Jump to content
Simparool Forums
Sign in to follow this  
Dogna

Euthanasie

Recommended Posts

Ik snap wel wat je bedoeld.
Maar wie moet het dan doen als iemand graag wil stoppen met leven?
En bij de doodstraf is het ook weer anders want dan is het weer tegen de wil. Denk ik. :P

Edit: Ik vind trouwens de familie wel gemeen en onbegripvol als een familielid echt veel pijn lijdt en wil stoppen met leven, en dat de familie het niet toelaat.

Ik snap het punt van Saar maar ik ben het er niet mee eens. Zelf ben ik ooit christelijk geweest, maar ben er 8 jaar geleden uitgestapt.

Ik begrijp dus heel goed iemands beweegredenen en gevoelens over dit onderwerp.

Maar Saar, ik hoop dat je ook begrijpt dat hier mensen zijn die helemaal niks met het geloof hebben en anders denken. En dat er hier ook gelovigen anders denken dan jij. Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer echt je mening (ik heb ook lang zo gedacht, dus ik snap wat je wilt zeggen), maar het komt een beetje over alsof jij mensen hun wil op wilt leggen: jij vindt het moord, dus is het moord. Ik weet ook dat jij dit niet zo bedoeld, maar zo komt het wel een beetje op mij over.

Ik vind het trouwens heel erg voor je van die baby, maar ik begrijp het verband niet helemaal. Wat heeft dit met euthanasie te maken? Was het kindje zo gehandicapt dat het niet levensvatbaar zou zijn en hebben ze toen de zwangerschap afgebroken? Of iets dergelijks?

Ik vind dat dit onderwerp eigenlijk een discussie is waarover iedereen zijn geweten laat spreken. En zo moet het eigenlijk ook. Vind jij dat het om wat voor reden dan ook niet goed is, dan moet je ook zeker niet voor euthanasie kiezen, want je moet nooit een beslissing maken waar je niet voor de volle 100% achter staat.

Mijn man en ik hebben een duidelijke afspraak: wordt een van ons ziek of krijgt ie wat en diegene blijft de rest van zijn leven een kasplant, dan zal de ander proberen om euthanasie uit te voeren. Nu heb ik het niet over verlamd zijn tot aan je middel of zo. Nee, een echt kasplantje. Wij willen dit allebei niet.

En ik geloof zeker wel in een leven na de dood, maar op een andere manier dan wat ik vermoed wat Suzan en Saar bedoelen. Jullie doelen op een hemel, toch? Ik geloof heel anders, nl dat we hier op aarde zijn om lessen te leren en dat je telkens nieuwe lessen mag leren. Dus in reincarnatie. En niet dat je in een volgend leven (of dood) wordt afgestraft wat je in je vorige leven hebt gedaan.

Wat ik nog wel tegen jullie zeggen wil: jullie leren dat God liefde is. Geloven jullie werkelijk dat Hij, die zegt liefde te zijn, het iemand zo zwaar aanrekent dat ie omdat ie niet meer verder kon leven van de pijn omdat ie bv totaal verkankerd is van binnen, besloten heeft dat het zijn tijd was? Ik kan dat niet geloven eerlijk gezegd, dat zou toch zwaar sadistisch zijn. Ik snap echt het punt, maar het klinkt zo tegenstrijdig naar wat God in de bijbel zegt. Voel je niet aangevallen op je geloof (als iemand gelooft, dan heb ik daar het grootste respect voor, omdat iemand echt pal voor zijn geloof staat), maar dit is zo'n beetje mijn gedachtengang erover, al lijkt het nu een beetje een gelovendiscussie te worden (sorry daarvoor).

Ik zei ook dat ik t niet goed kan formuleren dus ik kom nog wel terug op t van de baby
en t andere. Maar wat Suzan als laatste zei.. daarom is t voor mij dubbel, want t ene is
dan zeg maar geen moord en t andere wel terwijl t same stuff is. En @ babske ik leg niet
mijn mening op.. als julie ervoor zijn prima moeten mensen zelf weten. Ik blijf alleen bij
mijn standpunt, heb een eigen duidelijke mening. En dernaast ik ben moslima ;) .

Ps: En t is voor mij nu ook te laat om goede discussie te voeren.

Sorry dat ik je voor een christen heb uitgescholden dan. :-( Maar dat kwam omdat je over de duivel begon, ik wist niet dat ie ook in jullie geloof bestond eerlijk gezegd.

