want als je alleen maar in een bedje ligt te lijden is dat ook niet prettig voor de mensen in je omgeving.

Ik vind het ook geen moord, omdat een patiënt nadrukkelijk aangeeft dat hij niet meer verder wil leven. Euthanasie is ook alleen maar mogelijk in een uitzichtloze situatie.

Ik vind t wel moord.. je kan t met de doodstraf vergelijken.
Ik ben tegenstander van. Maar ieder zijn/haar ding als de
persoon die dan de spuit geeft zich daar goed bij voelt, prima
in mijn ogen ben je toch moordenaar want je hebt iemands
leven weg genomen. Dn ik denk dat God en Moedernatuur
dat wel met ze 2en goed af kunnen! Hoe graag de persoon t
zelf ook wil, maar wie ben jij omdat te doen?

Nou als 'god' wil dat je bijna niks meer kunt doen, moet hij je wel aardig hebben gevonden..

Maarja ik ben het compleet met Anne eens

Waarom zou God mensen pijn laten lijden? en waarom aanbidden wij iemand die ons pijn doet? waarom doen wij alsof God het beste met ons voor heeft als hij zoveel onschuldige mensen pijn doet?

Sorry, ik ben katholiek maar in zo'n God wil ik niet geloven, voor mij is er niet zoiets als God's wil.. Ik denk dat mensen zelf moeten kunnen beslissen of ze nog verder willen leven, maar daar zéker goed over na moeten denken samen met nabestaanden. Aan de andere kant is het ook super oneerlijk, hoeveel mensen er heel veel plezier in het leven hebben en veel te vroeg sterven. Zij hebben niks te kiezen.. :| moeilijk allemaal..

Ik vind religie primitief. Het verkleint perspectieven, schept afhankelijkheid. Maar dat is mijn idee, neem het alsjeblieft niet persoonlijk op. :)
Ik ben dan ook voor euthanasie uit vrije wil.

'k ben ook alleen gelovig op papier, ben gedoopt en heb de 1e communie gedaan maar verder heb ik er niks mee.. vind het wel heel interessant, de geschiedenis en architectuur van het christendom. Verder vind ik geloof meer een excuus voor alles wat men niet wil of kan verklaren.. sorry gelovige mensen :bloem:

Ohja en duivel speelt met t. Alles heeft een reden maar 'wij'
mensen hebben t recht niet om te beslissen over andersmans
dood. Maar mensen moeten doen wat ze willen doen, als je
er goed bij voelt, jij moet straks de verantwoordelijk afleggen
na t hier namaals. Straks word alles normaal als we zulke dingen
goedkeuren.. rare shit.

[quote name='Borretje' post='246305' date='28 Aug 2008, 22:38']'k ben ook alleen gelovig op papier, ben gedoopt en heb de 1e communie gedaan maar verder heb ik er niks mee.. vind het wel heel interessant, de geschiedenis en architectuur van het christendom. Verder vind ik geloof meer een excuus voor alles wat men niet wil of kan verklaren.. sorry gelovige mensen :bloem:[/quote]

Helemaal mee eens, dingen die tegenwoordig voor een groot deel wel te verklaren zijn.
Maargoed, dat is de discussie niet. Ik vind zelf dat iedereen zelf moet beslissen over zijn/haar leven. Als iemand gelovig is en vindt dat het god's wil is, oké. Als iemand niet gelovig is en pijn lijdt en verlost wil worden, moet dat ook kunnen. Want diegene is niet gelovig en het zou oneerlijk zijn als die dan god's wil krijgt opgelegd.
Verder vind ik het ook niet echt moord. Moord doe je met opzet, je wil iemand vermoorden tegen diegene's wil. Euthanasie zie ik meer als iemand verlossen.

Ik snap wat je bedoelt Saar, maar wat jij gelooft gelooft niet iedereen. Ongelovigen willen graag wel verlost worden en die geloven niet in het hiernamaals.
Bovendien beslis je niet over andersmans leven, diegene beslist het zelf.

En toch is t moord hoe je t went of keert, je neemt iemand ze leven af,
ook al wil die gene t zelf, dat kan je niet gaan zitten ontkennen. Want
ja okay je heb iemand verlost uit zijn/haar lijden.. zogenaamd iets
goed.. maar t blijft feit dat t moord is ;) .

@Suzan: Ik begrijp dat ze verlost willen worden, maar zoals ik eerder zei
ik vind niet dat de dokter dan de spuit moet geven,laat t dan maar aan
familie over.. als hun achter t besluit staan.

Moord is iets anders, dat is tegen de wil van degene die vermoord wordt.
En als jij het moord noemt, oké, maar dan hoeft het nog niet verboden te worden. Iedereen kiest gewoon zelf, daar heeft de rest geen last van.

Hoe moet ik t anders noemen? Ik heb maand geleden crematie gehad van een
gezond babytje die niet eens de kans heeft gehad om te kunnen leven. Weet
je hoe on eerlijk dat is :( . En ook vaak als zoiets op t nieuws hoord hoor je
altijd de man/vrouw zeggen dat de gene t zelf wou maar de familie weer t
tegen overgestelde zegt en rechtzaak moet komen wie gelijk heeft. Ik vind t
heel rot voor de familie die zoiets moet doorgaan als iemand zo ziek is, als
de persoon t zelf heb aan gegeven prima maar ik blijf erbij dat ik vind dat t
niet de taak van de dokter is.. kan t nu niet even goed formuleren. Het is
50/50 case.. want ik neem aan dat t t zelfde spul is wat ze gebruiken op de dag
dat iemand de doodstraf krijgt.. en hoe noem je dat dan.. ook geen moord?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...