Meis, dat is niet erg, kon jij ook niet weten.. ik ben in me jeugd wel christelijk opgevoed
met naar de kerk gaan, bidden etc.. maar ben sinds een jaar officieel bekeerd tot de
Islaam, maar ik heb nog hoop te leren over dat, maar wij hebben ook de duivel die we
shitaan noemen.

Maar om op t onderwerp terug te komen, ik heb respect voor ieder zijn/haar mening,
alleen bij mij zit dubbel gevoel erbij o.a vanwege t spul dat ze gebruiken om dan de
persoon een spuitje te geven die een persoon die vast zit voor moord of wat dan ook
en de doodstraf krijgt met t zelfde spul word vermoord(zegmaar) en ik kan daar dus
geen link tussen leggen. Want ik vind t verder echt heel erg als iemand ongeneeslijk
ziek is en dus vreselijk lijd, maar ben van mening dat dit niet juiste manier is. Beter dan
dit kan ik t even niet verwoorden.

Saar heeft met sommige van haar standpunten best wel gelijk, maar ik vind ( nogmaals ? ) als de patïent het wilt, dat het ook moet horen te kunnen. ( Ja sorry, dat klinkt nogal raar, maar je weet hoe ik het bedoel )

[quote name='Babske' post='246330' date='28 Aug 2008, 23:17']Ik snap het punt van Saar maar ik ben het er niet mee eens. Zelf ben ik ooit christelijk geweest, maar ben er 8 jaar geleden uitgestapt.

Ik begrijp dus heel goed iemands beweegredenen en gevoelens over dit onderwerp.

Maar Saar, ik hoop dat je ook begrijpt dat hier mensen zijn die helemaal niks met het geloof hebben en anders denken. En dat er hier ook gelovigen anders denken dan jij. Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer echt je mening (ik heb ook lang zo gedacht, dus ik snap wat je wilt zeggen), maar het komt een beetje over alsof jij mensen hun wil op wilt leggen: jij vindt het moord, dus is het moord. Ik weet ook dat jij dit niet zo bedoeld, maar zo komt het wel een beetje op mij over.

Ik vind het trouwens heel erg voor je van die baby, maar ik begrijp het verband niet helemaal. Wat heeft dit met euthanasie te maken? Was het kindje zo gehandicapt dat het niet levensvatbaar zou zijn en hebben ze toen de zwangerschap afgebroken? Of iets dergelijks?

Ik vind dat dit onderwerp eigenlijk een discussie is waarover iedereen zijn geweten laat spreken. En zo moet het eigenlijk ook. Vind jij dat het om wat voor reden dan ook niet goed is, dan moet je ook zeker niet voor euthanasie kiezen, want je moet nooit een beslissing maken waar je niet voor de volle 100% achter staat.

Mijn man en ik hebben een duidelijke afspraak: wordt een van ons ziek of krijgt ie wat en diegene blijft de rest van zijn leven een kasplant, dan zal de ander proberen om euthanasie uit te voeren. Nu heb ik het niet over verlamd zijn tot aan je middel of zo. Nee, een echt kasplantje. Wij willen dit allebei niet.

En ik geloof zeker wel in een leven na de dood, maar op een andere manier dan wat ik vermoed wat Suzan en Saar bedoelen. Jullie doelen op een hemel, toch? Ik geloof heel anders, nl dat we hier op aarde zijn om lessen te leren en dat je telkens nieuwe lessen mag leren. Dus in reincarnatie. En niet dat je in een volgend leven (of dood) wordt afgestraft wat je in je vorige leven hebt gedaan.

Wat ik nog wel tegen jullie zeggen wil: jullie leren dat God liefde is. Geloven jullie werkelijk dat Hij, die zegt liefde te zijn, het iemand zo zwaar aanrekent dat ie omdat ie niet meer verder kon leven van de pijn omdat ie bv totaal verkankerd is van binnen, besloten heeft dat het zijn tijd was? Ik kan dat niet geloven eerlijk gezegd, dat zou toch zwaar sadistisch zijn. Ik snap echt het punt, maar het klinkt zo tegenstrijdig naar wat God in de bijbel zegt. Voel je niet aangevallen op je geloof (als iemand gelooft, dan heb ik daar het grootste respect voor, omdat iemand echt pal voor zijn geloof staat), maar dit is zo'n beetje mijn gedachtengang erover, al lijkt het nu een beetje een gelovendiscussie te worden (sorry daarvoor).[/quote]
hoe krijg jj zo'n verhaal neergeschreven krijgen O.o
maar ik quote dit vooral voor het laatste stuk, zoals jullie misschien wel weten, ben ik christelijk..en ik heb echt respect voor mensen met andere geloven dan ik, en jullie mening is jullie mening... en ik heb de mijne...
een vraag aan jou: zou het God zijn die al die pijn [i]veroorzaakt[/i]? en de zin van jou: besloten heeft dat het zijn tijd was?
als jij echt zo Christelijk opgevoed was enzo, wist je dan niet dat God beslist wanneer het zijn/haar/onze/jullie/ieders tijd is?
tenminste.. dat is wat ik geloof...

mag ik een klein verhaal vertellen wat waargebeurd is?
(doe het toch wel :P)
er waren 2 jonge ouders, de man was ook Christelijk opgevoed, de vrouw wist dit niet... ze kwamen vlak na de geboorte erachter dat het dochtertje een herseninfarct had gehad(ik weet niet of ik het goed heb geschreven?). wanneer dat was gebeurd, voor, na of tijdens, de geboorte, wisten ze niet. één hersenhelft was helemaal dood en zwart...
maar hoe dan ook: ze moesten regelmatig naar het ziekenhuis gaan, om vervolgens aan te horen dat het meisje waarschijnlijk niet zou kunnen leren, fietsen, lopen, praten...dit ging een jaar of meer zo door, nooit hebben ze voor euthanasie gekozen..
De man bleef bidden en bidden, hoewel hij allang niets meer met zijn geloof deed...hij bedacht zich dat hij toen hij jong was altijd had geleerd dat hij voor alles mocht bidden en als hij het moeilijk had ook...op een gegeven moment kwamen ze weer voor controle.. de dokter kwam al naar hen toe, en vertelde: we hebben zo gezocht, en nog een keer gekeken.. maar we kunnen niets meer vinden, het is helemaal over! zoiets heb ik nog nooit meegemaakt!
het meisje was een jaar of 9 toen ze dit voor het eerst hoorde, en kon het eerst zelf niet eens geloven... ze was altijd heel bijdehand en best goed op school, ze doet nu havo 2e klas...
sinds ze 7 of 8 was, gingen zij en haar ouders naar de kerk, toen pas wist haar moeder ook dat haar vader voor haar had gebeden en gebeden tot ze genezen was.
het meisje.. zit nu te typen over haar genezing... ik was het meisje.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dit:

Mr X heeft een ongeneeslijke ziekte en heeft dit een half jaar terug te horen gekregen. Ook wist hij het verloop: bestraling tegen de pijn en het rekken van de dood. Maar op een gegeven moment neemt de pijn de overhand en is Mr X zo ontzettend ziek, mager en zwak dat hij op het punt komt dat hij denkt: ik trek het niet meer, alles beter dan dit.
Hij vraagt euthanasie aan (hij vindt dus dat zijn tijd gekomen is, ik bedoelde niet God in dit geval).

De artsen keuren de euthanasie goed en Mr X krijgt te horen dat hij op een bepaalde dag en tijdstip een bezoek van een arts krijgt die hem helpt met stervensbegeleiding (ik houd het even heel erg netjes, want er zullen hier vast genoeg mensen zijn die familie aan kanker hebben verloren en ik nogmaals, ik wil niemand kwetsen).

Dus op die dag komt de arts langs, Mr X wordt begeleid en sterft. Nou komt dus mijn vraag: Zou God echt zo boos op hem zijn omdat hij zelf de beslissing heeft genomen om te sterven? Zo boos, dat ie de hemel niet in mag, omdat hij zijn lijden niet meer aankon? Omdat in de bijbel duidelijk staat dat God liefde IS, kan ik me niet voorstellen dat hij echt kwaad zou worden.

Dat was dus mijn vraag. Misschien een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik hoop dat jullie het zo snappen. Want ik kan zo af en toe stevig doordraven.

@ Ezzie: in het echt ben ik ook een hele kletskous, dus.. ;)

[quote name='Babske' post='246442' date='29 Aug 2008, 16:04']Wat ik eigenlijk bedoelde was dit:

Mr X heeft een ongeneeslijke ziekte en heeft dit een half jaar terug te horen gekregen. Ook wist hij het verloop: bestraling tegen de pijn en het rekken van de dood. Maar op een gegeven moment neemt de pijn de overhand en is Mr X zo ontzettend ziek, mager en zwak dat hij op het punt komt dat hij denkt: ik trek het niet meer, alles beter dan dit.
Hij vraagt euthanasie aan (hij vindt dus dat zijn tijd gekomen is, ik bedoelde niet God in dit geval).

De artsen keuren de euthanasie goed en Mr X krijgt te horen dat hij op een bepaalde dag en tijdstip een bezoek van een arts krijgt die hem helpt met stervensbegeleiding (ik houd het even heel erg netjes, want er zullen hier vast genoeg mensen zijn die familie aan kanker hebben verloren en ik nogmaals, ik wil niemand kwetsen).

Dus op die dag komt de arts langs, Mr X wordt begeleid en sterft. Nou komt dus mijn vraag: Zou God echt zo boos op hem zijn omdat hij zelf de beslissing heeft genomen om te sterven? Zo boos, dat ie de hemel niet in mag, omdat hij zijn lijden niet meer aankon? Omdat in de bijbel duidelijk staat dat God liefde IS, kan ik me niet voorstellen dat hij echt kwaad zou worden.

Dat was dus mijn vraag. Misschien een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik hoop dat jullie het zo snappen. Want ik kan zo af en toe stevig doordraven.

@ Ezzie: in het echt ben ik ook een hele kletskous, dus.. ;)[/quote]
haha, ik oowk hoor maar alsnog kan ik nooit goed argumenteren, en zeker niet op internet :P
mijn Bijbelkennis enz. is niet helemaal up to date :nee: dus zo goed kan ik het niet uitleggen, op zich snap ik ook niet alles van het Christendom omdat ik christen ben... maar al IS God liefde, dat betekent niet dat Hij alles maar accepteert omdat Hij zoveel van ons houdt, en het lijkt me niet dat hij het goed vind als wij maar kiezen wanneer onze tijd gekomen is, voor euthanasie kiezen, hoe jij het noemt :P

Wat beredeneren betreft: jij bent nu een jaar of 14, 15 denk ik? Ik ben nu 27. Als jij straks 27 bent, dan zul je de dingen vast net zo kunnen beredeneren net als ik. Want ik vind dat jij voor je leeftijd een behoorlijk inzicht voor jezelf hebt onwikkeld. Jij gelooft ergens in en staat er ook voor. Dat vind ik echt fantastisch, vooral omdat je nog zo jong bent.

Zelf zie ik niet zoveel in jouw argumenten, maar dat vind ik dus het heerlijke van de mensheid: iedereen heeft een eigen mening. En dat vind ik ook het fijne van dit forum: iedereen accepteert dat ook.

Ik zit ook op een ander forum en dit soort discussies wordt meteen al bijna knallende ruzie....

Maar goed, we waren over euthanasie aan het discussieren en niet over het geloof (bestaat er al een topic over?). Dus: hoe denken anderen erover?

u? Daar doen we niet aan. Jemig, ik ben 27, geen 85. :o

Ik zat zo te denken omdat je zei dat je in 2 Havo zit, vandaar. En omdat je voor je leeftijd al vrij goed aan het redeneren bent. :-)

Hmm, ik denk dat er in euthanasie niet echt een 'gelijk' bestaat, mede omdat de ideeën over het abstracte 'de dood' zo verschillend zijn vanuit niet-gelovig en gelovig oogpunt.

Ikzelf vind euthanasie verre van moord. Niemand anders dan jijzelf leeft je eígen leven, en dus vind ik dat niemand anders dan jezelf mag beslissen of je dat leven nog wilt leven of niet. Zelfs niet een hogere godheid. Wie is 'Hij/Zij' om dat voor jou te beslissen..? Zeker als 'Hij/Zij' dat niet eens duidelijk melden wil? Sorry voor mijn ongezouten mening. :roll:

[quote name='Maarten' post='246479' date='29 Aug 2008, 18:00']Hmm, ik denk dat er in euthanasie niet echt een 'gelijk' bestaat, mede omdat de ideeën over het abstracte 'de dood' zo verschillend zijn vanuit niet-gelovig en gelovig oogpunt.

Ikzelf vind euthanasie verre van moord. Niemand anders dan jijzelf leeft je eígen leven, en dus vind ik dat niemand anders dan jezelf mag beslissen of je dat leven nog wilt leven of niet. Zelfs niet een hogere godheid. Wie is 'Hij/Zij' om dat voor jou te beslissen..? Zeker als 'Hij/Zij' dat niet eens duidelijk melden wil? Sorry voor mijn ongezouten mening. :roll:[/quote]
tjah, als dat jouw mening is... :P
(weet ik het beter (A) :P, nee hrr ieder zijn idee daarover)

@Maarten: maar dan moet die persoon zichzelf maar spuit geven ;)
Als iemand zelf dood wil om welke omstandigheden dan ook, prima,
maar een dokter of ander mens hoeft daar niet voor op te draaien!
Volgens mij zei Ezzie dit maar zelfmoord zit al t woord moord in en
dat is niet voor niets zo.

[quote name='Babske' post='246330' date='28 Aug 2008, 23:17']Mijn man en ik hebben een duidelijke afspraak: wordt een van ons ziek of krijgt ie wat en diegene blijft de rest van zijn leven een kasplant, dan zal de ander proberen om euthanasie uit te voeren. Nu heb ik het niet over verlamd zijn tot aan je middel of zo. Nee, een echt kasplantje. Wij willen dit allebei niet.[/quote]
Daar ben ik het nou mee eens. Als je een kasplantje bent, vind ik dat je beter verdient (anders heb je wel iets heel erg mis gedaan), en dan is de dood misschien het beste.. Want mss kom je inderdaad wel in de hemel. Ik denk niet dat God je zal weigeren eerlijk gezegd. Sowieso geloof ik niet echt in een god die alles regelt, eerlijk gezegd. Want waarom zou hij er dan voor kiezen dat de mensen in Afrika het zo slecht hebben terwijl wij het zo goed hebben? Nou ja, dat is een ander onderwerp.

[quote name='Saar' post='246334' date='28 Aug 2008, 23:32']Maar wat Suzan als laatste zei.. daarom is t voor mij dubbel, want t ene is
dan zeg maar geen moord en t andere wel terwijl t same stuff is.[/quote]
De actie is misschien hetzelfde, maar de gedachte niet. En in mijn ogen is geest belangrijker dan lichaam. ;) Moord is om de ander te kwellen, euthanasie is om de ander te verlossen, hem/haar er juist beter op te maken. Daarom vind ik niet dat je het "same stuff" kan noemen.

Wat heeft religie veel te maken met dit onderwerp zeg
Zelf ben ik ook Christelijk

Maar ik zou echt niet weten wat mijn mening is over dit onderwerp.
Aan de ene kant ben ik tegen moorden
Maar dit is zo`n moeilijk geval apart.

[quote name='Chariot' post='246528' date='29 Aug 2008, 21:12']Wat heeft religie veel te maken met dit onderwerp zeg
Zelf ben ik ook Christelijk

Maar ik zou echt niet weten wat mijn mening is over dit onderwerp.
Aan de ene kant ben ik tegen moorden
Maar dit is zo`n moeilijk geval apart.[/quote]
jah, dat dacht ik eerst ook, ik heb eens alles gelezen en nagedacht.. misschien denk ik soms ook niet helemaal Christelijk, maar mijn mening is mijn mening...
en ik houdt altijd wel rekening met wat er in de Bijbel geschreven staat, het is een beetje dom als jj iets heel anders vind dan in de Bijbel staat en dan in hetzelfde bericht gaat zetten dat je Christen enz. bent :P

Ik vind het moeilijk om in het algemeen te gaan beslissen of euthanasie bij "kasplantjes" en dementen goed is, omdat iedereen anders is. Als je bij een dement persoon merkt dat ie ongelukkig is, *bijvoorbeeld* omdat hij/zij zich bewust is van het feit dat ie dingen vergeet enzo, dan kan euthanasie een oplossing zijn. Maar je komt in een hele moeilijke discussie terecht, want wanneer kan je met zekerheid zeggen dat iemand ongelukkig is, en wanneer is iemand zo ongelukkig dat het gemeen is om 'm in leven te houden?

Bij iemand die door wat voor ziekte (bijvoorbeeld laatste stadium van kanker ofzo) enorm veel pijn heeft, dan vind ik euthanasie zeker een goed idee (mits instemming van patiënt zelf natuurlijk ;)). Als je op zo'n moment iemand weigert dood te laten gaan en z'n leven gaat rekken, ben je feitelijk bezig met martelen. En wat is erger, "moord" met (wederzijdse) toestemming, of martelen?

Verder zou ik het geen 'moord' noemen, maar als Saar het wel zo voelt, moet ze dat vooral zeggen, daar is dit topic voor ;)
En het moet wel met wederzijdse toestemming, vind niet dat je een arts mag verplichten om euthanasie te plegen. Het lijkt me dat je iemand er wel psychisch mee belast, dus de arts (of wie het dan ook doet) moet er wel volledig achterstaan!

En volgens mij wordt er bij de doodstraf in Amerika een ander spuitje gebruikt dan bij euthanasie, maar dat zou ik niet zeker weten...

Ik vind dat als een mens heel erg veel pijn lijd en als er geen oplossing is dat er dan euthanasie mag worden toegepast. Een oude vriendin van mijn moeder had keelkanker en heeft toen voor euthanasie gekozen, zodat ze tijd had om afscheid van iedereen te nemen en niet na een paar maanden plots zou overlijden, mijn moeder en andere vriendinnen van haar & mijn moeder hebben het er erg moeilijk mee gehad, maar volgens hun was het toch ook de beste keuze, ze heeft allemaal goed afscheid kunnen nemen van haar kinderen & iedereen. Ze was dus niet opeens weg zonder dat iedereen echt goed afscheid had genomen.

Ik vind het geen moord omdat de persoon in kwestie het zelf wil, ik vind het ook schandalig dat het word het Vaticaan het boycot en het afschildert als [u]moord[/u]. Dat hele gedoe rond ''hersendood'' vind ik ook onzin, de organen werken nog maar de hersen niet, dat betekent dat die persoon in kwestie nooit meer wakker word, en nooit meer iets kan doen, hij zal daar altijd in een bed liggen en uiteindelijk dus ook dood gaan, dan vind ik het beter dat de organen worden gebruikt voor mensen, want die persoon in kwestie is eigenlijk al een soort van dood.

Is het Gods wil dat mensen pijn lijden? Dat ze kanker krijgen en chemokuren moeten ondergaan? Dat mensen hun leven lang in bed moeten liggen en helse pijnen lijden? Ik denk het niet.

[quote name='Maarten' post='246479' date='29 Aug 2008, 18:00']Niemand anders dan jijzelf leeft je eígen leven, en dus vind ik dat niemand anders dan jezelf mag beslissen of je dat leven nog wilt leven of niet. Zelfs niet een hogere godheid. Wie is 'Hij/Zij' om dat voor jou te beslissen..? Zeker als 'Hij/Zij' dat niet eens duidelijk melden wil? Sorry voor mijn ongezouten mening. :roll:[/quote]

Ik moest zó lachen toen ik dat laatste las, ik wil niemand er mee beledigen, maar dit is echt een geweldige opmerking, en Maarten heeft (voor mij) 100% gelijk.

[quote name='ezzie' post='246654' date='30 Aug 2008, 15:06']jah, dat dacht ik eerst ook, ik heb eens alles gelezen en nagedacht.. misschien denk ik soms ook niet helemaal Christelijk, maar mijn mening is mijn mening...
en ik houdt altijd wel rekening met wat er in de Bijbel geschreven staat, het is een beetje dom als jj iets heel anders vind dan in de Bijbel staat en dan in hetzelfde bericht gaat zetten dat je Christen enz. bent :P[/quote]
Ik vind dat zelf helemaal niet dom. Tenminste, als je op een paar punten anders denkt dan wat in de Bijbel staat. Kijk, als je nou 3 kwart van wat in de Bijbel staat in twijfel trekt en er anders over denkt, moet je inderdaad maar eens serieus gaan afvragen waarom je jezelf nog Christen noemt, maar als je slechts op 1 (of een paar) punten een afwijkende mening hebt ten opzichte van de Bijbel, ben je in mijn ogen nog niet meteen een slecht Christen ofzo. Je bent immers niet alleen Christen, maar ook een individu met een eigen mening en een eigen kijk op de wereld. Waarom zou die kijk 100% in overeenstemming moeten zijn met de Bijbel? Daarnaast ben ik ook van mening dat de Bijbel ook wel een 'update' kan gebruiken; dat er eens wat minder halsstarrig wordt vastgehouden aan de teksten zoals ze 2000 jaar geleden opgeschreven zijn, maar dat die teksten 'vertaald' worden naar de moderne wereld (dan heb ik het overigens niet persé over euthanasie, maar bijv. over condoomgebruik enzo).

Maar goed, over euthanasie: ik zie dat niet als moord. Het is de wilsbeschikking van iemand zelf. Dat hierbij hulp nodig is van een arts, ok. Je kan wel zeggen 'zet dan zelf maar die spuit', maar als iemand dat doet die niet weet wat 'ie doet, kan dat ook heel vervelende consequenties hebben. Het is niet voor niets een medische ingreep...
Euthanasie is onlosmakelijk verbonden met het begrip 'kwaliteit van leven'. Om tot de beslissing te komen om tot euthanasie over te gaan, moet er al vastgesteld zijn dat de betreffende patiënt geen minimale kwaliteit van leven meer heeft, of uitzicht op een minimale kwaliteit. Dus er moet al geconcludeerd zijn dat het gaat om een 'kasplantje', of een ongeneeslijk ziek iemand in de laatste fase van zijn ziekbed bijvoorbeeld. Ik vind het juist inhumaan om iemand onnodig lang te laten lijden. Zeker als die persoon zelf al te kennen heeft gegeven dat hij liefst wil sterven.
Ik geloof zelf heel sterk in het zelfbeschikkingsrecht: dat je als mens zélf moet kunnen beslissen over je eigen leven en dood. Want wie ben ik om te beslissen voor iemand anders of die dood mag gaan? Ik vind het juist raar eigenlijk dat er in onze samenleving juist álles aan wordt gedaan om mensen in leven te houden, zelfs als van te voren al bekend is dat zo iemand dan gewoon eigenlijk letterlijk geen leven meer over houdt (hersendood bijvoorbeeld)
Het verhaal wordt natuurlijk wel lastiger wanneer de patiënt in kwestie zelf niet (meer) in staat is om aan te geven dat hij/zij euthanasie wil toepassen (bijv. een baby of iemand in coma), maar ook dan wordt er echt niet zomaar voor gekozen om de behandeling te staken. Er moet dan echt vastgesteld zijn al dat er gewoon geen verbetering in de situatie meer zal optreden. En dan kan je wel zeggen van 'maar er is een tijd terug iemand nog na 30 jaar uit haar coma ontwaakt', maar dan moet je je ook afvragen: a) hoe groot is de kans dat dit nog eens gebeurt bij iemand? Vrijwel nihil; b) wat voor (kwaliteit van) leven hou je nog over, als je 30 jaar mist? En is die persoon verder wel volledig herstelt, of is ze eigenlijk alleen maar wakker geworden en kan verder nog niet veel? Dat wordt er dan niet bijgezegd...

Wat dat betreft, ezzie, snap ik jouw verhaal wel hoor, maar ik denk dat jouw situatie niet helemaal hier van toepassing is (niet verkeerd bedoeld verder). Althans, er werd wel gezegd dat je een hoop dingen niet zou kunnen, maar als ik je verhaal zo lees, wek je de indruk dat je verder wel een redelijk normale baby was (op een hoop ziekenhuisbezoeken na). In elk geval komt je verhaal niet over, als dat je jarenlang kunstmatig door allerhande slangetjes en dergelijke in leven bent gehouden. Dat vind ik persoonlijk dan toch anders. Als mijn kindje zoiets zou zijn overkomen rond de geboorte, zou ik ook geen euthanasie hebben overwogen. Maar als mijn kindje een heel ernstige hartafwijking zou hebben, die niet te opereren zou zijn en waarmee je echt zeker zou weten dat ze er nooit ouder mee zou worden dan misschien een paar dagen/weken, zou ik haar dat lijden wél willen besparen. Nogmaals, dit bedoel ik verder niet verkeerd en ik wil jouw situatie ook zeker niet bagatelliseren, maar in een kwestie als euthanasie hangt het gewoon heel sterk af van wat er aan de hand is en wat de bijbehorende levensverwachting is. Zeker bij (kleine) kinderen.

hallo ik wil niet vervelend doen, maar A: ik hou niet van preken om te lezen, maar omdat ik graag tog jullie meningen wil weten lees ik het toch :P en B: ik bedoelde eigenlijk dat het een beetje raar overkomt als jj een heeel andere mening hebt dan wat er in de Bijbel staat en tegelijkertijd heel vroom gaat doen :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...